Rchr
J-GLOBAL ID:200901082426125093
Update date: Mar. 20, 2025 NISHI Kaori
ニシ カオリ | NISHI Kaori
Affiliation and department: Job title:
Professor
Research field (3):
Foreign language education
, Linguistics
, Foreign language education
Research keywords (8):
やさしい中国語
, 多文化共生社会
, 第二言語習得
, Communication Strategy
, Pragmatics
, interlanguage pragmatics
, expressions for responding
, pronoun
Research theme for competitive and other funds (10): - 2022 - 2025 ユーザー中心設計による中国語教育文法の構築ー事例研究からの実用化と体系化ー
- 2019 - 2023 ユーザー視点による中国語教育文法設計の方法論構築ー項目の分散化と説明の平易化ー
- 2017 - 2023 A study of Chinese learners' receptive strategies in dialogue situations to improve pragmatic competence.
- 2022 - 2026 多文化共生社会NIPPONを目指した「やさしい中国語」構築の試み
- 2016 - 2019 コミュニケーション能力指標に基づく文型リスト構築・共有資源化と中国語教育の再設計
- 2016 - 2017 日漢語位移構式及構式選択類型学研究
- 2013 - 2016 コミュニケーション文法の確立と中国語教育の基盤の再設計
- 2011 - 2014 Studies on Pragmatic Transfer by L2 Chinese Learners in Non-Target Language Environments: Responses to Thanks, Apologies, Compliments and Requests.
- 2010 - 2013 Study in Communicative Grammar of Chinese and its application to Teaching Chinese as a Second Language
- 2010 - 2011 中国語学習者の応答ストラテジーに見られる母語転移研究
Show all
Papers (38): -
西香織. 不同人际关系对选取理解型交际策略的影响分析. 古川裕教授榮退記念 中国語学・教育研究論文集. 2025. 384-397
-
NISHI Kaori, HANDO Chizuko, IKEYA Naomi. Why do we carry on with a three-language collaborative project? The significance of language collaboration in plurilingualism. Journal of Plurilingual and Multilingual Education. 2021. 9. 33-48
-
Keika Suzuki, Kaori Nishi, Yutaka Furukawa, Satomi Nakata. A proposal for a pedagogical grammar syllabus in tertiary Chinese language education in Japan. Frontiers of L2 Chinese Language Education: A Global Perspective. 2021. 126-143
-
Nishi, Kaori. An investigation into speech perception strategies in job interviews: Comparison between learners' and native speakers' spoken Chinese. 2021. 19. 53-73
-
NISHI, Kaori&Li, Danian. Students’ Perceptions of Active Learning after a Project-Based Learning (PBL) Experience. Bulletin, Faculty of Foreign Studies, The University of Kitakyushu. 2018. 147. 19-47
more... MISC (3): -
鈴木慶夏, 西香織. 中国語教育文法の設計に必要な談話文法の視点. 中国語教育. 2024. 22. 35-55
-
西香織. 「お嬢さん、お待ちなさい♪」-中国語の呼びかけ語をジェンダーで斬る-. 日本語とジェンダー. 2022. 20. 37-40
-
西香織. 大学中国語教育の現状と実践、そして課題. 外国語教育研究ジャーナル(立教大学外国語教育研究センター紀要). 2021. 2. 224-229
Books (3): - 面白いほど語彙が増える 中国語の語源図鑑
かんき出版 2023 ISBN:9784761276799
- A Study of Third Person Pronoun "Ta" in Chinese
2019
- Word Order Typology and a Theory of Adpositions
2013
Lectures and oral presentations (73): -
複層的文化理解を目指した教育実践-中・韓両言語連携プロジェクト紹介
(第13回シンポジウム外国語教育の未来(あす)を拓く ~平和の心をはぐくむ複言語教育~ 2025)
-
投稿論文のどこが評価されるか・されないか~査読者のナイショ話
(中国語教育学会第5回中国語教育ワークショップ 2024)
-
Chinese heritage language: Home settings and university curriculum in Japan
(Studying Things Chinese: Challenges and Opportunities, CSAA 18th Biennial Conference 2023 2023)
-
日本人学習者のための「やさしい中国語」の構築、その難点-日中(英)対訳型オーディオ絵本作成プロジェクトを例に-
(中国語教育・外国語教育ワークショップ 「やさしい」は「やさしくない」 2023)
-
"我有一个朋友"のその後
(中国語教育学会第21回全国大会シンポジウム「中国語教育文法の設計に必要な談話文法の視点」 2023)
more... Works (3): -
【辞書】中国語学辞典
日本中国語学会編 2022 -
-
Word Order Typology and a Theory of Adpositions
◎Hirohumi SUGIMURA, Hiroko ONISHI, Noriko Shimamura, Keika SUZUKI, Kaori NISHI, Ekuko HASHIMOTO 2013 -
-
【辞書】ポケットプログレッシブ中日・日中辞典
武信 彰, 山田 眞一, 古川 裕 2006 -
Professional career (1): - Doctor of Philosophy in Language and Cultural Studies (Osaka University of Foreign Studies)
Work history (3): - 2019/09 - 現在 明治学院大学 教養教育センター 教授
- 2007/04 - 2019/08 The University of Kitakyushu Faculty of Foreign Studies Associate Professor
- 2004/04 - 2007/03 Kagoshima Prefectural College Department of Literature Associate Professor
Committee career (3): - 2020/04 - 現在 日本中国語学会 評議員
- 2008 - 現在 中国語教育学会 理事
- 2014/04 - 2016/03 中国語教育学会 代表理事
Association Membership(s) (4):
Japan Council on the Teaching of Foreign Languages
, The Pragmatics Society of Japan
, The Japan Association of Chinese Language Education
, The Chinese Linguistic Society of Japan
Return to Previous Page