Rchr
J-GLOBAL ID:201301038771762881   Update date: Jul. 14, 2024

Hisao Funaba

フナバ ヒサオ | Hisao Funaba
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (4): Design ,  Early childhood education and childcare ,  Construction environment and equipment ,  Other
Research keywords  (1): 音環境 ユニバーサルデザイン 子ども 音のデザイン
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2023 - 2026 音環境を活かした療育実践の探求:実践者との協働によるアクションリサーチ
  • 2014 - 2017 Built environment planning on day nursery in complex building
  • 2013 - 2016 STUDY ON CURRENT SITUATION AND IMPROVEMENT METHOD FOR CONSERVATION OF ACOUSTICAL ENVIRONMENT IN NURSERY AND EDUCATIONAL FACILITIES
  • 2011 - 2015 Next-generation acoustic environmental policy; A design and management technique of the environmental quality
Papers (10):
  • Seven Selections about Universal Design and Barrier-free Design for Beginners. 2023. 47. 6. 283-287
  • Sound environment surrounding children - Now is the time to create a children-first sound environment. 2023. 47. 5. 205-209
  • Saki Noguchi, Minami Arai, Kanako Ueno, Hisao Funaba, Tomoko Matsumoto, Ryoko Watanabe. The meaning of sound environment for children with special needs: Action research on room acoustics in child development support center. Internoise 2022 - 51st International Congress and Exposition on Noise Control Engineering. 2022
  • Noguchi Saki, Funaba Hisao. Necessity of education to improve the sound environment of children's facilities: For preschool teachers and architectural professionals. THE JOURNAL OF THE ACOUSTICAL SOCIETY OF JAPAN. 2021. 77. 11. 710-717
  • これからのユニバーサルデザインにおける音の役割-多様性を尊重し合う創造性豊かなデザイン-. 日本音響学会誌. 2021. 77. 5
more...
MISC (50):
  • Improvement the acoustic environment of nursery schools after training and workshops for childcare worker. 2024
  • The effect of a sound environment workshop at a child development support center. 2023
  • 船場 ひさお, 野口 紗生. 音の環境から保育を考える : 子どものつぶやきを聴き取れる環境づくり-特集 音の環境から保育を考える : 子どものつぶやきを聴き取れる環境づくり. げ・ん・き. 2022. 194. 2-19
  • A calm environment nurtures children's rich minds : To create a comfortable sound environment. 2021. 50. 1. 6-12
  • Sound Environment for Children : To Create a Good Sound Environment for Children. 2019. 43. 6. 231-235
more...
Patents (1):
  • 意識制御音放射手段,及びそれを備えた家電機器
Books (6):
  • 季節を味わう住みこなし術
    技報堂出版 2022
  • 音響学の展開(音響学講座)
    コロナ社 2021
  • ユニバーサルデザインの基礎と実践 -ひとの感覚から空間デザインを考える-
    鹿島出版会 2020
  • ユニバーサルデザインの基礎と実践 : ひとの感覚から空間デザインを考える
    鹿島出版会 2020 ISBN:9784306073562
  • 音と生活
    コロナ社 2016 ISBN:9784339013047
more...
Lectures and oral presentations  (3):
  • こどものための音環境デザイン
    (第15回 赤ちゃん学コロキウム「赤ちゃん学の学び合い〜異なる視点から〜」 2024)
  • 保育室の音環境を考えた事ありますか? 〜 一人ひとりの子どものつぶやきも聞き取れる音環境づくり 〜
    (こどもの文化学校 保育の新しい視点 2023)
  • 被災地に音楽を
    (日本フィルハーモニー交響楽団「東北の夢プロジェクト2019」報告会&シンポジウム 2020)
Works (5):
  • 誰かに聞かせたい“花巻の音風景”プロジェクト
    花巻市 2021 - 2022
  • ユニバーサルデザインコンサート「ぴありずむのおと」
    Kぴあのカンパニー 2021 -
  • 視覚・聴覚障がいの方と楽しむ“音をみる・音をきく・音をさわる”コンサート
    公益財団法人大分県芸術文化スポーツ振興財団 音楽と科学レクチャー#4 2019 -
  • 駅の音環境は公共空間のお手本であれ
    2015 -
  • 夏のささやき~音の原風景をみつめて~
    1997 -
Education (2):
  • 2004 - 2007 Kyushu University
  • 1985 - 1989 Kyushu Institute of Design Faculty of Art and Technology
Professional career (1):
  • 博士(芸術工学) (九州大学大学院)
Work history (10):
  • 2024/06 - 現在 Surugadai University Faculty of Media and Information Resources Media and Information Resources Professor
  • 2023/04 - 現在 Surugadai University Faculty of Media and Information Resources Media and Information Resources Professor
  • 2023/04 - 現在 駿河台大学大学院 総合政策研究科 メディア情報学専攻 教授
  • 2023/04 - 2024/06 Surugadai University Faculty of Media and Information Resources
  • 2019/04 - 2023/03 横浜国立大学 地域連携推進機構
Show all
Committee career (1):
  • 2020/03 - 現在 一般社団法人こどものための音環境デザイン 代表理事
Awards (2):
  • 2016/06 - 一般社団法人鉄道建築協会 協会賞(論文部門) 駅の音環境向上に向けて
  • 2016/05 - 公益社団法人日本騒音制御工学会 平成27年度研究功績賞(著書)
Association Membership(s) (5):
一般社団法人日本福祉のまちづくり学会 ,  一般社団法人日本建築学会 ,  一般社団法人日本サウンドスケープ協会 ,  一般社団法人日本音響学会 ,  公益社団法人日本騒音制御工学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page