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J-GLOBAL ID:201501077381166587   Update date: Oct. 04, 2024

SEO MASAKI

セオ マサキ | SEO MASAKI
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Other affiliations (2):
  • Ibaraki University  School of Collaborative Regional Innovation 
  • Ibaraki University  Center for Global Engagement 
Homepage URL  (1): https://sites.google.com/view/masakiseo
Research field  (3): Sociology of education ,  Foreign language education ,  Japanese language education
Research keywords  (1): Teaching Japanese as a Foreign Language (JFL)/Second Language (JSL), Critical Applied Linguistics, interface between SLA research and JFL/JSL teaching (e.g. Task-Based Language Teaching and Content-Based Language Teaching), Globalization and Language Education, Action Research, Qualitative Research, Critical Pedagogy
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2024 - 2028 Practical Study of Narrative Approach to Career Development Support for Japanese Language Educators
  • 2020 - 2024 言語教育の商品化による格差の是正を目指した実証研究-公平性と言語間の比較を通して
  • 2022 - 2022 海外にルーツを持つ子どもたちに向けた学びの支援活動
  • 2021 - 2022 言語教師教育論-境界なき時代の「知る」「分析する」「認識する」「為す」「見る」教師
  • 2021 - 2022 オンラインによる国際交流活動の活性化
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Papers (41):
  • SEO Masaki, KONISHI Tatsuya. The Values of Language Learning in Haiphong, Vietnam: Comparing English, Chinese, Korean, and Japanese Languages. Journal of Global Education. 2024. 7. 41-51
  • 瀬尾匡輝, 小西達也, グエン・ティ・タイン・ヴァン, ゴー・ティ・トゥ・チャン. オンラインによる短期海外研修で参加学生は互いに関係性を築くことができるのか? -ベトナムと日本の大学間で行った COIL 型の海外研修プログラムの実践から. The Journal of Worldwide Education. 2024. 16. 19-36
  • Masaki SEO・Kayoko AOKI. What It Means for Students of the Faculty of Education to Get Involved with and Learn about Children Who Need Japanese Language Support: From the Practice of "Learning Support Activities for Children with Foreign Roots”. 2023. 42. 91-105
  • Masaki Seo & Yoshiko Shakal. A Practice of International Collaborative Education Incorporating COIL: Reflecting on the Practice of Collaboration between Ibaraki University and the University of Wisconsin-Superior. 2023. 6. 37-48
  • Masaki Seo. Commodification of Language Education Services: From the Experience of Teachers Working at Japanese Language Schools Set up by Companies Whose Main Business are Not Education. 2023. 6. 79-88
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MISC (23):
  • 瀬尾匡輝, 瀬尾悠希子. 日本語教師の履歴書 vol.13「学生のうちにコアを作る、来日後の学びを支える、学習者・企業・日本語教師の三位をハッピーにする」絵野沢采子さん. 日本語教育いどばた. 2020
  • 瀬尾匡輝, 瀬尾悠希子. 日本語教師の履歴書 vol.12 「人をつなぐ、地域を本業にする、自分のスタイルを作る」土井佳彦さん. 日本語教育いどばた. 2020
  • 瀬尾匡輝, 瀬尾悠希子. 日本語教師の履歴書 vol.11 「教室の外で関わる、人と出会う、居場所を作る」加藤駿さん. 日本語教育いどばた. 2020
  • 瀬尾匡輝, 瀬尾悠希子. 日本語教師の履歴書 vol.10 「声を集める、仕組みを整える、専門性を伝える」増田麻美子さん. 日本語教育いどばた. 2020
  • 瀬尾匡輝, 瀬尾悠希子. 日本語教師の履歴書 vol.9 「挑戦し、学びつづけ、広げる、極める」石川いづみさん. 日本語教育いどばた. 2019
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Books (15):
  • ケースで考える! 誰も教えてくれない日本語教育の現場
    ココ出版 2023 ISBN:4866760680
  • ケースで考える! 誰も教えてくれない日本語教育の現場
    ココ出版 2023 ISBN:9784866760681
  • 「学習者を増やせと言われるけど......言語教育と経済の関係を考える」『ケースで考える! 誰も教えてくれない日本語教育の現場』
    ココ出版 2023 ISBN:9784866760681
  • 言語教師教育論--境界なき時代の「知る・分析する・認識する・為す・見る」教師
    春風社 2022 ISBN:9784861107597
  • ブルネイってどんなところ?-ブルネイ・ダルサラーム大学短期研修報告
    茨城大学グローバル教育センター 2020
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Lectures and oral presentations  (125):
  • 事後学習として初級ベトナム語教材をつくり、事前学習としてベトナム語をまなぶ
    (国際教育夏季研究大会2024 2024)
  • 日米間国際オンライン協働学習の実践-2つのプロジェクト活動を通して
    (2024年日本語教育国際研究大会 (ICJLE2024) 2024)
  • ベトナムの学習者と教師が大学と民間の教育機関「センター」それぞれに見出す意味とは
    (2024年日本語教育国際研究大会 (ICJLE2024) 2024)
  • ベトナム短期海外研修に参加した学生の内面的な変化-BEVI を用いた分析から-
    (言語文化教育研究学会 第10回年次大会 2024)
  • 課題論文:「オンラインによる短期海外研修に参加した学生達の内面的な変化-BEVI及びインタビューによる調査を用いた分析から-」『留学生交流・指導研究』25号,pp. 63-76.について語る
    (第17回 COISANオンライン読書会:ジャーナル掲載論文著者と語ろう 2024)
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Education (4):
  • 2011 - 2014 Sophia University Graduate School, Division of Foreign Language Linguistics
  • 2006 - 2008 University of Hawaii at Manoa Department of Second Language Studies
  • 2005 - 2006 University of Hawaii at Manoa College of Arts and Humanities Department of Religion
  • 2002 - 2005 Hawaii Pacific University College of International Studies
Professional career (5):
  • Bachelor of Arts in Teaching English as a Second Language (Hawaii Pacific University)
  • Minor in Social Sciences (Hawaii Pacific University)
  • Bachelor of Arts in Religion (University of Hawaii at Manoa)
  • Master of Arts in Second Language Studies (University of Hawaii at Manoa)
  • Ph.D in Linguistics (Sophia University)
Work history (12):
  • 2024/04 - 現在 Ibaraki University School of Collaborative Regional Innovation Associate Professor
  • 2024/04 - 現在 Ibaraki University Center for Global Engagement Associate Professor
  • 2024/04 - 現在 Ibaraki University Faculty of Humanities and Social Sciences Associate Professor
  • 2019/04 - 2024/03 Ibaraki University Department of Global Education, Institute for Liberal Arts Education Associate Professor
  • 2017/04 - 2019/03 Ibaraki University Department of Global Education, Institute for Liberal Arts Education Lecturer
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Committee career (25):
  • 2024/07 - 現在 言語文化教育研究学会 年次大会委員会 委員長
  • 2024/07 - 現在 言語文化教育研究学会 理事
  • 2024/06 - 現在 茨城県教育庁学校教育部高校教育課 WWL(ワールド・ワイド・ラーニング)コンソーシアム構築支援事業 に係る運営指導委員
  • 2024/06 - 現在 国立大学留学生指導研究協議会 研究会・HP担当幹事
  • 2024/01 - 現在 第二言語習得研究会 大会運営委員会 副委員長
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Awards (1):
  • 2005 - Alpha Chi The Patricia A. Williams Prize in Education United States of America
Association Membership(s) (21):
フランス日本語教師会 ,  海外日本語教育学会 ,  大学日本語教員養成課程研究協議会 ,  ハノイ日本語教育研究会 ,  Japan Society for Educational Technology ,  The Japanese Society for the Study on Teacher Education ,  The Japan Society of Educational Sociology ,  Japanese Association of Qualitative Psychology ,  intercultural Education Society of Japan ,  Japan Association for International Education ,  Development Education Association and Resource Center ,  国立大学留学生指導研究協議会 ,  Association for Language and Cultural Education ,  Canadian Association for Japanese Language Education ,  Japanese Language Education Methods ,  Academic Japanese Group ,  The Japan Association for Language Teaching ,  The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language ,  Society of Japanese Language Education Hong Kong ,  Hawaii TESOL ,  TESOL
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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