Rchr
J-GLOBAL ID:201401071922400361
Update date: Oct. 31, 2024 Hasegawa Yumi
ハセガワ ユミ | Hasegawa Yumi
Affiliation and department: Job title:
准教授
Research field (3):
Japanese language education
, Foreign language education
, Linguistics
Research keywords (5):
Sign Language
, e-learning
, 語彙
, 教材開発
, 英語教育
Research theme for competitive and other funds (19): - 2023 - 2027 AI技術に基づいた「見える」手話の授業基盤の開発と活用
- 2024 - 2025 全国手話検定試験の読み取り問題の傾向に関する一考察
- 2020 - 2024 Construction of JSL (Japanese Sign Language) Video Corpus Using Super High Resolution Cameras and Information Technologies
- 2022 - 2023 オンラインでの手話の見やすさを考える -カラーユニバーサルデザインに基づく手・服・背景の組み合わせー
- 2020 - 2023 手話「指さし」の文法機能の解明と文法教材実践モデルの考案
- 2021 - 2022 全国手話検定試験用教材に見られる手話文法「指さし」について
- 2020 - 2021 ラジオと地域で促す早期避難への試み-「いつも」を「もしも」に活かすために-
- 2020 - 2021 日本語「~ている」の手話表現の初習者向け学習教材に関する一考察
- 2019 - 2020 コミュニティFMラジオ局の情報弱者に対す る配慮の実際~その共通点と独自性~
- 2019 - 2020 全国手話検定試験における手話単語の難易度と親密度に関する一考察
- 2018 - 2019 災害時におけるコミュニティFMの情報発信に関する調査 -情報弱者に伝えるために-
- 2018 - 2019 災害時におけるコミュニティFMの役割に関する調査
- 2017 - 2019 パターン認識技術を併用した指文字(手話)のゆらぎの解明
- 2017 - 2019 SLA,・CV・ NLP融合研究としての手話指文字学習システムの開発
- 2013 - 2017 Developing a training program for teachers and local Japanese volunteers with multilingual/plurilingual education framework
- 2015 - 2017 チャンク情報を考慮した例示型英文書作成支援Webアプリケーションの開発
- 2015 - 2016 専門英語を取り込んだリメディアル教材の開発に向けての基礎研究
- 2014 - 2016 量的データに基づく英語カリキュラム開発の試み
- 2014 - 2015 韓国の高校英語ライティング教科書における作文課題に関する調査
Show all
Papers (33): -
Yumi Hasegawa, Ichiro Katayama. For Better "Visibility" of Sign Language Online - Analysis Based on Questionnaire Survey and Color Universal Design -. Memories of The Faculty of Biology-Oriented Science and Technology of Kindai University. 2024. 52. 23-33
-
Yumi Hasegawa. Contents Related to SDGs Frequently and Infrequently Appeared in Junior High School English Textbooks. Memories of The Faculty of Biology-Oriented Science and Technology of Kindai University. 2024. 52. 1-21
-
Yumi Hasegawa, Keiko Mukai. Report on Questionnaire Survey on Evacuation in Case of Disaster - Disaster Countermeasures iin Company with Residents’ Disaster Preventation Associations -. Memories of The Faculty of Biology-Oriented Science and Technology of Kindai University. 2022. 47. 19-33
-
Yumi Hasegawa. A Study on the Basic Vocabulary Lists for Nationwide Japanese Sign Language Test -From the Viewpoints of Word Familiarity and Semantic Classification-. Journal of Korean Sign Language Studies. 2022. 5. 1. 1-22
-
Network Analysis of Errors in Fingerspelling Alphabet Identification of Novice Learners of Japanese Sign Language. 2021. 450. 23-33
more... MISC (9): -
Kyuhei Honda, Shosaku Tanaka, Yumi Hasegawa, Yoshinori Miyazaki. Web System to Support Finger-spelling Learners Based on AI Recognition of Human Hand. 2023. 3-S04D2. 251-252
-
한국수어 교육 개관. 2022. 13. 1. 79-92
-
上村知也, 本田久平, 長谷川由美, 田中省作. MediaPipeを利用した指文字学習支援のためのWebアプリケーション開発. 第74回電気・情報関係学会九州支部連合大会. 2021. 32
-
Yumi HASEGAWA, Kyuhei HONDA, Shosaku TANAKA. 指文字 in JSL. 2021. 1-52
-
徳永和彦, 本田久平, 長谷川由美, 田中省作. 指文字学習支援システムの開発. 令和2年度電気学会九州支部高専研究講演会. 2021. 63-64
more... Books (25): - Science for Tomorrow
Kinseido 2025 ISBN:9784764742277
- Simply Science - Key Phrases for Students of Science and Technology -
2018
- PRIMARY PRACTICE FOR THE TOEIC® LISTENING AND READING TEST
2017
- Science for Fun!
2017
- 日本語能力試験模試と対策2N3
アスク出版 2012
more... Lectures and oral presentations (65): -
Brief Introduction to Educational Media Research into Sign Language
(The 63rd Annual Conference of the Japan Association for Language Education & Technology (2024) 2024)
-
SDGs Related Contents for Reading in Junior High School Text
(2023)
-
オンライン上での手話がみんなによく「見える」服と背景の色の組み合わせ-アンケート調査とカラーユニバーサルデザインに基づく分析-
(2023)
-
Activity Using an Automatic Illustration Generation Application
(CASTEL/J 2023 2023)
-
Web System to Support Finger-spelling Learners Based on AI Recognition of Human Hand
(2023)
more... Education (1): - 2000 - 2007 高麗大学校大学院 人文大学 言語学科 電算言語学専攻
Professional career (1): Work history (7): Committee career (2): - 2020/03 - 現在 一般社団法人 全国手話通訳問題研究会 国際部
- 2015/05 - 2017/03 大学英語教育学会 関西支部 研究企画委員
Awards (6): Association Membership(s) (4):
一般社団法人 全国手話通訳問題研究会
, THE JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE TEACHING
, 外国語メディア学会
, アジア「英語」学会
Return to Previous Page