Rchr
J-GLOBAL ID:201601016174080396
Update date: Nov. 16, 2024
Rintaro Imafuku
イマフク リンタロウ | Rintaro Imafuku
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
Research field (1):
Healthcare management, medical sociology
Research keywords (6):
Problem-Based Learning
, Interprofessional Education
, Health Professions Education
, Discourse Analysis
, Qualitative Research
, Sociolinguistics
Research theme for competitive and other funds (6):
- 2020 - 2024 Developing an educational model of "plain Japanese" in healthcare with focus on language management process in interaction between health professionals and foreign resident patients
- 2020 - 2023 Research on the functions of medical education divisions and the roles and identities of the full-time staffs
- 2017 - 2020 A Study into the Educational Impact of the Glocal Learning Alliance on Clinical Education Connecting Foreign and Regional Clinical Teachers
- 2017 - 2020 Exploring the processes of building a medical-dental collaborative system in a super-aged society and development of interprofessional education
- 2014 - 2017 Exploring the processes of interprofessional identity formation and its educational implications
- 2012 - 2015 Developing a model for effective small group discussion based on the analysis of medical students' learning approach and culture
Show all
Papers (98):
-
Cesar Orsini, Rintaro Imafuku, Barbara Jennings, Adam Neufeld, Jorge Tricio, Rashmi A. Kusurkar. What influences clinical educators’ motivation to teach? A BEME systematic review and framework synthesis based on self-determination theory: BEME Review No. 90. Medical Teacher. 2024. 1-9
-
Maximilian Andreas Storz, Rintaro Imafuku. Benefits and Drawbacks of International Medical Elective Databases in Abroad Elective Research: A Narrative Review. Advances in Medical Education and Practice. 2024. 15. 971-979
-
Yukiko Nagatani, Rintaro Imafuku, Kaho Hayakawa, Yasuyuki Suzuki, Takuya Saiki. Who you are and who you want to be: a pilot study of dental hygiene students' professional identity formation. BMC Medical Education. 2024. 24. 1
-
Nami Misao, Natsuko Kohara, Ikumi Shiraki, Takenori Ogawa, Hiroaki Ushikoshi, Rintaro Imafuku. Practice of gender equality classes using scenario roleplay for medical students in higher grades. Journal of Japan Association for Simulation-based Education in Healthcare Professionals. 2024. 12. 29-35
-
Jun YOSHINO, Rintaro IMAFUKU, Kaho HAYAKAWA, Yoshihito TAJIMA, Takuya SAIKI. Exploring Physical Therapy Student Perceptions of Collaborative Learning in Synchronous Online Settings. 2024. 39. 4. 173-179
more...
MISC (76):
-
西城卓也, 今福輪太郎. 巻頭言 非認知能力とは何か?どう涵養するか?. 医学教育 特集 医学系学生に必要な非認知能力. 2024. 55. 4. 293-293
-
川上ちひろ, 今福輪太郎, 早川佳穂, 堀田亮, 髙橋美裕希, 鷹羽律紀, 藤崎和彦, 西城卓也. 各論1. 社会性と情動の学習(SEL)とは何か. 医学教育 特集 医学系学生に必要な非認知能力. 2024. 55. 4. 301-308
-
川上ちひろ, 早川佳穂, 今福輪太郎, 堀田亮, 髙橋美裕希, 鷹羽律紀, 藤崎和彦, 西城卓也. 看護職のスキルアップ/キャリアアップの一助にー岐阜大学医学教育開発研究センターの教育プログラムの紹介. 看護展望. 2024. 49. 7-0676. 76-81
-
川上ちひろ, 後藤亮平, 今福輪太郎, 西城卓也, 早川佳穂, 春田淳志. 医療者教育学専攻修士課程の導入期に地域診断・フィールドバックを教育の一環として実施する意義ー教員の視点でのふりかえりー. 地域志向学研究 特集:大学と地域創生. 2024. 8. 112-119
-
西城 卓也, 淺田 義和, 今福 輪太郎, 尾上 剛史, 黄 世捷, 高見 秀樹, 野村 理, 高橋 優三. 新設された資質・能力「情報・科学技術を活かす能力」. 医学教育. 2023. 54. 2. 149-156
more...
Books (15):
-
Language, Health and Culture: Problematizing the Centers and Peripheries of Healthcare Communication Research
Routledge 2023
-
2023年度 歯科衛生士専任教員講習会I テキスト
全国歯科衛生士教育協議会 2023
-
シミュレーション医療教育ことはじめ
日本医事新報社 2023 ISBN:9784784941926
-
医学教育白書
篠原出版新社 2022 ISBN:9784867058169
-
医学教育イントロダクション
日本医事新報社 2022
more...
Lectures and oral presentations (55):
-
What influences clinical educators’ motivation to teach? A systematic review and framework synthesis based on Self-determination Theory
(Association for Medical Education in Europe (AMEE) Conference 2024)
-
Exploring patterns of topic management and development in conversations between medical students and foreign citizens
(Association for Medical Education in Europe (AMEE) Conference 2024)
-
Learning : communication, interprofessional collaboration, professionalism
(2024)
-
医学者教育学×日本文化論による教育実践アップデート!日本人学習者の特性の理解とその活用
(第56回日本医学教育学会大会 ワークショップ3 2024)
-
医学教育研究の基本を学ぶワークショップ(座長)
(第56回日本医学教育学会 プレコングレス ワークショップ4 2024)
more...
Professional career (4):
- 博士(教育学) (香港大学)
- 修士(応用言語学) (モナシュ大学)
- Graduate Diploma(日本語応用言語学) (モナシュ大学)
- 学士(文学) (上智大学)
Committee career (15):
- 2024/08 - 現在 日本医学教育学会 研究推進委員会 副委員長
- 2024/08 - 現在 日本医学教育学会 学会国際化委員会 委員
- 2024/07 - 現在 言語管理研究会 接触場面分科会 委員
- 2023/10 - 現在 Japan Association for Simulation-based Education in Healthcare Professionals Journal of Japan Association for Simulation-based Education in Healthcare Professionals (Editor-in-Chief)
- 2023/08 - 現在 Frontiers in Medicine (Health Professions Education) Review Editor
- 2023/07 - 現在 Japan Medical Association JMA Journal Editor
- 2023/06 - 現在 日本医学教育学会 代議員
- 2022/10 - 現在 全国医学部国際交流協議会 国際活動推進委員会 委員
- 2021 - 現在 日本シミュレーション医療教育学会 理事(編集担当)
- 2021 - 現在 日本歯科医学教育学会 代議員
- 2020 - 現在 日本医学教育学会 研究推進委員会 委員
- 2020 - 現在 日本シミュレーション医療教育学会 評議員
- 2019 - 現在 日本医学教育学会 編集委員会 委員
- 2015 - 現在 BMC Medical Education Associate Editor
- 2013 - 現在 日本シミュレーション医療教育学会 編集委員
Show all
Awards (5):
- 2024/09 - 日本歯科医学教育学会 第20回日本歯科医学教育学会 優秀論文賞
- 2024/06 - Sigma Xi Full membership
- 2023/03 - 第10回日本シミュレーション医療教育学会 第10回記念大会賞 模擬患者はどのように内発的動機へと変容させているか?
- 2022/08 - 公益財団法人 医学教育振興財団 懸田賞
- 2017/07 - Japanese Dental Education Association International Conference Presentation Award
Return to Previous Page