Rchr
J-GLOBAL ID:201201062529043898
Update date: Sep. 15, 2024 Watanabe Yoshiyuki
ワタナベ ヨシユキ | Watanabe Yoshiyuki
Affiliation and department: Research field (1):
Education - general
Research keywords (4):
life writting
, teacher's child understanding
, clinical research on human development and education
, educational practice
Research theme for competitive and other funds (4): - 2020 - 2023 Study on Education for Life-Writing in Ena region and New Education
- 2012 - 2016 Reconsideration of teacher's specialty, and design of "curriculum for understanding children" in teacher education
- 2013 - 2016 Comprehensive Study of educational practice and educational idea of Noriko Niwa
- 2009 - 2011 Construction of the "clinical research on human development and education" and reconsideration of the teacher's professional character
Papers (5): -
WATANABE Yoshiyuki. Noriko Niwa’s “Writing about Life” Educational Practice and Thought. Mukogawa Women’s University Graduate School of Clinical Education Doctoral Program for Clinical Education. 2018
-
渡邉 由之. 檜山・上ノ国という教育地盤に触れて -4年間の訪問調査を振り返り、「地域」概念と方法論を模索する-. 『教師の専門性の再検討と教師教育における「子ども理解のカリキュラム」構想』科学研究費助成事業(基盤B・24330229)研究成果報告集. 2016
-
Noriko Niwa's "writing about life" educational practice and thought : Focusing on a child's life history. 2016. 第4巻. 109-122
-
渡邉 由之. 子ども期に刻まれる「被災」とその理解-被災と回復の主体者である子ども-. 『東日本大震災と教育に関する総合的研究 研究成果報告書(全体篇その2)』科学研究費助成事業(基盤A・24243073). 2015
-
渡邉 由之. 教師と子どもの個人的体験・継続的体験としての被災について-宮城県における教師への聴きとり調査をもとに-. 『東日本大震災と教育に関する総合的研究 研究成果報告書(全体篇その1)』科学研究費助成事業(基盤A・24243073). 2014
MISC (6): -
渡邉由之. 調査とケアの両立に向けて-いじめ調査の状況・論点. 教育. 2023. 931. 57-68
-
渡邉由之. 教師の日常的実践と不可分な災害後教育実践のとらえ -ありのままから出発する子ども理解・教育実践-. 科研費共同研究(基盤C、研究代表:上田孝俊)「災害トラウマの回復過程における子どものナラティブと応答的な生徒指導実践の検討」研究報告書. 2023
-
渡邉由之. 子どもの自己表現をまもる教師. 教育. 2022. 922. 86-93
-
渡邉由之. 石田和男先生を遠くに見ながら学び続けてきた生活綴方教育. 石田和男先生の仕事を継承する 石田和男追悼論文・エッセー集. 2022. 28-30
-
渡邉由之. 教育実践批評の学としての教育学. 教育. 2021. 918
more... Books (4): - 戦後日本の教育と教育学 (講座 教育実践と教育学の再生:別巻)
かもがわ出版 2014
- Child's Life-World and Children's Understanding
kamogawa publishing company 2013
- 教師のしごと
旬報社 2012
- 現代の発達援助実践と教師像
群青社 2008
Lectures and oral presentations (21): -
日本の生活綴方教育における子ども理解の思想
(子どもたちと未来を見据えた優秀な小学校教員の育成に関する国際学術フォーラム(“基于儿童,面向未来的卓越小学教师培养”国际学术研讨会) 2022)
-
臨床教育学の思想・方法を耕す-生活綴方、自己の労作(self-elaboration)、教育実践内史-
(日本臨床教育学会 第12回研究大会 シンポジウムII 2022)
-
大学教育の現場から考えるコロナ禍の教育課題と生存の思想
(日本臨床教育学会「新型コロナウイルス感染症と臨床教育学」研究会 学習会 2022)
-
コロナ禍の大学生の今と、大学教員として考えること -生存の思想を彫琢するために今を見つめる-
(武庫川臨床教育学会 第16回研究大会 シンポジウム 2022)
-
「コロナ禍」での学生の生活と大学教師の課題 -個人の日常的実践に価値を見出し、個人的な体験の意味を見つめる-
(日本臨床教育学会 第11回研究大会 シンポジウムI 2021)
more... Professional career (1): Work history (5): - 2022/04 - 現在 東大阪大学 こども学部 こども学科 教授
- 2016/04 - 2022/03 Higashiosaka College Child Studies, Child Science
- 2011/04 - 2016/03 Mukogawa Women's University Institute for Education
- 2009/04 - 2011/03 山梨県 笛吹市立春日居小学校 教諭
- 2007/09 - 2009/03 Tsuru University
Committee career (6): Association Membership(s) (5):
教育科学研究会
, 都留臨床教育学会
, 武庫川臨床教育学会
, JAPANESE ASSOCIATION OF CLINICAL RESEARCH ON HUMAN DEVELOPMENT AND EDUCATION
, JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION
Return to Previous Page