• A
  • A
  • A
日本語 Help
Science and technology information site for articles, patents, researchers information, etc.
Rchr
J-GLOBAL ID:201601004370264308   Update date: Jan. 20, 2025

Okamura Shoji

オカムラ ショウジ | Okamura Shoji
Affiliation and department:
Research field  (2): Clinical psychology ,  Special needs education
Research keywords  (3): 特別支援教育 ,  発達障害臨床心理学 ,  応用行動分析学
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2022 - 2025 Research on counseling approaches to adolescents with autism spectrum disorder
  • 2022 - 2025 特別支援学校における行動問題を予防する保護者参画システムモデルの構築
  • 2018 - 2022 Development of the comprehensive and hierarchical intervention model for behavior problems in the special high school for intellectual disabilities
  • 2018 - 2022 Development of active learning teacher training programs on supporting parents of children with autism spectrum disorder who exhibit behavior problems.
  • 2017 - 2022 Development of a school-wide support system for students with behavioral disorders
Show all
Papers (32):
  • 岡村章司, 中島真由美, 吉田君彦, 大脇知子. 特別支援学校の教師に対する保護者とのコミュニケーションスキル研修の効果. LD研究. 2024. 33. 4
  • Development of Curriculum Standards of Teacher Training Program for Promoting Continuing Professional Development at Hyogo University of Teacher Education. HYOGO UNIVERSITY OF TEACHER EDUCATION JOURNAL. 2024. 64. 37-49
  • 小池 由香里, 岡村 章司. 適切な行動の形成に特化した単回の保育者研修の効果検討 保育者がすでに有している保育の力を基盤とした個別の支援技術・知識の獲得を目的として. 発達障害研究. 2024. 45. 4. 320-331
  • 井上雅彦, 大久保賢一, 岡村章司, 岡本邦広, 倉光晃子, 下山真衣, 田熊立, 村本浄司, 井上雅彦, 大久保賢一, et al. Guidelines for Interventions With Individuals With Severe Behavioral Disorders. 行動分析学研究. 2024. 38. 2
  • Shoji Okamura, Masahiko Inoue, Hiromi Gera. Family-focused behavioural support in Japan. International Journal of Positive Behavioural Support. 2023. 13. 2. 31-37
more...
MISC (21):
  • 有馬里咲, 岡村章司, 朝岡寛史. 知的障害を伴う自閉スペクトラム症児に対するハンドベル演奏場面での協同スキルの指導. 広島大学特別支援教育実践センター研究紀要. 2024. 22. 9-17
  • 岡村章司. 臨床心理学・最新研究レポート シーズン3 第40回 教育における意義ある重要な家族のパートナーシップに向けて. 臨床心理学. 2023. 23. 3
  • Effects of Teacher Training for Preventing the Recurrence of Corporal Punishment on Participants’ Behavior Change in Student Guidance: Based on Practical Narratives. 2022. 61. 43-52
  • Development of Teacher Training Curriculum for Inclusive Education: Based on International Trends. 2022. 61. 103-115
  • 岡村章司. 発達障害児に対するペアレント・トレーニング参加を通した大学院生への研修の効果-教師に対する保護者支援研修プログラムの検討-. 兵庫教育大学研究紀要. 2020. 57. 77-84
more...
Books (7):
  • 保護者と先生のための応用行動分析入門ハンドブック : 子どもの行動を「ありのまま観る」ために
    金剛出版 2019 ISBN:9784772416931
  • 問題行動解決支援ハンドブック : 子どもの視点でポジティブに考える
    金剛出版 2017 ISBN:9784772415835
  • 特別支援教育における地域のトップリーダーを考える-人材像をふまえた育成プログラム開発へ向けて-(国立大学法人兵庫教育大学教育実践学叢書)
    ジアース教育新社 2016
  • 問題解決!先生の気づきを引き出すコミュニケーション : 演じて学ぶコンサルテーション研修
    ジアース教育新社 2016 ISBN:9784863713550
  • 自閉症スペクトラムのある子どもの人間関係形成プログラム : 6つの領域から支援する : 自分らしく生きていくために
    学苑社 2014 ISBN:9784761407612
more...
Lectures and oral presentations  (33):
  • 多機関多職種連携にもとづく強度行動障害への支援の到達点-早期支援,予防的支援と現状と行動障害の重篤化を防ぐために-
    (日本発達障害学会第59回研究大会 2024)
  • 特別支援学校の教師と保護者が協働した行動問題への支援 -三次支援のあり方の検討-
    (日本特殊教育学会第62回大会 2024)
  • 発達障害児を育てる親が実施するペアレント・トレーニング -ファシリテーションの効果の検討を含めて-
    (日本特殊教育学会第62回大会 2024)
  • 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)実施に至るまでのプロセスの効果検討 -キーパーソンによる主体的な取組を目指して-
    (日本特殊教育学会第62回大会 2024)
  • 特別支援学校教員を対象とした体罰再発防止研修 -機能的アセスメントに関する内容を含めた効果検討-
    (日本特殊教育学会第62回大会 2024)
more...
Education (3):
  • 2017 - 2017 Hyogo University of Teacher Education
  • 2001 - 2003 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 1991 - 1995 Yokohama National University
Professional career (1):
  • 博士(学校教育学)
Work history (4):
  • 2018/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education
  • 2011/04 - 2018/03 Hyogo University of Teacher Education
  • 2003/04 - 2011/03 横浜市立港南台ひの特別支援学校教諭
  • 1995/04 - 2001/03 横浜市立上菅田養護学校教諭
Committee career (10):
  • 2023/08 - 現在 日本行動分析学会 編集委員
  • 2023/06 - 現在 日本行動分析学会 理事
  • 2022/06 - 現在 日本LD学会 常任編集委員
  • 2022/04 - 現在 日本発達障害学会 編集委員
  • 2022/03 - 現在 日本カウンセリング学会 編集委員
Show all
Awards (5):
  • 2023/04 - 兵庫教育大学 教職員表彰
  • 2022/10 - 日本LD学会 実践奨励賞
  • 2019/09 - 日本特殊教育学会第19回実践研究賞 通常の学級担任に対するクラスワイドな支援を用いた行動コンサルテーションの効果の検討 -教師の支援行動の評価を含めて-
  • 2008/09 - 日本特殊教育学会第5回実践研究賞 自閉症者が示す激しい攻撃行動に対する低減方略の検討 : 兆候行動の分析に基づく予防的支援
  • 2008/03 - 横浜市教育委員会 横浜優秀教員奨励賞
Association Membership(s) (8):
THE JAPANESE ASSOCIATION FOR COGNITIVE THERAPY ,  THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE ,  日本自閉症スペクトラム学会 ,  Japanese Academy of Learning Disabilities ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR BEHAVIOR ANALYSIS ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page