Rchr
J-GLOBAL ID:201701015979191705   Update date: Jan. 13, 2024

NAGAE KIYOKAZU

ナガエ キヨカズ | NAGAE KIYOKAZU
Affiliation and department:
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (5): 特別支援教育研修プログラム開発 ,  特別支援教育指導法 ,  授業のユニバーサルデザイン ,  インクルーシブ教育 ,  特別支援教育学
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2022 - 2023 知的障害教育における特別支援学校(知的障害)用文部科学省著作教科書の活用に係る実践的研究 〜特別支援学校(知的障害)及び小中学校知的障害特別支援学級を対象として〜
  • 2021 - 2022 特別支援学校(知的障害)用文部科学省著作教科書の実際と効果的な活用に係る実践的研究
  • 2019 - 2021 知的障害特別支援学級担当者サポートキットの開発-授業づくりを中心に-
  • 2017 - 2019 免許法認定講習による特別支援学校教諭二種免許取得者を対象とした専門性向上研修プログラムの開発
  • 2017 - 2018 知的障害特別支援学校高等部生徒のタブレットPCの活用を促す保護者対象セミナーの効果に係る研究
MISC (17):
  • 長江清和. 知的障害教育における特別支援学校(知的障害)用文部科学省著作教科書の活用に係る実践的研究 〜特別支援学校(知的障害)及び小中学校知的障害特別支援学級を対象として〜. 中研紀要 教科書フォーラム / 中央教育研究所. 2023. 24. 49-61
  • Development of a training program for improving the expertise of elementary and junior high school special needs education coordinators, which is the core of building an inclusive education system : Building a better way of collaboration between universities and boards of education. 2023. 21. 25-32
  • トクシュウ 『 カク キョウカ トウ オ アワセタ シドウ 』 ノ イギ ト カダイ. 2022. 44. 3. 245-251
  • 長江 清和, 涌井 恵. 特別支援学級の授業づくりに必要とされる専門性の検討 : 小学校知的障害特別支援学級を対象とした授業研究を中心に-Examining the teaching expertise needed to design and implement lessons for special needs classes : A case study on an elementary school class for special needs students with intellectual disabilities. 国立特別支援教育総合研究所研究紀要 / 国立特別支援教育総合研究所 編. 2022. 49. 25-42
  • 石田 耕一, 安原 輝彦, 関口 睦, 長江 清和, 大沢 裕, 松下 元彦. 今後の教育学部における教職支援の在り方III : 教職実践演習の振り返り調査データからの一考察. 埼玉大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 = Journal of Integrated Center for Clinical and Educational Practice. 2022. 20. 1-8
more...
Education (2):
  • 2005 - 2007 Saitama University Graduate School of Education
  • 1982 - 1986 Saitama University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 修士 (埼玉大学)
Work history (2):
  • 2023/04 - 現在 National Institute of Special Needs Education
  • 2016/04 - 現在 Saitama University Faculty of Education
Association Membership(s) (5):
日本SNE学会 ,  日本授業UD学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page