Rchr
J-GLOBAL ID:200901082426125093   Update date: Apr. 11, 2024

NISHI Kaori

ニシ カオリ | NISHI Kaori
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Foreign language education ,  Linguistics ,  Foreign language education
Research keywords  (8): やさしい中国語 ,  多文化共生社会 ,  第二言語習得 ,  Communication Strategy ,  Pragmatics ,  interlanguage pragmatics ,  expressions for responding ,  pronoun
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2019 - 2023 ユーザー視点による中国語教育文法設計の方法論構築ー項目の分散化と説明の平易化ー
  • 2017 - 2023 A study of Chinese learners' receptive strategies in dialogue situations to improve pragmatic competence.
  • 2022 - ユーザー中心設計による中国語教育文法の構築ー事例研究からの実用化と体系化ー
  • 2022 - 2026 多文化共生社会NIPPONを目指した「やさしい中国語」構築の試み
  • 2016 - 2019 コミュニケーション能力指標に基づく文型リスト構築・共有資源化と中国語教育の再設計
Show all
Papers (39):
  • NISHI Kaori, HANDO Chizuko, IKEYA Naomi. Why do we carry on with a three-language collaborative project? The significance of language collaboration in plurilingualism. Journal of Plurilingual and Multilingual Education. 2021. 9. 33-48
  • 西香織. 大学中国語教育の現状と実践、そして課題. 外国語教育研究ジャーナル(立教大学外国語教育研究センター紀要). 2021. 2. 224-229
  • Keika Suzuki, Kaori Nishi, Yutaka Furukawa, Satomi Nakata. A proposal for a pedagogical grammar syllabus in tertiary Chinese language education in Japan. Frontiers of L2 Chinese Language Education: A Global Perspective. 2021. 126-143
  • Nishi, Kaori. An investigation into speech perception strategies in job interviews: Comparison between learners' and native speakers' spoken Chinese. 2021. 19. 53-73
  • NISHI, Kaori&Li, Danian. Students’ Perceptions of Active Learning after a Project-Based Learning (PBL) Experience. Bulletin, Faculty of Foreign Studies, The University of Kitakyushu. 2018. 147. 19-47
more...
MISC (2):
  • 鈴木慶夏, 西香織. 中国語教育文法の設計に必要な談話文法の視点. 中国語教育. 2024. 22. 35-55
  • 西香織. 「お嬢さん、お待ちなさい♪」-中国語の呼びかけ語をジェンダーで斬る-. 日本語とジェンダー. 2022. 20. 37-40
Books (3):
  • 面白いほど語彙が増える 中国語の語源図鑑
    かんき出版 2023 ISBN:9784761276799
  • A Study of Third Person Pronoun "Ta" in Chinese
    2019
  • Word Order Typology and a Theory of Adpositions
    2013
Lectures and oral presentations  (71):
  • Chinese heritage language: Home settings and university curriculum in Japan
    (Studying Things Chinese: Challenges and Opportunities, CSAA 18th Biennial Conference 2023 2023)
  • 日本人学習者のための「やさしい中国語」の構築、その難点-日中(英)対訳型オーディオ絵本作成プロジェクトを例に-
    (中国語教育・外国語教育ワークショップ 「やさしい」は「やさしくない」 2023)
  • "我有一个朋友"のその後
    (中国語教育学会第21回全国大会シンポジウム「中国語教育文法の設計に必要な談話文法の視点」 2023)
  • 中国語教育文法における様態補語の位置づけ
    (日本中国語会第72回全国大会 ワークショップ「文法教育の現場から考える教育文法の課題」 2022)
  • コミュニケーション重視の授業を実現するのに必要なものは何か
    (中国語教員ブラッシュアップ講座 With/Postコロナ時代の中国語教育を考えよう! 2022)
more...
Works (3):
  • 【辞書】中国語学辞典
    日本中国語学会編 2022 -
  • Word Order Typology and a Theory of Adpositions
    ◎Hirohumi SUGIMURA, Hiroko ONISHI, Noriko Shimamura, Keika SUZUKI, Kaori NISHI, Ekuko HASHIMOTO 2013 -
  • 【辞書】ポケットプログレッシブ中日・日中辞典
    武信 彰, 山田 眞一, 古川 裕 2006 -
Professional career (1):
  • Doctor of Philosophy in Language and Cultural Studies (Osaka University of Foreign Studies)
Work history (3):
  • 2019/09 - 現在 明治学院大学 教養教育センター 教授
  • 2007/04 - 2019/08 The University of Kitakyushu Faculty of Foreign Studies Associate Professor
  • 2004/04 - 2007/03 Kagoshima Prefectural College Department of Literature Associate Professor
Committee career (4):
  • 2020/04 - 現在 日本中国語学会 評議員
  • 2008 - 現在 中国語教育学会 理事
  • 2014/04 - 2016/03 中国語教育学会 代表理事
  • 2008/06 - 2016/03 中国語教育学会 研究会世話人
Association Membership(s) (5):
Japan Council on the Teaching of Foreign Languages ,  The Pragmatics Society of Japan ,  The International Society for Chinese Language Teaching ,  The Japan Association of Chinese Language Education ,  The Chinese Linguistic Society of Japan
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page