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J-GLOBAL ID:201701001088246230   Update date: Apr. 16, 2021

Yamanouchi Yasunori

ヤマノウチ ヤスノリ | Yamanouchi Yasunori
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (2): http://db.tohoku.ac.jp/whois/detail/c2ca867c05672999abfb272cdc6b9ba4.htmlhttp://db.tohoku.ac.jp/whois/e_detail/c2ca867c05672999abfb272cdc6b9ba4.html
Research field  (3): Sociology/history of science and technology ,  Science education ,  Cognitive sciences
Research keywords  (2): 科学技術社会論 ,  認知心理学
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2019 - 2022 Re-designing University-Science System in the age of Open Science
  • 2017 - 2021 「個別支援×集団研修」のハイブリッド型小学校理科指導力向上プログラムの開発
  • 2014 - 2017 責任ある研究・イノベーションのための組織と社会」プロジェクト
  • 2015 - 2017 Make open educational resources available for everyday use
  • 2012 - 2017 地球規模の気候変動リスク管理戦略の構築に関する総合的研究
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Papers (20):
  • MATSUKAWA Hideya, YAMANOUCHI Yasunori, SATO Tomoko, NAKAGAWA Manabu, AGATA Takumitsu, NAKAMURA Norihiro, KUSHIMOTO Takeshi, SUGIMOTO Kazuhiro, WATANABE Fumie. Current Status of Online Classes and Student Evaluation: Focusing on the Results of the Questionnaire to the Participants of a Basic Seminar Class. BULLETIN OF THE INSTITUTE FOR EXCELLENCE IN HIGHER EDUCATION TOHOKU UNIVERSITY. 2021. 7. 3-21
  • 山内 保典. オープンな科学コミュニケーションが公正な研究に資する可能性と役割. 科学技術社会論研究. 2017. 14. 63-76
  • 宮田舞, 山内保典, 岡田猛. 現代美術に対するイメージの変更を支援する:哲学対話ワークショップの手法を用いた現代美術作品鑑賞の提案. 美術教育学研究. 2017. 49
  • 山内保典, 神里達博. 大学間連携教育の実践:政策のための科学『サマーキャンプ2013』の教訓. Communication-Design. 2014. 10. 37-56
  • 山内保典. 参加型手法ポータルサイトの構築:「でこなび」利用の手引き. Communication-Design. 2013. 9. 73-84
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MISC (3):
  • AGATA Takumitsu, YAMANOUCHI Yasunori, NAKAMURA Norihiro. Development of a Liberal Arts Course that Encourages“ Challenge and Creativity”. BULLETIN OF THE INSTITUTE FOR EXCELLENCE IN HIGHER EDUCATION TOHOKU UNIVERSITY. 2021. 7. 243-255
  • NAKAMURA Norihiro, YAMANOUCHI Yasunori, AGATA Takumitsu, SATO Tomoko, NAKAGAWA Manabu, MATSUKAWA Hideya, WATANABE Fumie. Online“ Kiso-Zemi” Class for 1st Year Students to Experience How to Learn Independently. BULLETIN OF THE INSTITUTE FOR EXCELLENCE IN HIGHER EDUCATION TOHOKU UNIVERSITY. 2021. 7. 101-108
  • 山内保典. 学習・研究倫理教育のツボ. 化学. 2020. 75. 5. 11-11
Books (4):
  • 触発するミュージアム:文化的公共空間の新たな可能性を求めて
    あいり出版 2016 ISBN:9784865550252
  • 自律型対話プログラムの開発と実践
    ナカニシヤ出版 2012 ISBN:9784779506437
  • 話し合いトレーニング:伝える力・聴く力・問う力を育てる自律型対話入門
    ナカニシヤ出版 2011 ISBN:9784779505218
  • 感情と思考の科学事典
    朝倉書店 2010
Lectures and oral presentations  (53):
  • 課題探究型の教員研修における小学校若手教員の学び -ポスター発表、相互評価、アンケート回答の結果から
    (日本科学教育学会 2019)
  • 理科研修を受講した小学校若手教員に対する調査結果-科学への関与度の観点から
    (日本科学教育学会 2018)
  • 理科教員志望大学生の全国学力・学習状況調査・小学校理科の解答結果
    (日本科学教育学会 2018)
  • アクティブ・ラーニングの手法を用いた小学校教員理科研修プログラムの評価ー受講者は何を学んだのかー
    (日本科学教育学会 2017)
  • 気候変動問題における市民参加の再検討
    (科学技術社会論学会第15回年次研究大会 2016)
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Education (3):
  • 2002 - 2005 Nagoya University
  • 2000 - 2002 Nagoya University
  • 1996 - 2000 Nagoya University
Professional career (1):
  • 心理学 (Nagoya University)
Work history (5):
  • 2016/04 - 現在 Tohoku University Institute for Excellence in Higher Education
  • 2014/04 - 2016/03 Osaka University Center for Education in Liberal Arts and Sciences
  • 2012/04 - 2014/03 Osaka University Center for the Study of Communication-Design
  • 2008/06 - 2012/03 Osaka University Center for the Study of Communication-Design
  • 2007/01 - 2008/05 Nagoya University Graduate School of Informatics Department of Cognitive and Psychological Sciences
Awards (1):
  • 2006/11/12 - 財団法人倶進会 柿内賢信記念賞研究助成金・奨励賞 高校生向け授業の中で科学者は何を学ぶのか?:経験者へのインタビュー調査を通して
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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