• A
  • A
  • A
日本語 Help
Science and technology information site for articles, patents, researchers information, etc.
Rchr
J-GLOBAL ID:201801001392870126   Update date: Feb. 16, 2025

ISHIZU Kenichiro

ISHIZU Kenichiro
Affiliation and department:
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (1): 学校カウンセリング,チーム支援,心理教育的アプローチ,心理的柔軟性,社会情動コンピテンス,コンパッション,感情調整
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2022 - 2026 教師のメンタルヘルスに対するセルフケア用ACTアプリの開発
  • 2022 - 2026 コンパッションの視点を統合した思春期における感情のアクセプタンスワークの開発
  • 2018 - 2022 アクセプタンスと価値に着目した思春期・青年期の学校適応を向上させる教育支援
  • 2018 - 2022 Characteristic of prosocial behavior for anger among elementary and junior high school students.
  • 2018 - 2022 対人援助職者のバーンアウト予防のためのACTプログラムの開発
Show all
Papers (74):
  • Kenichiro Ishizu, Tomu Ohtsuki, Yoshiyuki Shimoda, Yoshihiko Kunisato. ACT in school settings: A pilot study of ACT-based universal group psycho-educational program among Japanese early adolescents. Journal of Contextual Behavioral Science. 2024. 34
  • Masami Kashimura, Kenichiro Ishizu, David Preece, Rodrigo Becerra. Psychometric examination of the Japanese version of Perth Emotion Regulation Competency Inventory. Australian Psychologist. 2024
  • Masami Kashimura, Kenichiro Ishizu, Naomi Kokubo, Daniel L Segal. Assessing late-life anxiety in Japanese older adults: psychometric evaluation of the Japanese version of the Geriatric Anxiety Scale. Psychogeriatrics : the official journal of the Japanese Psychogeriatric Society. 2023. 23. 4. 631-641
  • Ishizu Kenichiro, Shimoda Yoshiyuki, Ohtsuki Tomu. Coping Strategies and Stress Responses of Junior High School Students Preparing for High School Entrance Examinations:: A Short-Term Longitudinal Study. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2022. 70. 3. 303-312
  • Kenichiro Ishizu, Tomu Ohtsuki, Yoshiyuki Shimoda. Contingent self-worth and depression in early adolescents: The role of psychological inflexibility as a mediator. Acta psychologica. 2022. 230. 103744-103744
more...
MISC (16):
  • 松本 菜々子, 梅田 亜友美, 大月 友, 石津 憲一郎. Self-Compassion Scale for Youth日本語版作成の試み. 認知行動療法研究. 2024. 50. 3. 181-192
  • Ishizu Kenichiro, Ishizaki Yasuhiro, Kashimura Masami, Saito Hidetoshi, Sato Shuya. Development of self-criticism and self-reassurance questionnaire for youth. JAPANESE JOURNAL OF RESEARCH ON EMOTIONS. 2024. 32. 1. 21-30
  • 高橋雄介, 伊藤美奈子, 石津憲一郎, 清水恵, 関和浩, 鈴木美樹江, 新井肇. 学校不適応・過剰適応の教育心理学-不登校の未然防止を目指して-. 日本教育心理学会総会発表論文集(Web). 2024. 66th
  • 五十嵐哲也, 神崎園子, 山根創, 石津憲一郎, 茅野理恵. 高校生用不登校傾向尺度の作成と信頼性・妥当性に関する検討. 日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM). 2023. 34th
  • 石津憲一郎. 思春期における過剰適応と価値に沿った行動をめぐる諸問題について. 日本LD学会大会(Web). 2023. 32nd
more...
Books (12):
  • 学校心理学が提案! これからの生徒指導 - 『生徒指導提要』を学校心理学の視点から読み解く
    ほんの森出版 2024 ISBN:4866141360
  • やさしくわかる 生徒指導提要ガイドブック
    2023 ISBN:4181305279
  • 学校で気になる子どものサイン増補改訂版
    少年写真新聞社 2022 ISBN:9784879817624
  • 先生に知ってほしい家庭のサイン
    少年写真新聞社 2022 ISBN:9784879817648
  • 教育・学校心理学 (ライブラリ心理学の杜 14)
    サイエンス社 2022 ISBN:4781915272
more...
Lectures and oral presentations  (24):
  • Self-reassurance and self-criticism moderate the influence of experiential avoidance on depression
    (2024)
  • The interactive effect of cognitive fusion;value clarification on;depressive symptom in early adolescents
    (9th international congress of clinical and health psychology in children and adolecents 2023)
  • Reciprocal relationship between subjective school adjustment and depression among Japanese junior high school students.
    (2023)
  • Mediating effects of psychological flexibility between job stressors and mental health among human service workers in Japan: A longitudinal mediation model.
    (10th World Congress of Cognitive and Behavioral Therapies 2023)
  • Effects of Acceptance and Commitment Therapy-based smartphone applications on mental health among Japanese school teachers
    (2023)
more...
Education (1):
  • 2004 - 2008 東北大学大学院教育学研究科 博士課程後期
Professional career (1):
  • Ph. D. in Education (Tohoku University)
Work history (4):
  • 2023/04 - 富山大学大学院教職実践開発研究科 教授
  • 2016/04 - 2023/03 富山大学大学院教職実践開発研究科 准教授
  • 2012/03 - 2016/03 University of Toyama Faculty of Human Development
  • 2009/04 - 2012/03 University of Toyama Faculty of Human Development
Committee career (15):
  • 2023/01 - 現在 日本教育心理学会 教育心理学年報編集委員
  • 2021/04 - 現在 日本学校心理学会 研究委員会委員
  • 2015/04 - 現在 富山県教育委員会家庭教育推進事業 委員
  • 2015/04 - 現在 富山県いじめ防止対策委員会 委員
  • 2012/04 - 現在 富山県教育委員会 教育相談専門委員会委員
Show all
Awards (4):
  • 2022/12 - 富山大学 令和4年度教員業績評価に基づく優秀教員表彰
  • 2022/02 - 富山大学 令和3年度教員業績評価に基づく優秀教員表彰
  • 2017/09 - 日本学校心理学会 大会発表賞
  • 2008/03 - 東北大学 総長賞
Association Membership(s) (5):
Japanese Association of Behavioral and Cognitive Therapies ,  THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY ,  JAPANESE SCHOOL PSYCHOLOGY ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page