• A
  • A
  • A
日本語 Help
Science and technology information site for articles, patents, researchers information, etc.

Co-authoring Researcher

Co-inventing Researcher

Researcher similar to the Researcher

Article similar to the Researcher

Patent similar to the Researcher

Research Project similar to the Researcher

Article(J-GLOBAL estimation)

Patent(J-GLOBAL estimation)

Rchr
J-GLOBAL ID:201701019227673480   Update date: Apr. 01, 2025

Yoneyama Fumio

ヨネヤマ フミオ | Yoneyama Fumio
Clips
Affiliation and department:
Research field  (1): Learning support systems
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2020 - 2021 ろう者・難聴者向け環境音通知システム開発に関する研究
  • 2012 - 2015 Research on teaching materials of foreign language activity for students in deaf school
  • 2012 - 2015 Develop of educational materials for Deaf children -To construct educational materials sharing system using network-
  • 2009 - 2011 Develop and Research of study materials for Deaf children-The ideal method of study materials suitable for sign Language environment-
  • 2007 - 2008 Development and Research of Study Materials for Deaf Children-Utilizing Sign Language Images-
Show all
Papers (5):
  • Akihisa Shitara, Taiga Kasama, Fumio Yoneyama, Yuhki Shiraishi. One-Handed Signs: Standardization for Vehicle Interfaces and Groundwork for Automated Sign Language Recognition. The Seventeenth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions (ACHI 2024). 2024. 174-181
  • Tomohiko Tsuchiya, Akihisa Shitara, Fumio Yoneyama, Nobuko Kato, Yuhki Shiraishi. Sensor Glove Approach for Japanese Fingerspelling Recognition System Using Convolutional Neural Networks. ACHI 2020, The Thirteenth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions. 2020. 34-39
  • A Survey on Mathematical View and Thinking of Students in School for the Deaf. 2012. 54. 2. 63-87
  • On the producting process of a picture book CD with sign language and its significance for children with hearing impairments and hard of hearing: toward sharing fruitful lives with them. Soundless world. 2009. 51. 1. 43-54
  • YONEYAMA Fumio, OKADA Masaaki, FUKUZAWA Yasushi. The Determination of Surface Tension by Video Image Processing of Fluid Drops (Suitable Range of Bond Number for Measurements with Sessile Drop). JASMA. 1999. 16. 1. 14-19
MISC (35):
  • 加藤 慎一, 森本 明, 小原 舞音, 東城 恵, 米山 文雄. 聴覚特別支援学校の数学の授業過程の構成と展開における教師の数学的な態度に関する基礎的検討 : 教師における聞くという行為にみる意思決定に光をあてて-第66回大会発表. ろう教育科学 : 聴覚障害児教育とその関連領域 = Soundless world : the Japanese journal of research on the deaf / ろう教育科学会 編. 2025. 66. 2. 26-28
  • 白石, 優旗, 設楽, 明寿, 笠間, 大河, 米山, 文雄. 深層学習による多次元時系列データを用いた手話認識システムの開発. 筑波技術大学テクノレポート. 2024. 32. 93-94
  • 田中晃, 米山文雄, 後藤啓光, 辻田容希, 西岡知之, 谷貴幸. 理科教育〈1〉筑波技術大学産業技術学部における高大連携の取組. 聴覚障害. 2024. 79. 798
  • 森本 明, 加藤 慎一, 東城 恵, 小原 舞音, 米山 文雄. 聴覚特別支援学校の数学の授業過程へのICT活用の状況と課題-第65回大会発表. ろう教育科学 : 聴覚障害児教育とその関連領域 = Soundless world : the Japanese journal of research on the deaf / ろう教育科学会 編. 2024. 65. 2. 56-58
  • 白石, 優旗, 土屋, 智彦, 加藤, 伸子, 米山, 文雄, 設楽, 明寿. 深層学習による多次元時系列データを用いた連続指文字認識システムの開発. 筑波技術大学テクノレポート. 2023. 30. 1. 60-61
more...
Books (1):
  • 福島大学研究年報平成23年度別冊『福島大学東日本大震災総合支援プロジェクト・緊急の調査研究課題』
    福島大学 2012
Lectures and oral presentations  (24):
  • 聴覚特別支援学校に数学教師における数学的な態度に関する考察:聴覚特別支援学校の数学教師へのインタビュー調査をもとに
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • 聴覚特別支援学校の数学の授業過程へのICT活用の状況と課題
    (ろう教育科学会第65回(兵庫)大会 2023)
  • 聴覚特別支援学校の授業過程に数学的なプロセスを創出する活動デザインへのICT活用の状況と課題
    (日本特殊教育学会第60回大会 2022)
  • 聴覚特別支援学校の児童生徒における数学的概念の理解を促すICT環境の活動デザイン
    (日本特殊教育学会第59回大会 2021)
  • 振動シートによる聴覚障がい者に適した自動車運転支援の基礎検討
    (研究報告アクセシビリティ(AAC) 2020)
more...
Education (1):
  • 1979 - 1983 Tokai University School of Engineering
Professional career (1):
  • 工学士 (東海大学工学部)
Work history (2):
  • 2005/10 - 現在 Tsukuba University of Technology Faculty of Industrial Technology Department of Industrial Information
  • 1989/07 - 2004/03 Tsukuba College of Technology
Awards (1):
  • 2022/03 - 情報処理学会アクセシビリティ研究会 ヤマハ賞 ろう・難聴者に適した警告音通知ウェアラブルデバイスの開発:振動強度と方向伝達の基礎検討
Association Membership(s) (2):
ろう教育科学会 ,  特殊教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page