Rchr
J-GLOBAL ID:201301043678641784   Update date: Dec. 13, 2024

Tomoyuki Murase

ムラセ トモユキ | Tomoyuki Murase
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (1): Philosophy and ethics
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2023 - 2027 Unpacking teacher's professionalism and establishing ethics in teaching profession
  • 2022 - 2026 知識・対話・思考についての理論的・実践的研究ー対話型哲学教育に着目してー
  • 2020 - 2024 哲学、教育哲学、教育実践を架橋した共同研究による新たな徳認識論の理論の構築
  • 2018 - 2021 Theoretical and practical research on philosophy education for the contemporary society
  • 2016 - 2021 Research for convert a class in philosophy and ethics into fostering thinking
Show all
Papers (19):
  • 村瀬智之. 哲学対話の授業における思考の深まりと教師の役割について-市民性教育としての哲学対話における問いに着目して-. 東京工業高等専門学校研究報告書. 2024. 55. 14-19
  • Tomoyuki MURASE. What makes us P4C teachers?. Tetsugaku: International Journal of the Philosophical Association of Japan. 2023. 7. 79-96
  • Kei Nishiyama, Taiji Ogawa, Tomoyuki Murase, Kohei Seki. Challenges and Opportunities. Philosophy with Children and Teacher Education. 2022. 207-216
  • Tomoyuki MURASE. Engineering Ethics Education through Active Learning. Journal of JSEE. 2021. 69. 5. 49-54
  • 村瀬智之. 「哲学に関わる対話的手法」を用いた公民科授業づくりの試み -「媒介教材を用いた授業」を事例として-. 思考と対話(日本哲学プラクティス学会). 2021. 3. 12-23
more...
MISC (8):
more...
Books (18):
  • Alternative Virtues (Koji Tachibana ed.)
    Taylor & Francis 2024
  • 『徳の教育と哲学 : 理論から実践、そして応用まで』(立花幸司編)
    東洋館出版社 2023 ISBN:9784491053783
  • ゼロからはじめる哲学対話 : 哲学プラクティス・ハンドブック
    ひつじ書房 2020 ISBN:9784823410321
  • 倫理学と法学の架橋-ファインバーグ論文選
    東信堂 2018 ISBN:4798915246
  • 新科目「公共」 「公共の扉」をひらく授業事例集
    清水書院 2018 ISBN:438922591X
more...
Lectures and oral presentations  (28):
  • Skill, Virtue, and a Teacher's Questioning
    (XXV World Congress of Philosophy 2024)
  • 「わざと徳」(ワークショップ「日本の徳概念に根ざした徳倫理と徳認識論の可能性」)
    (応用哲学会第15回年次研究大会 2023)
  • Community of Inquiry Emerging from Silent Dialogue in Workshop Community of Inquiry in Weak Ties (with Wakako Godo, Taiji Ogawa, Kei Nishiyama)
    (The 20th biennial International ICPIC (International Council of Philosophical Inquiry with Children) conference 2022)
  • What makes us P4C teachers?
    (The 20th biennial International ICPIC (International Council of Philosophical Inquiry with Children) conference 2022)
  • 「教師の資質能力の批判的分析」(ワークショップ「「教育における個人主義」の批判的検討」内の提題)
    (応用哲学会第14回年次研究大会 2022)
more...
Professional career (1):
  • 博士(文学) (千葉大学)
Work history (9):
  • 2015/04 - 現在 Tokyo National College of Technology Department of General Subjects
  • 2024/03 - 2026/03 University of Hawaii, manoa Uehiro Academy for Philosophy and Ethics in Education Research scholar
  • 2016/04 - 2017/03 Rissho University Faculty of Letters
  • 2013/04 - 2015/03 Tokyo National College of Technology Department of liberal arts Lecturer
  • 2012/04 - 2013/03 Tokyo National College of Technology
Show all
Awards (4):
  • 2021/04 - 東京工業高等専門学校 教職員表彰 社会実装プロジェクト科目への取組に対して。
  • 2015/08 - 国立高等専門学校機構 高専論文賞 「紙上対話という授業実践の試み - 哲学的議論による思考力の育成を目指して -」
  • 2015/04 - 東京工業高等専門学校 教職員表彰 学生の主体性を育む教育実践、および、研究活動に対して。
  • 2009 - 白山市教育委員会 暁烏敏賞 第2部門: 【次代を担う子どもの育成に関する論文または実践記録】 「深く考え、伝えあう場をつくるために~哲学的議論を通じたコミュニケーションの試み~」
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page