Rchr
J-GLOBAL ID:201501029484754849   Update date: Apr. 02, 2024

Doyama Aki

ドウヤマ アキ | Doyama Aki
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (6): 教育相談 ,  障害児・者心理学 ,  特別支援教育 ,  知的障害 ,  発達支援 ,  発達障害
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2020 - 2023 知的障害特別支援学校におけるスクールカウンセラー研修プログラムの開発
  • 2019 - 2022 知的障害特別支援学校におけるスクールカウンセリングの実態と適用上の課題の検討
Papers (43):
  • 寺岡 菜穂子, 三桝 優子, 鈴木 浩之, 平部 正樹, 福榮 太郎, 佐藤 篤司, 堂山 亞希, 宮戸 美樹, 青木 豊. 被虐待・ネグレクト乳幼児のトラウマ反応について トラウマ反応の強さ、PTSDの発症率の検討. 明治安田こころの健康財団研究助成論文集. 2022. 56. 1-7
  • 武藤 伊代, 山口 遼, 橋本 創一, 熊谷 亮, 田中 里実, 堂山 亞希, 細川 かおり. 知的障害・発達障害児における知能・適応スキル・支援ニーズの関連と特徴 : ASIST学校適応スキルプロフィールに基づく検討. 発達障害支援システム学研究 = Japanese journal on the study of support system for developmental disabilities / 発達障害支援システム編集委員会 編. 2022. 21. 1. 15-20
  • Analysis of Occupational View of Child Development Care Professionals as Internal career : From the Perspective of Satisfaction and Stress in Their Work. 2022. 45. 17-31
  • Clinical Psychological Support for Parents who Have Childrearing Difficulties. 2022. 73. 755-763
  • Analysis of Tasks Related to the Home Education of Infants with Down's Syndrome : A Case Study Based on the Early Developmental Support Program for Down Syndrome at Tokyo Gakugei University. 2022. 73. 739-747
more...
MISC (1):
  • 堂山 亞希, 大伴 潔. International Trends : Participation Report of 2017 IASSIDD 4th Asia-Pacific Regional Congress. 発達障害研究 : 日本発達障害学会機関誌. 2018. 40. 2. 145-148
Books (30):
  • たのしくできるダウン症の発達支援アセスメント&プログラム 第4巻 社会性を育む
    福村出版 2023 ISBN:9784571125898
  • たのしくできるダウン症の発達支援アセスメント&プログラム 第3巻 元気な体をつくる
    福村出版 2023 ISBN:9784571125881
  • たのしくできるダウン症の発達支援アセスメント&プログラム 第1巻 ことばを育てる
    福村出版 2023 ISBN:9784571125867
  • たのしくできるダウン症の発達支援アセスメント&プログラム 第2巻 知能を育てる
    福村出版 2023 ISBN:9784571125874
  • 知的障害のある人への心理支援 : 思春期・青年期におけるメンタルヘルス
    学苑社 2022 ISBN:9784761408374
more...
Lectures and oral presentations  (19):
  • 知的障害特別支援学校における女子生徒への相談支援-担任教師とスクールカウンセラーとの連携による支援-
    (日本発達障害学会第54回研究大会 2020)
  • 発達障害児の社会性と言語コミュニケーション発達のアセスメントを考える-幼児期から児童期の発達心理学的視点と保育・教育支援フレームからの検討-
    (第31回日本発達心理学会 2020)
  • 知的障害特別支援学校における不登校とスクールカウンセリング
    (日本心理臨床学会第38回大会 2019)
  • 感情コントロールがうまくない発達障害児の“ちゃんと人とつきあいたい“SSTプログラム-療育や学校教育への最適な導入を考える-
    (日本LD学会大会 2018)
  • Consultation support for children and parents with special needs at nursery schools
    (40th Annual Conference of the International School Psychology Association 2018)
more...
Association Membership(s) (8):
日本学校心理学会 ,  日本臨床発達心理士会 ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION ,  THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF SUPPORT SYSTEM FOR DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  JAPAN SOCIETY OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page