• A
  • A
  • A
日本語 Help
Science and technology information site for articles, patents, researchers information, etc.

Co-authoring Researcher

Co-inventing Researcher

Researcher similar to the Researcher

Article similar to the Researcher

Patent similar to the Researcher

Research Project similar to the Researcher

Article(J-GLOBAL estimation)

Patent(J-GLOBAL estimation)

Rchr
J-GLOBAL ID:200901076916084670   Update date: Feb. 28, 2025

Sawa Takashi

サワ タカシ | Sawa Takashi
Clips
Affiliation and department:
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (6): 聴覚障害、日本語、読み書き、認知、評価 ,  認知発達 ,  言語発達 ,  日本語力のアセスメント ,  日本語習得 ,  聴覚障害
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 聴覚障害心理学
Papers (24):
  • SAWA, T., OSHIKA, A. and MURAO, A. Effects of Differences in Visual Information on Quantity Judgments inChildren with Hearing Impairment: From the Viewpoint of Reasoning in Incidental Situations. Journal of Research on Educational Practice. 2023. 19
  • Masashi HAYASHIDA, Asako KAWAHARA, Akira SHINKAI, Takashi SAWA, Hiromitsu AIZAWA. Undergraduate Students’ Knowledge and Instructional Concerns about Teaching Students with Special Educational Needs: Survey of Undergraduates Who Wish to Become Regular Classroom Teachers. The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice. 2023. 21. 9-16
  • Takashi SAWA. Editorial: Significance and Practice of "Activities for Independent Living (Jiritsu-Katsudo)" at Japanese Schools for Special Education. Journal of Special Education Research. 2023. 11. 2. 41-42
  • Hirohito Chonan, Toyohiko Hamada, Takashi Sawa. A Study of the Relationship between Working Memory and the Development of Phonological Awareness in Hearing-Impaired Children. Journal of Japan Educational Audiology. 2023. 16. 29-36
  • 堀田 椋, 蓮香 美園, 廣井 そら, 鈴木 千夏, 橋都 由美子, 佐藤 弘康, 野原 隆弘, 澤 隆史, 小林 巌. 特別な支援を必要とする子どもに応じたICT教材等を使用した実践とその効果 : 大学教員や学校司書と連携して. 東京学芸大学附属学校研究紀要. 2022. 49. 77-83
more...
MISC (88):
  • Hirohito Chonan, Takashi Sawa. Development of Executive Function in Children with Hearing Impairments. The Japanese Journal of Hearing and Language Disorders. 2019. 48. 1. 21-30
  • Takashi SAWA, Akira SHINKAI, Masaki OKAWA, Hiromitsu AIZAWA, Masashi HAYASHIDA, Takashi SAWA(Department of Education for Children with Special Needs Tokyo Gakugei University), Akira SHINKAI(The United Graduate School of Education Tokyo Gakugei University), Masaki OKAWA(Graduate School of Education Tokyo Gakugei University), Hiromitsu AIZAWA(Department of Special Education Fukuoka University of Education), Masashi HAYASHIDA(Graduate School of Education Department of Special Needs Education Hiroshima University). Comprehension of compound verb by children with hearing impairments : Effect of compound verb construction for comprehension. 2019. 70. 1. 417-428
  • Akira SHINKAI, Takashi SAWA, Akira SHINKAI(The United Graduate School of Education Tokyo Gakugei University), Takashi SAWA(Department of Education for Children with Special Needs Tokyo Gakugei University). Writing Process on Deaf Children : A Review. 2019. 70. 1. 429-440
  • Building a Continuous Learning Culture for Teachers by School Management and Teacher Training at Special Needs Education Schools for Students with Intellectual Disabilities. BULLETIN OF CENTER FOR THE RESEARCH AND SUPPORT OF EDUCATIONAL PRACTICE. 2018. 14. 161-167
  • School Management to Make the Most of the Expertise of Schools for Special Needs Education : The Present Situation and Future Prospects of Teachers' Role and Managements in Special School for the Deaf. BULLETIN OF CENTER FOR THE RESEARCH AND SUPPORT OF EDUCATIONAL PRACTICE. 2018. 14. 109-119
more...
Books (19):
  • 聴覚障害教育の手引きー言語に関する指導の充実を目指してー
    文部科学省・ジアース教育新社 2020
  • 現代の特別ニーズ教育
    文理閣 2020
  • 特別支援教育総論
    一般社団法人 放送大学教育振興会 2019 ISBN:9784595319235
  • 聴覚障害児の学習と指導 発達と心理学的基礎
    明石書店(東京) 2018 ISBN:9784750347301
  • 基礎からわかる言語障害児教育
    学苑社(東京) 2017 ISBN:9784761407919
more...
Lectures and oral presentations  (116):
  • 聴覚障害児における説明的文章を書く力に関する一考察 ポーズを指標としたプロセスの観点から
    (日本特殊教育学会第62回大会 2024)
  • 聴覚障害者との接触経験が聴者にもたらした学び -大学(院)生を対象とした実態調査をもとに-
    (日本特殊教育学会第62回大会 2024)
  • 聴覚障害児における数量推定に関する一研究 呈示条件の違いが数量推定に及ぼす影響
    (日本特殊教育学会第62回大会 2024)
  • 聴覚障害児における副詞の量感評価ー量や程度を表す副詞の評価傾向ー
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • 聴覚障害児の文章産出における方略使用に関する一考察ー文間ポーズのパターンによる個人差の観点からー
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
more...
Works (6):
  • 障害児教育大辞典 執筆項目(キュード・スピーチ、口話法、手話法、聴覚障害児の養護・訓練、トータル・コミュニケーション)
  • 聴覚障害児の「読み書き」指導における課題と展望(ろう・難聴教育研究会会報104号)
  • 発達障害基本用語辞典 執筆項目(実験計画法)
  • 特別支援教育大事典 執筆項目(キュード・スピーチ、口話法、手話法、聴覚障害児の自立活動、トータル・コミュニケーション)
  • 障害百科事典(執筆項目:オスマン宮廷の聾者)
more...
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (筑波大学)
Work history (1):
  • 1995/04/01 - 現在 東京学芸大学 教育学部 教授
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page