Rchr
J-GLOBAL ID:201501002242825410   Update date: Feb. 16, 2024

HISASAKA Tetsuya

ヒササカ テツヤ | HISASAKA Tetsuya
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Homepage URL  (1): http://hisasakanet.wix.com/stlab
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Educational psychology ,  Science education
Research keywords  (4): motivation ,  科学教育 ,  理科教育 ,  metacognition
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2023 - 2026 メタ認知的支援の視点による個別最適な学びの実現に向けた実証研究
  • 2020 - 2023 Development of AI teaching materials for numerical experiments on meteorological phenomena in science at junior high schools using the JMA forecast model for disaster prevention education
  • 2020 - 2023 教育内容の特徴を生かして深い学びを実現する小・中学校の物質学習
  • 2020 - 2023 メタ認知的支援を導入した小中学校理科における資質・能力の育成に関する研究
  • 2019 - 2023 小学校におけるCBTを活用したテストモデルの開発と能力測定の有効性に関する研究
Show all
Papers (84):
  • 小原 翔太, 久坂 哲也, 平澤 傑, 佐々木 聡也, 坂本 有希, 菊地 洋一. 1人1台端末を活用した「理科の見方・考え方」を促す授業デザインの構築:言語ラベル機能を組み込んだデジタルノートの教育効果. 教育実践研究論文集. 2022. 9. 125-132
  • Development of an Elementary School Science Class that Enhances Student Interest. 2022. 6. 249-259
  • NAKAMURA Daiki, HARADA Yuki, HISASAKA Tetsuya, UNZAI Hiroshi, MATSUURA Takuya. The Reproducibility Crisis in Science Education Studies: Causes and Solutions. Journal of Research in Science Education. 2021. 62. 1. 3-22
  • HIRASAWA Suguru, HISASAKA Tetsuya. Development of Assessment Indices for Proactive Attitude to Learning in Lower Secondary School Science. Journal of Research in Science Education. 2021. 62. 1. 149-157
  • KIKUCHI Yoichi, SAITO Yuya, HISASAKA Tetsuya, SASAKI Souya, KIKUCHI Hisashi. Solution Learning Using Colloids Effectively in Lower Secondary School. Journal of Research in Science Education. 2021. 62. 1. 247-259
more...
MISC (2):
  • 久坂 哲也. フロントライン教育研究 「メタ認知」に働きかけた理科の授業づくり. 初等教育資料. 2019. 986. 66-69
  • 久坂哲也. 学校外施設におけるメタ認知の向上を重視した教育効果の実証的研究 -遊園地での科学体験学習を例として-. 岩手大学大学院修士論文. 2005
Books (2):
  • 子どもと大人の主体的・自律的な学びを支える実践 : 教師・指導者のための自己調整学習
    福村出版 2021 ISBN:9784571220609
  • 「主体的・対話的で深い学び」の理論と実践
    東信堂 2019
Lectures and oral presentations  (26):
  • 問題解決過程におけるメタ認知的活動の推移に関する考察 : メタ認知をオンラインで可視化するふきだし法を用いて
    (秋期研究大会発表集録 2015)
  • Undergraduate Students' Cognition of Scientific Thinking:A Quantitative Text Analysis
    (Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 2015)
  • 05A01 科学的探究能力の評価問題の作成と検討(学習心理,一般研究発表(口頭発表))
    (日本理科教育学会全国大会要項 2015)
  • PC021 科学的探究能力に対する自己評価の正確さ : 中学生を対象とした評価問題と質問紙の比較調査を通して(教授・学習・認知,ポスター発表C)
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2015)
  • PA037 ふきだし法を用いてメタ認知をオンラインで捉える試み : 小学校算数科における検討(教授・学習・認知,ポスター発表A)
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2014)
more...
Association Membership(s) (5):
JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  SOCIETY OF JAPAN SCIENCE TEACHING ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page