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J-GLOBAL ID:201801005673351948   Update date: Oct. 01, 2024

Yuka Kawakami

カワカミ ユカ | Yuka Kawakami
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Japanese language education
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2019 - 2023 共通言語としての日本語を使った「複」接触場面のマルチモーダル分析
  • 2015 - 2019 国際共修カリキュラムのための「共通語としての日本語・英語」使用実態・意識の調査
  • 2003 - 2006 Rythmes et temporalités de la communication électronique
Papers (5):
  • 国際学生寮での会話にみられる居住者間の関係性の変化-収集したデータとインタビューをもとにした事例研究-. 言語と文化. 2022. 45. 127-148
  • 日本語会話におけるジェスチャーの役割. 2013
  • Yuka Kawakami. Le systeme et la fonction du rire dans l'interaction. Japon Pluriel. 2006. 6. 271-282
  • 川上ゆか, 清水りえ子. 日本人へのインタビューを利用した授業の試み. 第7回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム報告・発表論文集. 2003. 7. 64-71
  • 川上ゆか. 笑いの数量的分析. 日本語教育論文集:小出詞子先生退職記念論文集. 1997. 228-240
MISC (16):
  • 川上ゆか. 「多文化理解はできたのか?」国際共修クラスの運営と実際. 言語文化教育研究学会 第4回年次大会 予稿集. 2018. 133-134
  • 川上ゆか. 意思決定に至る紆余曲折ータスク達成型接触場面における発話とジェスチャー. 第16回フランス日本語教師会シンポジウム論文集. 2017
  • 川上ゆか, 鬼頭夕佳, 佐藤純子. 初級日本語教材『さんぽ』ができるまで. 世界の日本語教育. 2017
  • 川上ゆか. 「なにをしますか?」-タスク達成型接触場面における意思決定過程の事例研究-. 言語文化教育研究学会 第3回年次大会 言語文化教育のポリティクス 予稿集. 2017. 47-52
  • 川上ゆか. 指示語とジェスチャーが指し示すモノー指示語とそれに同期する・しないジェスチャーの関係ー. 社会言語科学会 第38回大会発表論文集. 2016. 148-151
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Books (3):
  • Promenade. Méthode de japonais avec cahier d'exercices et corrigés.Volume 1 - Niveau A1 (Nouvelle édition)
    Les Éditions de l'École Polytechnique 2017 ISBN:9782730216654
  • Promenade. Méthode de japonais avec cahier d'exercices et corrigés. Tome.2 Niveau A1-A2
    Les Éditions de l'École Polytechnique 2016 ISBN:9782730216531
  • Promenade. Méthode de japonais avec cahier d'exercices et corrigés.Volume 1 - Niveau A1
    2015 ISBN:9782730216371
Lectures and oral presentations  (27):
  • アクティブラーニング型「異文化コミュニケーション」授業の実践報告ーリアクションペーパーの記述からー
    (第27回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム 2024)
  • グループ活動におけるアイディア出しから意思決定までの流れ-フ ァシリテーターとしての教師の役割
    (第26回ヨーロッパ日本語教育学会シンポジウム 2023)
  • 変遷する授業環境下での協働学習実践における工夫と課題
    (第25 回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム, 2022)
  • Is it actually important to understand each other? What can be seen from the interviews after the cooperation of research data collection # 1
    (16th EAJS International Conference 2021)
  • え?それどういうこと?複接触場面における不理解の表明と理解への修復過程
    (AEJF2021)
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Education (1):
  • 2009 - 2012 Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales LIAS
Professional career (1):
  • Docteur en Sciences du Langage (Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales)
Work history (2):
  • 2020/04 - 現在 Aichi University Faculty of International Communication
  • 2016/04 - 2020/03 Hiroshima Shudo University Faculty of Humanities and Human Sciences Lecturer
Association Membership(s) (6):
Association of Japanese Speech Communication ,  The society for Teaching Japanese as a foreign language ,  Association for Language and Cultural Education ,  The Japanese Association of Sociolingistic Sciences ,  Association of Japanese Language teachers in Europe ,  Association des Enseignants de Japonais en France
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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