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J-GLOBAL ID:201001016422037732   Update date: Nov. 26, 2024

Kishi Makiko

キシ マキコ | Kishi Makiko
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://m-kishi.com
Research field  (1): Educational technology
Research keywords  (3): 国際教育協力 ,  状況的学習論 ,  学習環境デザイン
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2021 - 2024 学習目標による「わからない」の可視化を目的とした授業支援システムの開発と評価
  • 2019 - 2023 Developing an Educational Environment that foster Agency of Students based on Actor-Network Theory
  • 2019 - 2023 地域のダイバーシティ推進に関する現場生成型研究
  • 2018 - 2023 Exploratory development of Third Space bridging public and private sphere for poor youth
  • 2017 - 2020 Designing Learning Environment for International Educational Cooperation through Sociocultural Approach
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Papers (11):
  • 今野 貴之, 岸 磨貴子. 教員研修としての遠隔協働経験の可能性と課題:私立高校教員と大学生によるSDGsゲーム教材開発を事例として. JAMCOオンライン国際シンポジウム. 2022. 30. 55-66
  • 岸 磨貴子, 久保田 賢一, 三宅 貴久子, 山口 好和. 大会報告 課題研究IV:「探究におけるメディア活用」. 教育メディア研究. 2020. 26. 2. 41
  • KISHI Makiko, YAMAMOTO Ryota, TOKITO Jumpei, SUGIHARA Masaaki, KANEKO Daisuke, KODAKA Sahomi. Trends in Qualitative Research in the Japan Society for Educational Technology. Educational technology research. 2018. 40. 1. 1-11
  • 佐藤 慎一, 岸 磨貴子, 加藤 由香里, 森田 裕介, 山本 良太, 高林 友美. 大会報告 課題研究II:「グローバリゼーションとメディアの活用」. 教育メディア研究. 2017. 23. 2. 125-125
  • MIYAKE Kikuko, KISHI Makiko, KUBOTA Kenichi, LI Kadong. Research on Teacher's Belief about Nurturing Thinking in China. Japan Journal of Educational Technology. 2017. 40. 53-56
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MISC (47):
  • Applying Japanese Educational Experiences to the Construction of Essential Perspectives for Educational Development in Developing Countries : Case Studies of Myanmar, the Philippines, and Cambodia. 2020. 50. 11-31
  • Characteristics and Problems of Qualitative Research at Japan Society for Educational Technology. 2018. 18. 3. 21-28
  • A Practical Research of Tele-Presence Robot Utilization for Developing Attitude about Social Presence : From a Case of Organizing Communication Rules in special Education School. 2017. 17. 5. 217-224
  • 岸磨貴子, 今野貴之, 脇本健弘, 椎名美由紀, 和田俊雄, 金村俊治. 「教育の情報化」実践セミナー 2017in川崎. JAETニューズレター2017 vol.3. 2017
  • The Changing Processes on Class Design through the usage of Thinking Tools : Discussion from Trajectory Equifinality approach. 2017. 17. 4. 139-146
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Books (4):
  • 高等教育におけるつながり・協働する学習環境デザイン-大学生の能動的な学びを支援するソーシャルメディアの活用
    晃洋書房 2013 ISBN:4771024529
  • 大学教育をデザインする-構成主義に基づいた教育実践
    晃洋書房 2012 ISBN:4771023727
  • ICT教育のデザイン
    日本文教出版 2008 ISBN:4536600051
  • わかる・できる授業のための教室のICT環境
    三省堂 2008 ISBN:4385363617
Lectures and oral presentations  (13):
  • ミャンマーの教育改革における教員の意識変容-学習者中心型教育の普及プロセスに関する考察
    (異文化間教育学会 2009)
  • 異文化間協働における相互従事を促す学習デザイン
    (第8回多文化関係学全国大会 2009)
  • ICTを利用した国際交流学習の可能性
    (第29回異文化間教育学会 2008)
  • 大学院研究プロジェクトにおける正統的周辺参加-グラウンデッド・セオリー・アプローチ(GTA)の手法を用いて-
    (日本教育工学会研究会 2008)
  • 状況論的アプローチからみたシンキング・ツールの活用実践.
    (日本教育工学会研究会 2008)
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Education (2):
  • 2007 - 2010 Kansai University Graduate School
  • 2005 - 2007 Kansai University Graduate School
Professional career (1):
  • 博士(情報) (関西大学)
Work history (1):
  • Meiji University School of Global Japanese Studies
Committee career (11):
  • 2014/04 - 現在 日本教育工学協会 理事
  • 2014/04 - 現在 中野区産業振興 審議会委員
  • 2014 - 現在 財団法人パナソニック財団 専門委員
  • 2013 - 現在 日本教育工学会 研究会委員
  • 2008/04 - 現在 NPO法人学習創造フォーラム 理事
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Association Membership(s) (6):
国際開発学会 ,  日本質的心理学会 ,  多文化関係学会 ,  異文化間教育学会 ,  日本教育メディア学会 ,  日本教育工学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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