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J-GLOBAL ID:201601005088187330   Update date: Nov. 27, 2024

Ogawa Hisashi

オガワ ヒサシ | Ogawa Hisashi
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Other affiliations (1):
Research field  (2): Special needs education ,  Educational technology
Research keywords  (3): Special Education ,  インクルーシブ教育 ,  教育工学
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2023 - 2026 Development of Science Teaching Materials and Experimental Demonstration Methods for Learning Difficulties of Persons with Sensory Sensitivity and Other Developmental Disabilities
  • 2021 - 2024 テキストマイニングによる学習支援に向けた口頭対話における学生発話の特徴抽出
  • 2021 - 2024 初等中等教育におけるEdTech活用を推進する教員養成システムの開発
  • 2022 - 2023 ユニバーサル・ファッションの普及を志向したDiversity Branding Modelの構築
  • 2019 - 2023 発達障害児に対するICT導入の事前検討の促進を志向したアプリ検索システムの開発
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Papers (42):
  • Hisashi Ogawa, Erika Takata, Ai Taniguchi, Kei Hirabayashi. Development of Diversity Branding Model to Promote Next Universal Design. 2024. 65. 67-81
  • Kawakami Eiko, Kakegawa Junichi, Ogawa Hisashi, Sugihara Katsumi, Morihiro Koichiro. Educational Effects of OSCE Focusing on Feature Words of Student Utterances. 2023. 14. 1-11
  • Hisashi Ogawa, Kei Hirabayashi, Ai Taniguchi, Kazutoyo Yamane. Universal Design for the Next Generation Learning from the Challenges of the Paris Collection. 2023. 40. 1. 20-27
  • 清水優菜, 小川修史, 守山勝, 岡村章司. インクルーシブ教育に関する教員養成カリキュラムの開発-海外の取り組みを踏まえて-. 兵庫教育大学研究紀要. 2022. 61. 103-115
  • Proposal of a next Universal Design (nextUD) which Includes User’s Enjoyability: Building nextUD Development Process Model through Fashion Design Production. 2022. 61. 33-41
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MISC (2):
  • Kazuki Ishibashi, Noriyuki Matsuda, Hisashi Ogawa, Tsukasa Hirashima, Hirokazu Taki. Depth and shallow similarities in erroneous choice of multiple-choice problem. The 30th Annual Conference of the Japanese Society for Artificial Intelligence, 2016. 2016. 1C3-2
  • Noriyuki MATSUDA, Hisashi, OGAWA Tsukasa, HIRASHIMA, Hirokazu TAKI. Proposal of Meaningful-Erroneous choice for Multiple-choice problems. The 29th Annual Conference of the Japanese Society for Artificial Intelligence. 2015. 1E5-OS-11b-4
Books (5):
  • 教育心理学の最前線
    八千代出版 2019
  • 決定版!特別支援教育のためのタブレット活用 -今さら聞けないタブレットPC入門-
    ジアース教育新社 2016
  • 教育工学的アプローチによる教師教育 学び続ける教師を育てる・支える
    ミネルヴァ書房 2016
  • 国立大学法人兵庫教育大学教育実践学叢書2 教員養成と研修の高度化教師教育モデルカリキュラムの開発に向けて
    ジアース教育新社 2014
  • 発達障害のある子供たちのためのICT活用ハンドブックー特別支援学級編ー
    兵庫教育大学 2014
Lectures and oral presentations  (117):
  • 教師を対象としたデジタル・アクセシビリティ学習支援システムの開発に向けた概念の整理
    (日本教育工学会2024年秋季全国大会 2024)
  • 特別支援教育に携わる教師を対象とした​デジタル・アクセシビリティ学習支援システムの​開発に向けた概念の整理
    (教育システム情報学会第49回全国大会 2024)
  • 発達障害児に対するICT導入の事前検討の促進を志向した学習支援システムの開発
    (日本教育情報学会第40回年会 2024)
  • デジタル・アクセシビリティを対象とした​学習支援システムの開発に向けた​特性およびニーズの体系化
    (日本教育情報学会第40回年会 2024)
  • ジェンダーバイアスを対象とした事例検索の実現に向けた概念体系の構築
    (日本教育情報学会特別支援教育AT研究会 2024)
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Education (3):
  • - 2008 Wakayama University Graduate School of Systems Engineering
  • - 2005 Wakayama University Graduate School of Systems Engineering
  • - 2003 Wakayama University Faculty of Systems Engineering Department of Computer and Communication Sciences
Professional career (1):
  • 博士(工学) (和歌山大学)
Work history (8):
  • 2018/12 - 現在 Hyogo University of Teacher Education Center for Research in Advanced Teacher Education Associated Professor
  • 2016/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education The Joint Graduate School (Ph.D.Program) in Science of School Education School Educational Methodology Associated Professor
  • 2016/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education Center for Information and Communication
  • 2016/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 2013/04 - 2016/03 Hyogo University of Teacher Education Center for Information and Communication
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Committee career (8):
  • 2021/04 - 2023/03 教育システム情報学会関西支部 学生研究会委員
  • 2018/04 - 2020/03 教育システム情報学会関西支部 研究会委員
  • 2016/04 - 2017/03 教育システム情報学会 第40回教育システム情報学会全国大会プログラム委員
  • 2015/04 - 2016/03 教育システム情報学会 第40回教育システム情報学会全国大会プログラム委員
  • 2015/04 - 2016/03 日本LD学会 日本LD学会研究委員会ICT部会委員
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Awards (2):
  • 2014/09 - 教育システム情報学会 教育システム情報学会全国大会若手奨励賞 自閉症者を対象とした遠隔ケース会議支援システム開発に向けた実践的検討
  • 2011/12 - ICCE ICCE2011 Best Technical Design Paper Award nominee Knowledge Externalization Based on Differences of Solutions for Automatic Generation of Multiple-choice Question
Association Membership(s) (5):
JAPANESE SOCIETY FOR INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL INFORMATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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