Rchr
J-GLOBAL ID:201801000786770473   Update date: Feb. 25, 2024

Akiko Utsunomiya

ウツノミヤ アキコ | Akiko Utsunomiya
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (6): 歴史文化 ,  コンピテンシー ,  スイス ,  ドイツ ,  歴史教育学 ,  社会科教育学
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2021 - 2025 社会正義を志向する社会科教育の創造:学校教師との協働的授業開発とアジアへの普及
  • 2021 - 2024 歴史学習固有のハイパー学力を育成する評価モデル開発研究
  • 2020 - 2023 認知系・非認知系コンピテンシーを輻輳的に高める幼小接続カリキュラムの再構築
  • 2019 - 2022 歴史教師のプロフェッショナルコンピテンシーを高めるビリーフ研究の再構築
  • 2019 - 2022 生徒と歴史教育との学習レリバンス構築に関する事例収集・分析とそのデータベース化
Show all
Papers (38):
  • The Development of Living Environment Studies to Synergistically Improve Cognitive and Non-cognitive Competencies: A New Prospect for Integrated Subjects in Education. 2022. 7. 26-34
  • A Study of Research Methodologies for History Teachers' Beliefs Through the Development of Question Items for Belief Survey. 2022. 55. 53-61
  • A Study on the Shifting of Competency-Based Curriculum Guidelines : Based on an Analysis of the Educational Plan in Baden-Wurttemberg. 2022. 37. 1-17
  • Akiko Utsunomiya. Considerations on the Development of Assessment Tasks to Foster Qualities and Abilities in Social Studies: A Comparison between Performance-based and HiTCH Assessment Tasks. 2021. 99-113
  • 宇都宮明子. スイスドイツ語圏における歴史教師のビリーフ研究に関する考察 -日本でのビリーフ調査の実施に向けて-. 島根大学教育学部紀要. 2020. 53. 27-36
more...
MISC (11):
  • 伊藤直之. 科研報告書『資質・能力の多様性と学際性を視点にした地理歴史授業の国際協働開発と教師への普及』. 2020. 28-37
  • 宇都宮明子, 原田信之. 科研報告書『汎用的能力の育成を可能にする歴史教育固有のコンピテンス・モデル開発研究』. 2020. 53-118
  • 原田信之, 宇都宮明子. 報告書『社会的な見方・考え方の基礎を育成するドイツの幼児・初等教育カリキュラム』. 2019. 35-58
  • ガウチ ペーター, 原田 信之, 宇都宮 明子. 翻訳 コンピテンス志向の歴史授業 : ペーター・ガウチ教授初来日記念講演会. 名古屋市立大学大学院人間文化研究科人間文化研究 = Studies in humanities and cultures. 2018. 29. 227-250
  • 原田信之訳者代表他. 翻訳. 学習に何が最も効果的か-メタ分析による学習の可視化:教師編. 2017. 11-98
more...
Books (23):
  • ドイツ歴史教授学の基礎理論 : 歴史意識が織りなす意味形成と語り /イェルン・リューゼン原著 ; 宇都宮明子訳
    三恵社 2024 ISBN:9784866938547
  • コレクティブ・エフィカシー : 自立的で相互依存的な学習者を育てる
    北大路書房 2023 ISBN:9784762832376
  • 教育の効果
    法律文化社 2023 ISBN:9784589042460
  • レリバンスを構築する歴史授業の論理と実践 : 諸外国および日本の事例研究
    風間書房 2023 ISBN:9784759924756
  • 社会認識と自然認識の基礎を統合的に育成する生活科授業
    三恵社 2023 ISBN:9784866936994
more...
Lectures and oral presentations  (36):
  • 持続可能な資質・能力の育成を通して持続可能な社会の形成に「間接的に」寄与する歴史学習
    (社会系教科教育学会第34回研究発表大会 2023)
  • コンピテンシー志向への実質的転換をめざす生活科教育の再構築 -統合原理と接続原理の強化-
    (日本学校教育学会2020年度研究大会 2020)
  • Joint Project: Beliefs of history teachers to convey their own country’s history
    (2019)
  • コンピテンシー志向の歴史授業の開発に向けた提案
    (歴史授業づくりワークショップ 2019)
  • スイスドイツ語圏における歴史教師のビリーフ研究に関する考察 -日本でのビリーフ調査の実施に向けて-
    (社会系教科教育学会全国研究大会 2019)
more...
Education (4):
  • 2014 - 2018 Nagoya City University Graduate School of Humanities and Social Sciences
  • 2008 - 2011 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2005 - 2007 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 1989 - 1993 Hiroshima University School of Education
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (広島大学)
  • 博士(人間文化) (名古屋市立大学)
Work history (8):
  • 2018/04 - 現在 Shimane University Faculty of Education
  • 2016/04 - 2018/03 Saga University
  • 2013/04 - 2016/03 Saga University Faculty of Culture and Education
  • 2011/04 - 2013/03 Saga University Faculty of Culture and Education
  • 2002/04 - 2008/03 広島県立高陽東高等学校 教諭
Show all
Committee career (8):
  • 2023/08 - 現在 日本学校教育学会 編集委員
  • 2023/07 - 現在 日本学校教育学会 会計監査
  • 2023/03 - 現在 全国社会科教育学会 国際委員
  • 2022/04 - 現在 社会系教科教育学会 理事
  • 2022/04 - 現在 日本社会科教育学会 編集委員
Show all
Awards (1):
  • 2021/08 - Japanese Association of School Education Japanese Association of School Education Award
Association Membership(s) (7):
JAPANESE ASSOCIATION OF SCHOOL EDUCATION ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  EDUCATION IN THE SOCIAL STUDIES DEPARTMENT RESEARCH ASSOCIATION ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page