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J-GLOBAL ID:201601015953074304   Update date: Jun. 14, 2024

Kashiki Nagako

カシキ ナガコ | Kashiki Nagako
Affiliation and department:
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (4): 病弱教育 ,  肢体不自由教育 ,  訪問教育 ,  Special Education
Research theme for competitive and other funds  (18):
  • 2022 - 2025 According to COVID-19 Impact of visiting education on the learning environment
  • 2021 - 2024 小児慢性特定疾病児童等の自立支援に資する研究
  • 2019 - 2022 Development of Remote Learning Support System with the Eye-Gaze-Type Robot to Reduce Overload of Long-Term Absent Students
  • 2019 - 2022 Structure of a medical / welfare / education cooperation system that enables remote education for children with illness
  • 2020 - 2021 教科等を合わせた指導に関するE-learningコンテンツの作成
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Papers (40):
  • Ishikawa Miki, Masayuki Kumai, Nagako Kashiki, Matsuura Jun. Influence of Collegiality on Expertise in Schools for Students Who Are d/Deaf or Hard-of-Hearing: Quantitative Analysis of a Questionnaire Survey of Hearing Teachers. The Journal of Engaged Pedagogy. 2024. 23. 1. 143-157
  • Kazuteru Niinomi, Hajime Mihira, Ryota Ochiai, Akiko Misawa, Kuniyoshi Takigawa, Nagako Kashiki, Naoko Kakee, Hidemi Takata, Yasushi Ishida, Takashi Higaki. Hospital Support for Siblings of Children With Illness in Japan. Frontiers in Pediatrics. 2022. 10. 927084-927084
  • 苅田知則, 潘秋静, 新開多恵, 樫木暢子, 八木良広, 班婷. 免許法認定通信教育の実践成果と課題-現職教員を対象としたリカレント教育プログラムと特別支援学校教諭養成プログラムから-. 大学教育実践ジャーナル. 2022. 21. 99-106
  • 新開多恵, 潘秋静, 苅田知則, 樫木暢子, 中野広輔, 加藤哲則. オンライン講座を活用した「特別支援学校教諭免許法認定通信教育」の取り組み:愛媛大学の事例から. 令和3年度日本教育大学研究集会論文集. 2022
  • 村上紗耶佳, 苅田知則, 樫木暢子, 中野広輔. 重症心身障害児等の生涯学習について-「地域連携による訪問(遠隔)カレッジ・オープンカレッジ@愛媛大学」の取組みから-. 大学教育実践ジャーナル21号. 2022
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MISC (17):
  • 新開 多恵, 潘 秋静, 苅田 知則, 樫木 暢子, 中野 広輔, 加藤 哲則. オンライン講座を活用した「特別支援学校教諭免許法認定通信教育」の取り組み : 愛媛大学の事例から-MEXT-Accredited Online Learning Courses for Special Needs School Teaching License : a Case Study of Ehime University. 日本教育大学協会研究年報 / 日本教育大学協会年報編集委員会 編. 2022. 40. 183-193
  • 苅田 知則, 潘 秋静, 新開 多恵, 樫木 暢子, 八木 良広, 班 婷. 免許法認定通信教育の実践成果と課題 : 現職教員を対象としたリカレント教育プログラムと特別支援学校教諭養成プログラムから-Practical Outcomes and Challenges of MEXT-Accredited Online Learning Courses : From a Recurrent Education Program for In-Service Teachers and Teacher Training Program in Special Needs School. 大学教育実践ジャーナル = Journal of faculty and staff development in higher education. 2022. 21. 107-115
  • 村上 沙耶佳, 苅田 知則, 樫木 暢子, 中野 広輔. 重症心身障害者等の生涯教育について : 「地域連携による訪問(遠隔)カレッジ・オープンカレッジ@愛媛大学」の取組みから-Lifelong Education for Individuals with SMID (Severe Motor and Intellectual Disabilities) : An Initiative for "Visiting (or Remote) College and Open College at Ehime University Program" through Regional Cooperation. 大学教育実践ジャーナル = Journal of faculty and staff development in higher education. 2022. 21. 99-106
  • 三平元, 滝川国芳, 滝川国芳, 樫木暢子, 落合亮太, 檜垣高史, 菅野芳美, 福士清美, 筥崎宏文, 日和田美幸, et al. 小児慢性特定疾病児童等自立支援事業の発展に資する研究 自立支援事業実施手引き・自立支援員研修教材作成. 小児慢性特定疾病児童等自立支援事業の発展に資する研究 令和2年度 総括研究報告書(Web). 2021
  • 熊井正之, 森つくり, 石川美希, 橋本陽介, 古山貴仁, 古山貴仁, 樫木暢子. 多様な参加者における同期型学習支援システムの使用性の検討(2). 日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM). 2020. 58th
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Books (10):
  • 特別支援教育免許シリーズ 複数の困難への対応
    建帛社 2023
  • 病気の子どもの教育入門改訂増補版
    クリエイツかもがわ 2021 ISBN:9784863423114
  • 社会的自立が困難な先天性心疾患患児者の発達支援ネットワーク形成事業報告書
    2021
  • 健康面の困難への対応 : 病弱教育領域
    建帛社 2021 ISBN:9784767921273
  • 運動機能の困難への対応 : 肢体不自由教育領域
    建帛社 2021 ISBN:9784767921266
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Lectures and oral presentations  (79):
  • 小児慢性特定疾病児童等の自立支援の在り方に関する一考察-小児慢性特定疾病児童等自立支援事業利用者へのインタビューを基に-
    (日本育療学会第27回学術集会 2023)
  • COVID-19感染症による訪問教育への影響-訪問教育に関する第九次全国調査結果から-
    (日本特別ニーズ教育学会第28回研究大会 2022)
  • 障害の重い人の生涯学習(5) -学校教育から卒業後につながる主体的な学びを支えるもの-
    (日本特殊教育学会第60回大会(つくば)(自主シンポジウム))
  • 病気療養児の社会的自立と自立支援 ~小児慢性特定疾病児童等自立支援事業への評価に向けた予備調査から~
    (日本特殊教育学会第60回大会(つくば) 2022)
  • 小児慢性特定疾病児童等自立支援事業における病気の子どもへの就学支援と学校の連携について
    (第54回愛媛県地域保健研究集会 2022)
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Education (3):
  • 2012 - 2019 Tohoku University Graduate School of Educational Informatics/Education Division
  • 2005 - 2007 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
  • 1986 - 1990 Saitama University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 教育情報学博士 (東北大学)
Work history (5):
  • 2020/04 - 現在 Ehime University Graduate School of Education
  • 2016/04 - 2020/03 Ehime University Graduate School of Education
  • 2014/03 - 2016/03 Ehime University Faculty of Education
  • 2012/04 - 2014/02 Ehime University Faculty of Education
  • 1991/09 - 2012/03 東京都肢体不自由特別支援学校 教諭・主任教諭
Committee career (14):
  • 2022/06 - 現在 松山市 教育支援委員会委員長
  • 2021/04 - 現在 松前町 特別支援連携協議会委員
  • 2021/04 - 現在 東温市 特別支援連携協議会委員
  • 2021 - 現在 東温市子育て支援事業協議会 委員
  • 2020/04 - 現在 愛媛県教育委員会 愛媛県特別支援教育専門家チーム委員
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Awards (1):
  • 2020/11 - 文部科学省 令和2年度「障害者の生涯学習支援活動」に係る文部科学大臣表彰 愛媛大学教育学部 特別支援教育講座 TREASuREプロジェク ト
Association Membership(s) (11):
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  NIHON IKURYO ASSOCIATION ,  Asian Society of Human Services ,  全国訪問教育研究会 ,  全国病弱教育研究会 ,  JAPANESE SOCIETY FOR SPECIAL NEEDS EDUCATION ,  JAPANESE SOCIETY ON SEVERE MOTOR AND INTELLECTUAL DISABILITIES ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  日本臨床発達心理士会 ,  日本学校心理士会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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