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J-GLOBAL ID:200901096739238035
Update date: Aug. 07, 2024
Tateoka Yoko
タテオカ ヨウコ | Tateoka Yoko
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Homepage URL (1):
http://www.gsjal.jp/tateoka/tateoka.html
Research field (1):
Japanese language education
Research keywords (2):
学習環境デザイン、学習、教育、授業研究、協働的学習、対話、インターアクション、実践研究
, 学習環境デザイン、学習、教育、授業研究、協働的学習、対話、インターアクション、実践研究、教師教育
Research theme for competitive and other funds (20):
- 2024 - 2028 実践現場と日本語教師コミュニティをつなぐ「往還型教師研修」の研究
- 2024 - 2028 Development of a practical model of leadership education for international collaborative learning through case-based learning
- 2021 - 2024 ケース学習による異文化協働力育成のための共修型日本語授業の開発
- 2020 - 2024 外国人労働者の定着促進のための協働型受け入れ環境の構築
- 2020 - 2024 外国人材と組織の変革を支援する対話型ビジネスコミュニケーション研修モデルの構築
- 2020 - 2024 日本語教師の越境的学習の研究
- 2017 - 2022 The research on learning through performace art for lingistically culturally diverse children
- 2017 - 2022 言語的文化的に多様な子どもたちのパフォーマンスアートに媒介された学習活動の研究
- 2017 - 2021 外国人社員の異業種協働型ビジネスコミュニケーション研修プログラムの開発研究
- 2017 - 2021 外国人労働者の定着と協働を目指す受け入れ環境の構築
- 2017 - 2021 外国人労働者の定着と協働を目指す受け入れ環境の構築
- 2017 - 2021 外国人社員の異業種協働型ビジネスコミュニケーション研修プログラムの開発研究
- 2015 - 2019 Study of Reading Comprehension Process of Japanese Learners and the Corpus of the Reading Comprehension Process
- 2015 - 2019 読解コーパスの構築による日本語学習者の読解過程の実証的研究
- 2014 - 2018 Research on "dialogical teacher training" aiming to create learning through relationships
- 2013 - 2017 Platform Development for Practice and Research on Collaborative Learning among Asian countries through Japanese Language Education
- 2012 - 2016 The research of learning communities centered on expression activities for linguistically culturally diverse children who have some roots in overseas
- 2011 - 2014 Classroon design of Peer Learning and teacher training program in Japanese Language Education
- 2010 - 2012 The language education on identity formation and Practical study of teacher training programs
- 2004 - 2006 Collaborative learning in Japanese language classroom
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Papers (41):
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舘岡洋子. 仲間と学ぶ([連載]成熟した学習者を育てる-第5回). 指導と評価. 2018. 10月号. 54-55
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舘岡洋子. SENDプログラムにおける協働-対等・対話・創造. 早稲田日本語教育学. 2016. 21. 177-180
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Possibility of Interactive Teacher Development : From "Teacher Training" to "Learning Community". 2016. 21. 77-86
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舘岡洋子. 日本語授業における協働の学びの場のデザイン-「なぜ協働するのか」を問い直す. 日本語教育研究(韓国日本語教育学会:KAJE). 2016. 35. 7-21
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A "Japanese Language Classroom" Where International Students and Japanese Students Learn together : Designing the Learning Environment in a Globalizing University. 2015. 19. 61-71
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MISC (5):
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[Special Issue] The Practice of "Online Classes" in GSJAL : Preface: The Purpose of the Special Issue. 2020. 29. i-ii
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[Special Issue] The Practice of "Online Classes" in GSJAL : Practice Report Research Seminar of Teaching Japanese II/III/IV. 2020. 29. 79-84
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Center for Japanese Language, Waseda University. 2018. 6. 87-96
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Trilateral Dialogue : The History and the Future of Japanese education : focusing on the cases of Waseda University. 2013. 12. 1-25
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舘岡 洋子. ことばの学びと学習環境のデザイン (TABLE RONDE コラボレーション型学習における教師の役割). Rencontres. 2010. 24. 69-72
Books (26):
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私が私に向かう自己表現活動-タイにおける複言語・複文化ワークショップ(石黒広昭(編)『街に出る劇場-社会的包摂活動としての演劇と教育』)
新曜社 2018
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実践を読み解く-教室空間から公共日本語教育学を考える(川上郁雄(編)『公共日本語教育学-社会をつくる日本語教育』)
くろしお出版 2017
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講演を聞いて-学習/教育心理学から見た公共日本語教育学(川上郁雄(編)『公共日本語教育学-社会をつくる日本語教育』)
くろしお出版 2017
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日本語教育のための質的研究入門
ココ出版 2015
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協働で学ぶクリティカル・リーディング
ひつじ書房 2015
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Lectures and oral presentations (129):
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外国人材受け入れ主体である地域住民の当事者意識を育てる試み-「ちっぷ100人サミット」を通して-
(2020年度日本語教育学会秋季大会 2020)
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「日本語教師」の専門性とキャリアについて考える
(早稲田大学日本語教育実践ワークショップ 2020)
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複言語・複文化ワークショップ:複言語・複文化で生きる私を可視化する-言語マップを描く-
(タイにおける母語・継承語としての日本語教育研究会(JMHERAT) 2020)
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日系企業内日本語講師からみた「ビジネス日本語教育」とは
(タイ国日本語教育研究会 第32回年次セミナー 2020)
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協働の学びの場のデザインを問い直す
(第7回言語文化教育研究学会研究集会+第4回ハノイ日本語教育研究会基調講演 2019)
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Education (1):
- Waseda University Graduate School, Division of Education
Professional career (1):
- Ph.D in Education (Waseda University)
Association Membership(s) (5):
日本語教育学会
, 日本教育心理学会
, 日本質的心理学会
, 日本協同教育学会
, 日本読書学会
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