Rchr
J-GLOBAL ID:201601005867402646   Update date: Jan. 30, 2024

FUJII Rikio

フジイ リキオ | FUJII Rikio
Homepage URL  (1): https://rikiofujii.sakura.ne.jp/
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (7): special support education ,  Edouard Séguin ,  rythmes scolaires ,  bimoraic foot ,  preferred tempos ,  mouvement rhythm ,  Making paper by hand work
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 1993 - 1994 職業科教育の編成及び週時程の実態からみた知能障害児学校高等部教育課程の日仏比較
  • 1993 - 1993 呼吸に依存しない迷走神経興奮パラメータの探索と心理生理学的応用
  • 1990 - 1991 在籍児童の優先テンポ及び週時程の動態分析からみた知能障害児学校教育課程の日仏比較
  • 1987 - 1988 動作の優先テンポ増強が重度障害児のリズムスコレール改善に及ぼす効果:形成評価研究
  • 1986 - 1987 動作の優先テンポ調査からみた知能障害児学校の生活リズムの実態に関する日仏比較研究
Show all
Papers (16):
  • 藤井力夫. 解題試論、エドゥアール・セガン『知的障がい者教育宣言』(1839)-青年・セガンはJ.M.G.イタールから何を学び、どのように発展させようとしたのか-. 二通諭、藤本文朗編:障害児の教育権保障と教育実践の課題、群青者. 2014
  • 藤井力夫. フランスの養護学校と日本の養護学校. 北海道教育大学教科教育学研究図書第3巻、子どもと環境、しなやかな教科教育を求めて、東京書籍. 1994. 36-58
  • Rikio FUJII. A role of fluctuation of heart-rate interval under preferred walking from the viewpoint of a cycle pattern analysis of six plantar points. Journal of human ergology. 1990. 19. 1. 85-86
  • Rikio FUJII. Ergological comparison of "rythmes scolaires" for mentally retarded children in France and in Japan from a viewpoint of snap-reading analysis. Journal of human ergology. 1990. 19. 1. 64
  • Rikio FUJII. Developmental relations between the stage-setting abilities of postural tonus and the rhythmic patterns of the walking cycle in mentally retarded children. Journal of human ergology. 1988. 17. 2. 180-181
more...
MISC (24):
  • 藤井 力夫. 書評 川口幸宏著『知的障害教育の開拓者セガン : 孤立から社会化への探究』『一九世紀フランスにおける教育のための戦い : セガン,パリ・コミューン』. 障害者問題研究 = Japanese journal on the issues of persons with disabilities. 2016. 43. 4. 318-320
  • 藤井 力夫. 書評 川口幸宏著『知的障害教育の開拓者セガン : 孤立から社会化への探求』. フランス教育学会紀要. 2011. 23. 121-124
  • Fujii Rikio. Comment Edouard SEGUIN A-t-Il Commence l'Education Speciale? Superiorites dela Restruction Theorique au Pratique Educationnelle des Jeunes Idiots dans l'Hospice des Incurables.(4). Journal of Hokkaido University of Education. Education. 2004. 54. 2. 33-49
  • Fujii Rikio. Comment Edouard SEGUIN A-t-II Commence l'Education Spesiale? Superiorites de la Restruction Theorique Educationnelle des Jeunes Idiots dans l'Hospice des Incurables (3). Journal of Hokkaido University of Education. Education. 2003. 53. 2. 11-26
  • Fujii Rikio. Comment Edouard SEGUIN A-t-II Commence l'Education Spesiale? Superiorites de la Restruction Theorique Educationnelle des Jeunes Idiots dans l'Hospice des Incurables (2). Journal of Hokkaido University of Education. Education. 2002. 53. 1. 13-29
more...
Books (2):
  • 障害児教育学原論考・資料編
    2004
  • 障害児教育学原論考 ・本編
    [藤井力夫] 2004
Education (1):
  • - 1973 名古屋大学大学院 教育学研究科博士課程 中退
Professional career (1):
  • 教育学修士 (名古屋大学)
Work history (4):
  • 1994/04 - 2004/03 Hokkaido University of Education Sapporo Campus, Faculty of Education
  • 1981/04 - 1994/03 Hokkaido University of Education Sapporo Campus, Faculty of Education
  • 1976/04 - 1981/03 Hokkaido University of Education Sapporo Campus, Faculty of Education
  • 1973/05 - 1976/03 Hokkaido University of Education Sapporo Campus, Faculty of Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page