Rchr
J-GLOBAL ID:201501048643880472   Update date: Oct. 02, 2024

Seno Yui

セノ ユイ | Seno Yui
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://kaken.nii.ac.jp/d/r/10610610.ja.html
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (5): 2歳児 ,  自己 ,  表象 ,  自他関係 ,  シンボル
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2021 - 2025 Comprehensive research on lifelong developmental support through collaboration between education and social welfare in a diverse society
  • 2021 - 2025 多様化社会における教育と社会福祉の連携による生涯発達支援に関する総合的研究
  • 2021 - 2024 2~3歳児における教示行為とその動機に関する発達的研究
  • 2016 - 2019 A holistic approach to the Education-Welfare for the actualization of well-being by the collaboration between education and social welfare
  • 2012 - 2017 An attempt to construct the developmental model of children's self and representational function in 2-year-olds
Show all
Papers (27):
  • Development of Training Program for Early Childhood Care Supporters: Involved in the Training Program in Nagoya. 2023. 71. 71. 27-38
  • 瀬野 由衣. 表象の世界で遊ぶ2~3歳児たち : その魅力と価値に着目して-Two- to Three-Year-Olds Playing in a World of Representations: Focus on Attractiveness and Value-特集 子どもの発達保障と遊び. 障害者問題研究 = Japanese journal on the issues of persons with disabilities / 障害者問題研究編集委員会 編. 2023. 50. 4. 250-257
  • 三山 岳, 山本 理絵, 渡邉/眞依子, 瀬野 /由衣, 森川 夏乃. 保育所における医療的ケア児の受け入れ体制に対する一考察 : 園内での連携体制の構築に関連して. 愛知県立大学教育福祉学部論集 = Bulletin of the Faculty of Education and Welfare, Aichi Prefectural University / 愛知県立大学教育福祉学部学術情報委員会 編. 2023. 72. 69-80
  • 瀬野 由衣. 2~3歳児は遊びの中でどのように他児と「一緒に」を求め,相互作用しているのか : 目標共有の仕方に着目した縦断的観察-How Do 2- to 3- year-olds Interact with Each Other While Playing? : Longitudinal Observation Focusing on Goal Sharing. 保育学研究 = Early childhood care and education research journal / 日本保育学会編集常任委員会 編. 2022. 60. 1. 33-44
  • トクシュウ コソダテ ノ 「 リアル 」 ト ハッタツ ケンキュウ. 2022. 43. 171. 62-67
more...
MISC (7):
  • 三山 岳, 山本 理絵, 志村 美和, 瀬野 由衣, 薬丸 貴之, 山内 登志. 幼児期からの就学移行相談・支援体制に関する研究--概要(研究所プロジェクト報告). 生涯発達研究 = Journal of the Research Institute of Human Development and Welfare Aichi Prefectural University. 2020. 12. 85-88
  • 望月 彰, 山本 理絵, 三山 岳, 瀬野 由衣, 渡邉 眞依子, 近藤 みえ子, 灰谷 和代. 自治体の子育て支援における教育と福祉の連携--行政組織再編・統合と異職種連携・協働の視点から(研究所プロジェクト報告). 生涯発達研究 = Journal of the Research Institute of Human Development and Welfare Aichi Prefectural University. 2018. 10. 41-50
  • 瀬野 由衣, 三山 岳, 山本 理絵, 畑中 悦子, 薬丸 貴之. 幼児期からの就学移行相談・支援体制に関する研究--就学・発達相談担当者への聞き取り調査結果のまとめ(中間報告)(研究所プロジェクト報告). 生涯発達研究 = Journal of the Research Institute of Human Development and Welfare Aichi Prefectural University. 2017. 9. 61-70
  • 瀬野 由衣. 実践者、教育関係者にお薦めしたい本--加藤義信著『アンリ・ワロン その生涯と発達思想--21世紀のいま「発達のグランドセオリー」を再考する』(レビュー). 生涯発達研究 = Journal of the Research Institute of Human Development and Welfare Aichi Prefectural University. 2016. 8. 105-106
  • Yui SENO, Minako KIMURA, Etsuko BEPPU. All the Things We've Learned from Professor Kato's Research. 愛知県立大学教育福祉学部論集 = Bulletin of the Faculty of Education and Welfar, Aichi Prefectural University. 2013. 62. 62. 11-23
more...
Books (3):
  • 子ども家庭支援の心理学 : 子どもの未来を支える家庭支援のあり方を探る
    ひとなる書房 2021 ISBN:9784894642768
  • 発達支援と相談援助 : 子ども虐待・発達障害・ひきこもり
    三学出版 2014 ISBN:9784903520865
  • 子どもの心的世界のゆらぎと発達 : 表象発達をめぐる不思議
    ミネルヴァ書房 2011 ISBN:9784623060962
Lectures and oral presentations  (8):
  • Can the image of a person on TV "see" what is happening in front of the TV? -Young children's understanding of the representational nature of TV images-
    (15TH EUROPEAN CONFERENCE ON DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY 2011)
  • J056 大規模縦断調査にもとづく小中学生の学校適応とメンタルヘルスの把握(自主シンポジウム)
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2010)
  • 幼児の「写真の表象性」理解の困難:-モノクロ写真とカラー写真の情動喚起力の差異に注目して-
    (日本心理学会大会発表論文集 2010)
  • PG022 発話分析を通してみた幼児の写真の表象性理解 : 映像理解の3段階発達モデルと対応させて
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2009)
  • 幼児による写真の表象性理解:-写真のショートケーキはなめたら甘いか?-
    (日本心理学会大会発表論文集 2008)
more...
Professional career (1):
  • 博士(心理学) (名古屋大学大学院)
Work history (1):
  • 2012 - Aichi Prefectural University School of Education and Welfare
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page