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J-GLOBAL ID:201801000354121784   Update date: Aug. 15, 2024

Kawabata Miho

カワバタ ミホ | Kawabata Miho
Affiliation and department:
Job title: professor
Research field  (1): Early childhood education and childcare
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2024 - 2028 Are Japanese teachers able to read the diverse learning of infants and toddlers through alternative assessments?
  • 2022 - 2026 Exploring "Learning Stories: Assessment for Learning" through Practitioner Research in Japanese Early Childhood Settings
  • 2018 - 2023 Adaptation Processes of "Learning Stories" by Individuals and Communities, and the teacher training program
  • 2015 - 2019 Role of preschool education in fostering the ability of connecting with others in relation to the intelligence of intersubjectivity in an elementary school.
  • 2008 - 2010 札幌国際大学「安心子育て応援倶楽部」による地域の子育て支援活動
Papers (22):
  • Miho Kawabata, Yasuhiro Kawabata, Mikuko Sasaki, Fumiyo Takahashi, Yuriko Kasai. The contributions of experience of artistic club activities to color discrimination for undergraduate revealed in 100 hue test evaluation method with reduced time limit. Journal of the Color Science Association of Japan. 2020. 44. 4. 163-174
  • 二井仁美, 川端美穂編著. 大学という地域資源を活かした「チーム学校」のあり方-北海道教育大学附属旭川幼稚園における取り組み-. 2019
  • 川端美穂. 保育現場において幼児が「遊び込む」状況をどうつくるかー子どもと保育者が共に遊びを構造化するためにー. 北海道教育大学附属旭川幼稚園研究紀要(平成30年度). 2019. 57-61
  • 集団保育場面における幼児の生活経験の質とは何か-教師が子どもの遊びを「援助する」ということの意味-. 北海道教育大学附属旭川幼稚園研究紀要. 2018. 62-68
  • 川端康弘, 川端美穂. 健常な色覚における色識別力の個人差と熟練の過程. 立命館文学. 2014. 636. 52-63
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MISC (1):
  • 小川美穂, 土田宣明. 就学前児の日常行動と文字の世界との接点. 平成9-11年度科学研究費補助金(基盤研究B)研究成果報告書(代表:高木和子). 2000. 88-94
Books (5):
  • 新版 保育内容・言葉-乳幼児の言葉を育む-
    教育出版 2018
  • 小学二年生の心理-なじんだランドセル
    大日本図書 2000 ISBN:4477011296
  • 第30回大会国内研究交流委員会企画シンポジウム報告
  • 幼児の「体験」をどう捉えるか
  • 幼児の内面と葛藤をめぐる保育者の内面と葛藤、その先にある「省察」
Lectures and oral presentations  (25):
  • Consciousness change among novice teachers in personnel exchanges between kindergarten and elementary schools
    (The Pacific Early Childhood Education Research Association (PECERA) 20th Annual Conference 2019)
  • 保育者が保育のエピソードを綴る過程 -TEA(複線経路等至性アプローチ)による描出と考察-
    (日本保育学会第72回大会 2019)
  • 間主観的,間身体的かかわり合いの中で発達する「心」
    (日本発達心理学会第30回大会 2019)
  • 幼児期の保育のなかにみられる心の理解ー情動共有体験のなかで感じ取る「心」と内省的に気づく「心」
    (北海道心理学会第65回大会(大会企画シンポジウム) 2018)
  • 保育現場におけるメンタリングのあり方(4) -一人称的・二人称的・三人称的かかわりの違いに注目して-
    (日本保育学会第71回大会 2018)
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Works (2):
  • 大学の子育て支援の課題と展望-活動の場における学生の学びに着目して-
    2009 -
  • 親子遊び広場の試験的開催-成果と課題-
    2008 -
Education (4):
  • 1996 - 2001 Ritsumeikan University Graduate School, Division of Letters Department of Psychology
  • 1994 - 1996 Ritsumeikan University Graduate School, Division of Letters Department of Psychology
  • 1992 - 1994 Ritsumeikan University Faculty of Literature Department of Psychology
  • 1985 - 1989 Ritsumeikan University Faculty of Laws
Work history (6):
  • 2021/04 - 現在 Hokkaido University of Education Professor
  • 2013/04 - 2021/03 Associate Professor
  • 2007/04 - 2013/03 Associate Professor
  • 2006/04 - 2007/03 Associate Professor
  • 2004/04 - 2006/03 Lecturer
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Committee career (10):
  • 2018/01 - 現在 日本発達心理学会国内研究交流委員会 委員
  • 2017/04 - 現在 文科省委託事業「幼児教育の推進体制構築事業」(北海道) 幼児教育相談員
  • 2013/04/01 - 現在 日本教育大学協会 幼児教育部門 会員
  • 2017/04/01 - 2018/03/31 旭川市教育支援懇談会 委員
  • 2018/01 - Japan Society of Developmental Psychology
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Association Membership(s) (6):
JAPAN SOCIETY of RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION ,  Japan Music Expression Society ,  Hokkaido Psychological Society ,  The Japanese Psychological Association ,  Japan Society of Developmental Psychology ,  The Japanese Association of Education Psychology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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