Rchr
J-GLOBAL ID:201001061380662670   Update date: May. 02, 2024

Kayoko Murakami

ムラカミ カヨコ | Kayoko Murakami
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://kayokobe.jimdo.com
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Linguistics ,  Special needs education
Research keywords  (10): UDL ,  ユニバーサルデザインに配慮した英語指導 ,  フォニックス ,  中学校英語 ,  小学校英語 ,  英語指導法 ,  Basic Literacy Instruction ,  phonological awareness ,  特別支援教育 ,  dyslexia
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2020 - 2024 Development of a sustainable curriculum management system and teacher training program for inclusive elementary school foreign language education
  • 2020 - 2023 An Integrated Research of English-Learning Supports for Students with Leaning Difficulties-To Realize the Education Aiming at the Inclusive Society
  • 2016 - 2018 小学生への音韻意識指導の実践に基づいた音韻意識プログラムの開発
Papers (23):
  • Murakami Kayoko. Practical Report of Teaching the Alphabet, Phonological Awareness and Word Reading to an Elementary Student with Reading and Writing Difficulties. 2018. 61. 39-53
  • Kayoko Murakami, Atsuko Cheang. Introduction of Phonological Awareness to Japanese Elementary School Students (2)-The explicit instructions in syllable awareness and its achievement after a year. 2017. 60. 57-68
  • Murakami Kayoko. Developing English Phonological Awareness in Elementary School: Focusing on Rhyme and Syllable. JASTEC Journal. 2017. 36. 1-14
  • Murakami Kayoko. Phonics Instruction for the Junior Highschool Students with Learning Disorders. Journal of Teaching English. 2016. 25. 193-208
  • Murakami Kayoko. Discussion on the Relationship of English Phonological Awareness, Proficiency and Vocabulary of University Students. 2016. 59. 51-63
more...
MISC (24):
  • 村上 加代子. 「特別」でなくなった特別支援教育ー10年を振り返って. 英語教育. 2017. 66. 6. 28-29
  • 「英語の読み書きにつまずく生徒への指導」. 『実践障害児教育』. 2015. 8月
  • 「特別支援教育向けの教材開発」. 『英語教育』大修館. 2015. 64. 10月増刊号. 60-61
  • 村上加代子. 「アルファベットの読み書き指導」. 『英語教育』大修館. 2015
  • 村上加代子. 「特別な支援を要する教育とは?」『子どもたちの特性に目を向けよう?英語教育における特別支援?』. The Sensei Times, 日本英語検定協会. 2014. 17. Jan/Feb. 11
more...
Books (11):
  • 個に応じた英語指導をめざして: ユニバーサルデザインの授業づくり
    くろしお出版 2021
  • Smile English
    2021
  • ビジョントレーニングでアルファベットはじめてドリル
    東京書籍 2020 ISBN:9784487813537
  • 多感覚を生かして学ぶ小学校英語のユニバーサルデザイン : 学びはじめにつまずかせない!
    明治図書出版 2020 ISBN:9784183465146
  • 特別支援教育すきまスキル
    明治図書出版 2020 ISBN:9784182850189
more...
Lectures and oral presentations  (105):
  • さまざまなニーズのある子どもへの英語指導〜子どもの特性に合わせた指導
    (大阪医科薬科大学LDセンター講演(オンデマンド) 2024)
  • 聞こえにくさのある学習者への英語音韻意識指導
    (西宮月曜夜の会 2024)
  • 英語の読み書き障害(ディスレクシア)の学びの困難さについて
    (京都先端科学大学FD研修会 2024)
  • 英語教育セミナー 入門期のつまずきへの支援を考える
    (英語教育セミナー つまずきへの支援を考える(科研報告会および研修) 2024)
  • (支援を要する)児童生徒への英語の読み書き指導 -英米での dyslexia と子ども達への指導もふまえて
    (神奈川大学英語英文学科2023年度「英語教育講演会」 2024)
more...
Education (4):
  • 2021 - 現在 Hiroshima University
  • - 2001 University of Wisconsin
  • - 1992 Kansai Gaidai University College of Foreign Studies School of English Language and Communication
  • 1990 - 1991 Wittenberg College, USA
Work history (4):
  • 2022/04 - 現在 Mukogawa Women's University School of Education Department of Education
  • 2019/04 - 2022/04 Konan Women's Academy
  • 2009/04 - 2019/03 Kobe Yamate College
  • 1992/08 - 1993/05 Gettysburg College Teaching Assistant
Committee career (2):
  • 2022/04 - 現在 一般社団法人日本LD学会 編集委員
  • 2019/06 - 現在 英語教育ユニバーサルデザイン研究学会 学会長
Association Membership(s) (7):
Association of Universal Desing for English Language Learning ,  ことばの科学会 ,  英語授業研究学会 ,  中部地区英語教育学会 ,  THE ASSOCIATION OF ENGLISH TEACHING IN ELEMENTARY SCHOOL ,  大学英語教育学会 ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page