Rchr
J-GLOBAL ID:201001040498522387
Update date: Oct. 26, 2024
Yamamoto Hiroko
ヤマモト ヒロコ | Yamamoto Hiroko
Affiliation and department:
Research field (2):
Japanese language education
, Japanese linguistics
Research keywords (3):
日本語教育
, コーパス言語学
, 社会言語学
Research theme for competitive and other funds (4):
- 2024 - 2027 Development of a Subject Learning Support Tool Based on a Database of Elementary and Junior High School Textbook Vocabulary for Foreign Students
- 2022 - 2026 An Anthropological Study of Respons-ability on Intercultural Elderly Care - Focusing on Indonesian Care Workers -
- 2021 - 2024 外国人児童のための日本語学習支援システムの構築
- 2018 - 2021 The Development of Multi-Corpus Analysis System Co-Chu
MISC (17):
-
山本, 裕子, 小川, 満梨奈. コーパス分析システムを用いた「アニメの日本語」の語彙的・文法的特徴の抽出の試み-Study of Lexical and Grammatical Features of Japanese Anime Using Corpus Analysis System-コーパス ブンセキ システム オ モチイタ「アニメ ノ ニホンゴ」ノ ゴイテキ・ブンポウテキ トクチョウ ノ チュウシュツ ノ ココロミ. 愛知淑徳大学論集. グローバルカルチャー・コミュニケーション研究科篇. 2022. 14. 43-56
-
山本, 裕子. 「文法項目」から見たアニメのスクリプト分析-Analysis of Grammatical Features in Japanese Anime Scripts-「ブンポウ コウモク」カラ ミタ アニメ ノ スクリプト ブンセキ. 愛知淑徳大学論集. 交流文化学部篇. 2022. 12. 1-18
-
山本, 裕子. コーパス分析システムを用いたアニメのスクリプト分析 : 助詞の脱落に注目して-An Analysis of Japanese Anime Scripts Using Corpus Analysis System : Focusing on Particle Dropouts. 愛知淑徳大学論集. 交流文化学部篇. 2021. 11. 77-92
-
山本, 裕子. 中国人日本語学習者は「よい会話」をどのように捉えているか : 日本語母語話者との会話データに基づいて-How Chinese Learners of Japanese Perceive "Good Conversation" : An Analysis of Interactions with Native Japanese Speakers-チュウゴクジン ニホンゴ ガクシュウシャ ワ「ヨイ カイワ」オ ドノヨウニ トラエテ イルカ : ニホンゴ ボゴ ワシャ トノ カイワ データ ニ モトズイテ. 愛知淑徳大学論集. 交流文化学部篇. 2020. 10. 1-17
-
HOMMA Tae, YAMAMOTO Hiroko, KAWAMURA Yoshiko, KOMORI Saeko. Using the Text Analysis System Co-Chu to Aid Composition Instruction. The journal of Japanese Language Education Methods. 2019. 26. 1. 62-63
more...
Education (1):
Professional career (1):
Work history (2):
- 2017/04 - 現在 Aichi Shukutoku University Global Culture and Communication Professor
- 2005/04 - 2017/03 中部大学人文学部日本語日本文化学科 准教授
Association Membership(s) (3):
日本リメディアル教育学会
, 社会言語科学会
, 日本語教育学会
Return to Previous Page