Rchr
J-GLOBAL ID:201001077044722625
Update date: Sep. 30, 2021
Matsuzawa Yoshiaki
マツザワ ヨシアキ | Matsuzawa Yoshiaki
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Research field (3):
Database science
, Educational technology
, Software
Research theme for competitive and other funds (8):
- 2021 - 2025 一人一台端末時代の知識創造型学習実践の設計と評価
- 2020 - 2024 The Thinking Process Analysis and The Learning Support Based on The Measurement of Application Operations
- 2019 - 2022 協調学習支援システムを基盤とする知識構築型プログラミング学習システム
- 2016 - 2019 The Visualization Platform for Knowledge Building Process in Online Collaborative Learning
- 2014 - 2018 Design and Evaluation of Language Independent Programming Environment for Introductory Programming Education
- 2013 - 2016 Project Based Learning for Co-creative Software Developper
- 2013 - 2016 Restructuring the Programming Education from the Viewpoint of Information Systems
- 2009 - 2011 Scaffolding and Evaluation of Problem-Solving Process Acquisition in Programming Education
Show all
Papers (29):
-
Daiki Shiozawa, David F. Hoenigman, Yoshiaki Matsuzawa. Course Space: The Observatory of Course Selection for Interdisciplinary Departments. Empowering Teaching for Digital Equity and Agency. 2020. 129-138
-
Yoshiaki Matsuzawa, Kazuyoshi Murata, Seiichi Tani. Multivocal Challenge Toward Measuring Computational Thinking. IFIP Advances in Information and Communication Technology. 2019. 56-66
-
Yoshiaki Matsuzawa, Yoshiki Tanaka, Tomoya Kitani, Sanshiro Sakai. A demonstration of evidence-based action research using information dashboard in introductory programming education. IFIP Advances in Information and Communication Technology. 2017. 515. 619-629
-
Sayaka Tohyama, Yoshiaki Matsuzawa, Shohei Yokoyama, Teppei Koguchi, Yugo Takeuchi. Constructive interaction on collaborative programming: Case study for grade 6 students group. IFIP Advances in Information and Communication Technology. 2017. 515. 589-598
-
加藤優哉, 松澤芳昭, 酒井三四郎. CheCoPro:協調的知識創造を指向した初学者の協調プログラミング支援システム. 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE). 2017. 3. 2. 28-40
more...
MISC (10):
-
Effect of collaborative learning on programming : A case study of elementary school children. 2017. 116. 436. 11-16
-
吉田 葵, 伊藤 一成, 松澤 芳昭, 阿部 和広, 竹中 章勝. The Design of a Programming Course using "Making" and a Case Report on Digital Fabrication. 青山社会情報研究. 2017. 9. 73-77
-
飯島 泰裕, 伊藤 一成, 香川 秀太, 皆木 健男, 村田 和義, 勝谷 紀子, 松澤 芳昭, 吉田 葵, 上野 亮. A study on a project support system that emphasizes competition and cooperation. 青山社会情報研究. 2016. 8. 59-65
-
吉田 葵, 伊藤 一成, 松澤 芳昭, 阿部 和広, 竹中 章勝. The design of a programming course using "Making" and IoT. 青山社会情報研究. 2016. 8. 83-85
-
松澤 芳昭. コミュニティ・プラザ 世界の窓 サバティカルで体験した私のKnowledge Building. 教育システム情報学会誌 = Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education. 2016. 33. 2. 132-134
more...
Lectures and oral presentations (105):
-
ワークショップデザインにおける気づきの連鎖構造分析の試み - リフレクションシートのネットワーク分析を通して -
(情報処理学会第83回全国大会 2021)
-
Minecraftを用いたCSアンプラグドワークショップの試み
(情報処理学会第83回全国大会 2021)
-
オンライン・反転型情報システム教育における学習活動の分析
(情報処理学会38回全国大会 2021)
-
パズル型問題を利用したプログラミング初学者の理解度と思考過程の分析
(情報処理学会第83回全国大会 2021)
-
リアルタイムでモニタする並べ替えプログラミング・パズルにおけるユーザ操作の傾向と性能設計
(情報処理学会研究報告 コンピュータと教育(CE-159-24) 2021)
more...
Education (4):
- 2008 - 慶應義塾大学大学院 政策・メディア研究科 学位取得
- 2004 - 2007 Keio University
- 2000 - 2002 Keio University
- 1996 - 2000 Keio University Faculty of Environmental Information
Professional career (3):
- 学士(環境情報学) (慶應義塾大学)
- 修士(政策・メディア) (慶應義塾大学)
- 博士(政策・メディア) (慶應義塾大学)
Work history (5):
- 2017/04/01 - 現在 School of Social Informatics School of Social Informatics Department of Social Informatics Associate Professor
- 2015/04/01 - 2017/03/31 School of Social Informatics School of Social Informatics Department of Social Informatics Assistant Professor
- 2014/04 - 2015/03 Shizuoka University Faculty of Informatics
- 2010/03 - 2014/03 Shizuoka University Faculty of Informatics
- 2008/03 - 2010/04 Shizuoka University Faculty of Informatics
Association Membership(s) (3):
情報システム学会
, 日本教育工学会
, 情報処理学会
Return to Previous Page