Rchr
J-GLOBAL ID:201501078388177467   Update date: Jan. 30, 2024

Ito Takaaki

イトウ タカアキ | Ito Takaaki
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research keywords  (1): 説明
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2021 - 2024 言語活動における認知プロセスの検討と実践への適用に関する研究
Papers (13):
  • 学習意欲を高めるために教師は何をしているか-ARCSモデルに基づいた検討-. 明治大学教職課程年報. 2020. 42. 19-28
  • 説明状況の違いが説明者自身の理解促進効果に与える影響-相手に教授する状況と自分の理解を確認する状況の比較-. 教育心理学研究. 2019. 67. 132-141
  • 教職志望の学生は素朴理論を持つ子どもにどう指導するか. 明治大学教職課程年報. 2018. 40. 11-19
  • ITO Takaaki, KAKIHANA Shinichiro. The relation between tutor's inferences of the tutored individual's level of understanding and the contents of their explanations within tutoring situations. The Science of Reading. 2016. 58. 1. 17-28
  • Study for class design to enhance learning motivation. 2016. 38. 55-66
more...
Books (7):
  • 学びを創る・学びを支える-新しい教育の理論と方法-
    一藝社 2020
  • 教師のための説明実践の心理学
    ナカニシヤ出版 2019
  • 発達と学習
    学文社 2018
  • 公認心理師のための説明実践の心理学
    ナカニシヤ出版 2018
  • 算数・理科を学ぶ子どもの発達心理学:文化・認知・学習
    ミネルヴァ書房 2014
more...
Lectures and oral presentations  (13):
  • 説明場面における説明目的の違いが話者自身の理解促進効果に与える影響
    (日本教育心理学会第60回総会 2018)
  • Factors contributing to "good explanation"
    (2016)
  • 説明における聞き手の理解状況のモニタリングが説明内容に及ぼす影響
    (日本教育心理学会第57回総会 2015)
  • 知識構築活動における問題設定プロセスの検討
    (日本心理学会第78回大会 2014)
  • 新たな学びのスタイルの形成を目指して
    (日本教育心理学会第55回総会 2013)
more...
Works (1):
  • 誠信心理学事典
    2014 -
Association Membership(s) (5):
日本読書学会 ,  日本認知科学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本教育工学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page