Rchr
J-GLOBAL ID:201101095571334795
Update date: Dec. 08, 2024 Matsudo Hiroyo
マツド ヒロヨ | Matsudo Hiroyo
Affiliation and department: Research field (1):
Library/information science, humanistic/social informatics
Research keywords (6):
情報リテラシー教育
, 特別支援教育
, information literacy education
, special education
, school library
, 学校図書館
Research theme for competitive and other funds (3): - 2020 - 2023 An empirical research on strategies for supporting students with disabilities in university libraries
- 2013 - 2019 Verification of the Special Support by University Libraries in England
- 2012 - 2013 イングランドの通信教育課程設置の大学図書館における障害学生支援:高等教育機関支援組織JISCとの連携を視点に
Papers (16): MISC (12): -
Providing support for lifelong learners : Collaboration between schools, libraries, and support organizations. 2020. 114. 4. 190-193
-
松戸宏予. 誰に対しても優しい支援とは:特別支援教育の視点から. 学図研ニュース. 2019. 396
-
松戸 宏予. 英国の大学図書館における特別支援とコミュニケーションチャネルとの関連性 : 相談・連携・研修に着目して. 日本図書館情報学会研究大会発表論文集. 2016. 64. 117-120
-
Matsudo, Hiroyo. Visualized support and collaboration-Through the understanding of the individual needs of the students with SEN. The Library Journal. 2015. 109. 11. 704-707
-
沖田 克夫, 松戸 宏予. 京都府立南山城支援学校見学会開催報告「ICTの積極的活用: マルチメディアDAISY図書を授業教材に用いて」(見学会報告). 情報の科学と技術. 2015. 65. 4. 194-194
more... Books (7): - The way of Special Needs Education in school library : Based on the Japan・UK field survey
MINERVA publisher 2012 ISBN:9784623061297
- 一人ひとりの読書を支える学校図書館
読書工房 2010 ISBN:9784902666243
- 学習指導と学校図書館
全国学校図書館協議会 2010 ISBN:9784793322440
- 学校経営と学校図書館
学文社 2008 ISBN:9784762017544
- 学校教育と学校図書館
第一法規 2007 ISBN:9784474023314
more... Lectures and oral presentations (10): -
11 大学図書館における障害学生支援の取組みの傾向と課題:聞き取り調査を中心に
(日本図書館情報学会 第67回(2019年度)研究大会 2019)
-
英国の大学図書館における特別支援とコミュニケーションチャネルとの関連性:相談・連携・研修に着目して
(日本図書館情報学会第64回研究大会 2016)
-
イングランドの大学図書館における特別支援担当の取組みにみる役割
(大学図書館問題研究会第46回全国大会 2015)
-
英国の大学図書館における特別支援担当の役割と取組み
(一般社団法人 全国高等教育障害学生支援協議会 第1回大会 2015)
-
Current situation and background of special support in the university library of the United Kingdom: focusing on special support personnel and support systems
(62th Japan Society of Library and Information Science, Osaka 2014)
more... Professional career (2): - Ph.D (University of Tsukuba Graduate School Library and Informattion Science)
- MA (Tokyo Gakugei University)
Awards (2): - 2009/10 - Japan Society of Library and Information Science (JSLIS) JSLIS Young Researcher Award 38th. The process of recognition change about the school library through the view of 19 school staff members who are involved in students with SEN: Through analysis using a Modified Grounded Theory approach.
- 2008 - School Library Association, Japan School Library Awards Study on the way of the special support for students with Special Educational Needs in school libraries-Based on the field survey for school librarians and school staffs-
Association Membership(s) (4):
日本特別ニーズ教育学会
, 学校図書館学会
, 日本図書館研究会
, 日本図書館情報学会
Return to Previous Page