• A
  • A
  • A
日本語 Help
Science and technology information site for articles, patents, researchers information, etc.
Rchr
J-GLOBAL ID:201201084678611673   Update date: Mar. 12, 2025

Sato Seiko

サトウ セイコ | Sato Seiko
Affiliation and department:
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (3): 教科学習 ,  教授法 ,  教授学習過程
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2023 - 2026 Knowledge Operation as a Teaching Strategy to Promote Knowledge Structuring in Social Studies
  • 2023 - 2026 Investigation of learners' factors that facilitate or suppress conceptual change: Focusing on the coherence of existing knowledge and thinking process
  • 2021 - 2026 学校教育で獲得された科学的知識の転移およびその抑制・促進要因に関する研究
  • 2019 - 2023 科学的ルールの学習を促す教師の発問と教材特性の解明:知識表現の抽象度に着目して
  • 2019 - 2023 ルールと操作的知識の構造化が教科学習の促進に及ぼす効果と教材開発
Show all
Papers (36):
  • Yoshifumi Kudo, Seiko Sato, Toshihiko Shindo. Effects of Teaching the Function of Scientific Rules on Problem Solving: Generality and Mechanisms. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2024. 72. 3. 141-156
  • The Familiarity Effect in Knowledge Application : Generality and Mechanisms. The Japanese journal of educational psychology. 2024. 72. 2. 87-98
  • Yoshifumi Kudo, Seiko Sato, Toshihiko Shindo. Teaching the Predictive Function of Scientific Rules: Factors Relating to the Familiarity Effect in Knowledge Application. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2023. 71. 1. 38-50
  • 佐藤誠子. 知識の道具的機能の教授が自己完結的推論の抑制に及ぼす効果-四角形のルールによる図形分類課題を取り上げて-. 教授学習心理学研究. 2022. 17. 2. 60-71
  • 佐藤 誠子. 演算選択と見積もり回答の非整合性にみられる割合学習のつまずき : 大学生を対象とした調査から. 石巻専修大学研究紀要. 2022. 33. 57-63
more...
MISC (1):
  • 佐藤 誠子, 工藤 与志文. 優秀論文賞を受賞して-概念変化はなぜ生じにくいのか-仮説的判断を阻害する要因としての自己完結的推論-. 教育心理学年報. 2023. 62. 332-334
Lectures and oral presentations  (26):
  • 「学力」はどう高まるか-教育心理学からのアプローチ-
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2024)
  • 学校で学ぶ知識の機能に対する大学生の認識-「知識機能観」尺度構成の試み-
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2024)
  • 高校段階での心理学教育の可能性を探る 高校生の素朴心理学を活かした心理学の学習法・教授法
    (日本心理学会大会発表論文集 2023)
  • 知識学習における視点の変換が課題解決に及ぼす影響-「条件づけ」の学習の授業実践
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2023)
  • ルール適用においてカテゴリー情報はなぜ無視されるのか
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2022)
more...
Education (3):
  • 2007 - 2011 Tohoku University Graduate School of Education Department of Educational Science
  • 2005 - 2007 Tohoku University Graduate School of Education Department of Educational Science
  • 2001 - 2005 Tohoku University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東北大学)
Work history (5):
  • 2022/10 - 現在 Tohoku University Graduate School of Education
  • 2020/04 - 2022/09 Ishinomaki Senshu University School of Human
  • 2014/04 - 2020/03 Ishinomaki Senshu University School of Human
  • 2013/04 - 2014/03 Tohoku University Graduate School of Education, Educational Network Center Assistant Professor
  • 2012/04 - 2013/03 Tohoku University Graduate School of Education
Awards (1):
  • 2022/08 - 日本教育心理学会 2021年度優秀論文賞 概念変化はなぜ生じにくいのか-仮説的判断を阻害する要因としての自己完結的推論-
Association Membership(s) (3):
日本心理学会 ,  日本教授学習心理学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page