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J-GLOBAL ID:200901080761164009   Update date: Jan. 30, 2024

Tasaki Atsuko

タサキ アツコ | Tasaki Atsuko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Japanese language education ,  Japanese language education
Research keywords  (1): Japanese language teaching, contact situation, discourse analysis, intercultural communication
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2017 - 2019 大学コミュニティ参画のために必要なバイリンガル能力に関する調査・研究
  • 2013 - 2015 多言語多文化キャンパス構築に必要な能力養成のための調査・研究
  • 2010 - 2012 多言語多文化キャンパスで必要なリテラシー能力に関する調査・研究
  • 2004 - 2006 Research on teaching methods for international students of advanced Japanese levels to improve their communication skills
  • 2001 - 2003 「日本人講義者が行う英語による講義の為の教授法開発に関する基礎的研究」
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Papers (53):
  • 張佳楠, 田崎敦子. 「不同意談話の形成に関する中日比較-協働作業における配慮の観点から-」. 『2021年日本語教育と日本学研究国際シンポジウム』. 2021. 192-194.
  • TASAKI Atsuko. “Role of Japanese in English- Medium Instruction Programs at Japanese Universities: Toward the Globalization of Education that Values Diversity”. Journal of Intercultural Communication. 2020. Vol.20. 3. 89-105
  • 田﨑 敦子. 「多言語多文化化する大学院の学生に必要な異文化間コミュニケーション能力の養成-日本人学生と留学生の学習・研究の支援として-」. 『留学生教育』. 2018. 23. 73-81
  • 田﨑敦子. 「短期留学で行う研究活動の意義と可能性-日本語専攻の中国人留学生の事例を通して-」. 『日語教育と日本学研究』. 2016. 第7号. 38-42
  • 田崎敦子. 「英語を主言語としたゼミで効果的に働く日本語の談話能力-日本語母語話者と非母語話者間の議論の促進を目指して-」. 『異文化間教育』. 2016. 42号. 91-102
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MISC (41):
  • OGUMA Teiko, UEHARA Machiko, TASAKI Atsuko, ECHIZENYA Akiko. An Activity to Develop and Express Ideas in Japanese through Logical Thinking : Preparing and Delivering a Short Speech in Elementary-level Japanese Classes at Graduate Schools. Journal of Japanese language education methods. 2010. 17. 1. 20-21
  • TASAKI, Atsuko. 教員が留学生指導に関わる必要性-専門性の確立に向けて. 留学生交流・指導研究. 2010. Vol.12. 33-40
  • TASAKI Atsuko, ECHIZENYA Akiko, OGUMA Teiko, UEHARA Machiko, NAKAGAWA Kazue. Role of an elementary-level Japanese language course in graduate schools : as a part of an educational curriculum for international students who conduct research in English. Journal of Japanese language education methods. 2009. 16. 1. 28-29
  • 田崎敦子. 「読解におけるフォーマルスキーマの活性化を通した異文化コミュニケーション能力の養成-学習者のMulti-competenceを活用して-. 『言語文化と日本語教育』. 2009. 37
  • 田崎敦子. 田崎敦子(2009)「英語で研究活動を行う留学生に対する日本語教育の必要性-英語から日本語へのコードスイッチングの働きから-. 『社会言語科学』. 2009. 12巻. 1. 80-92.
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Books (9):
  • 『日本語学論説資料』第53号
    論説資料保存会 2018
  • Bilingual communication between Japanese native and non-native speakers
    ココ出版 2017
  • 『英語学論説資料』第42号
    論説資料保存会 2010
  • 「接触場面のコ-ドスイッチングが参与者に与える影響-多言語を背景にした大学院生のグル-プディスカッションを対象に-」『英語学論説資料』
    論説資料保存会 2010
  • 『日本語学論説資料』第44号
    論説資料保存会 2009
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Lectures and oral presentations  (22):
  • Japanese language education for Japanese and international students on the multi-lingual and multi-cultural campus
    (東京大学大学院工学研究科日本語教育シンポジウム「国際総合力育成に向けた日本語教育の実践と意義-人と大学の協働的ネットワーク形成-」 2018)
  • 短期留学で行う研究に求められること-日本語専攻の中国人留学生の事例を通して-
    (日本語教育と日本語学研究国際シンポジウム 2016)
  • 「英語を共通言語とする大学院における異文化間コミュニケーション教育の役割-コミュニティー形成の観点から-」
    (Intercultural Education Society of Japan 2015)
  • 助言談話の中日比較-ポライトネス理論の観点から
    (05 2014)
  • コミュニケーションの促進につながる文化の捉え方-日本人学生と留学生の比較と通して
    (日本語教育と日本学研究国際シンポジウム 2014)
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Education (2):
  • 2004 - 2008 Ochanomizu University Graduate School, Division of Humanities 国際日本学
  • - 1993 オレゴン州立西オレゴン大学大学院 Graduate school of education Bilingual and Multicultural Education
Professional career (2):
  • Ph.D.in Applied Linguistics (Ochanomizu University)
  • M.S.in Education (Western Oregon State University)
Work history (6):
  • 2022/04 - 現在 Daito Bunka University Department of Japanese, Faculty of Foreign Languages Professor
  • 1994/10 - 2022/03 Tokyo University of Agriculture and Technology Organization for the Advancement of Education and Global Learning Associate professor
  • 2020/10 - 2021/03 お茶の水女子大学大学院 比較社会文化学専攻科目日本語教育コース 非常勤講師
  • 2013/10 - 2016/03 お茶の水女子大学大学院 人間文化創成科学研究科 比較社会文化学専攻(博士前期課程)日本語教育コース 非常勤講師
  • 2014/04 - 2014/09 Ochanomizu University
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Committee career (4):
  • 2014/06 - 現在 日本語教育学会 審査・運営協力委員
  • 2014/05 - 現在 異文化間教育学会 紀要編集委員
  • 2009/06 - 2013/05 日本語教育学会 学会誌委員
  • 2009/05 - 2011/04 異文化間教育学会 常任理事
Association Membership(s) (4):
異文化間教育学会 ,  日本語教育学会 ,  社会言語科学会 ,  留学生教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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