Rchr
J-GLOBAL ID:201101046506113136   Update date: Oct. 01, 2024

Watanabe Yuki

Watanabe Yuki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://labs.m-mode.net
Research field  (2): Educational technology ,  Science education
Research keywords  (3): マルチメディア ,  インストラクショナルデザイン ,  教育工学
Research theme for competitive and other funds  (27):
  • 2024 - 2028 Analysis of teaching and learning data using large language models and utilization in FD/IR
  • 2022 - 2026 Development of A Support System for Student-centered Mathematics Lesson Design
  • 2022 - 2026 Identifying new competencies essential for adults and developing methods for its cultivation based on regulated learning
  • 2022 - 2026 講義型授業における知識習得プロセスに依存したジェネリックスキルの育成と評価
  • 2022 - 2025 ナッジ理論を援用した共調整学習によるアクティブラーニング型授業支援システムの開発
Show all
Papers (118):
  • Takaki Kondo, Kyoichi Yokoyama, Tadashi Misono, Rieko Inaba, & Yuki Watanabe. Effects of Nudges by Visualization of Others’ Note-Taking on In-Class Learning Behavior. The Journal of Applied Instructional Design - Proceedings of the Annual AECT Convention, 2023. 2024. 55-62
  • MATSUDA Takeshi, KONDO Nobuhiko, OKADA Yuji, SHIGETA Katsusuke, WATANABE Yuki, KATO Hiroshi. Impact of Self-Directed Learning Readiness on Continuous Use of a System for Recording Learning Plans and Learning Situations. Japan Journal of Educational Technology. 2024. 47. 4. 639-653
  • Takaki Kondo, Tadashi Misono, Rieko Inaba, Yuki Watanabe. Learning Visualization System to Improve the Community Sense and Learning Behavior in Class. International Journal for Educational Media and Technology. 2023. 17. 1. 1-14
  • Koki Tamaki, Yuki Watanabe. Effect of Information Utilization Action on Engineering Design Based Problem Solving. International Journal for Educational Media and Technology. 2023. 17. 1. 1-13
  • Shota Higuchi, Yuki Watanabe. Development of Secondary Mathematics Instructional Strategy for Acquiring Conceptual Knowledge. The 21th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications Conference Booklet. 2023. 50-50
more...
MISC (27):
  • 渡辺雄貴. SDGsが目指す社会と新たな教育-SDGsを達成するためのオンライン授業-. 日本機械学会誌. 2022. 125. 1248. 10-17
  • 松田岳士, 重田勝介, 近藤伸彦, 渡辺雄貴, 加藤浩. Development and Evaluation of Enrollment Advising System for Students Focused on Self-Directed Learning Readiness. 教育システム情報学会全国大会講演論文集(CD-ROM). 2020. 45th
  • 松田岳士, 重田勝介, 近藤伸彦, 渡辺雄貴, 加藤浩. 科目選択支援システムにおけるリフレクション機能の開発. 教育システム情報学会全国大会講演論文集(CD-ROM). 2019. 44th
  • 島智彦, 渡辺雄貴. 高校数学において「練り上げ」と「ジグソー法」が生徒の学習に与える影響. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2018. 33. 3. 203-208
  • 島智彦, 渡辺雄貴. 問題集演習を中心とした高校数学の授業実践-授業進度の促進と演習時間の担保を目的として-. 日本科学教育学会研究会報告. 2018. 33. 4. 17-22
more...
Books (8):
  • 学びを育む 教育の方法・技術とICT活用
    北大路書房 2024 ISBN:9784762832420
  • 高校生の数学力NOW XVIII
    科学新興新社/フォーラム・A 2023 ISBN:9784867081099
  • 高校生の数学力NOW XVII
    科学新興新社/フォーラム・A 2022 ISBN:9784867080849
  • 学習設計マニュアル: 「おとな」になるためのインストラクショナルデザイン
    北大路書房 2018 ISBN:4762830135
  • 学生を自己調整学習者に育てる:アクティブラー二ングのその先へ
    北大路書房 2017 ISBN:4762829781
more...
Lectures and oral presentations  (148):
  • 高等学校数学科におけるKBCPフレームワークを活用した授業による生徒の学習方略の習得
    (日本教育工学会 2023年秋季全国大会 2023)
  • 課題分析図を用いた教材連携システムの開発と評価の指針
    (日本教育工学会 2023年秋季全国大会 2023)
  • 観察を促すデジタルストーリーテリング型授業デザインの検討
    (日本教育工学会 2023年秋季全国大会 2023)
  • 日本の高校数学における概念的知識習得のための効果的な指導法の開発
    (日本教育工学会 2023年秋季全国大会 2023)
  • 数学的表現能力の育成を目的とした学習モデルの開発
    (日本教育工学会 2023年秋季全国大会 2023)
more...
Education (3):
  • Tokyo Institute of Technology Graduate School of Decision Science and Technology Department of Human System Science
  • Tokyo University of Science Faculty of Science Department of Mathematics
  • Tokyo Institute of Technology Graduate School of Decision Science and Technology Department of Human System Science
Professional career (1):
  • Ph.D. (Tokyo Institute of Technology)
Committee career (19):
  • 2022/10/01 - 2025/03/31 編集委員会委員
  • 2021/12/23 - 2024/12/01 委員
  • 2023/04/01 - 2024/03/31 Local Organizing Committee
  • 2022/09/01 - 2023/08/31 Japan Society for Science Education 特集号編集委員会委員
  • 2022/04/01 - 2023/03/31 日本教育工学会 2022年秋季全国大会 実行委員長
Show all
Awards (4):
  • 2024/03/27 - 東京理科大学優秀研究者賞
  • 2022/08/05 - Young Scholar Award
  • 2021/08/20 - Young Scholar Award
  • 2020/08/18 - Young Scholar Award
Association Membership(s) (5):
Japan Society for Science Education ,  日本数学教育学会 ,  Japan Society for Educational Technology ,  日本教育工学会 ,  Japan Association for Educational Media Study
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page