Rchr
J-GLOBAL ID:201801014267665736   Update date: Jun. 17, 2024

Hideo Miyaki

ミヤキ ヒデオ | Hideo Miyaki
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://www.instagram.com/hideomiyaki/
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (6): Special Needs Education ,  Applied Behavior Analysis ,  Positive Behavior Support ,  スクールワイドPBS ,  Group-oriented Contingency ,  Special Needs Coordinator
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2021 - 2025 現場での自己研修促進型ソフトによる特別支援教育コーディネーター養成モデルの開発
  • 2020 - 2024 Development of a program to support young children in acquiring positive interpersonal behaviors based on group contingency.
  • 2021 - 2023 A development and trial practice of remote TT support environment in face-to-face lesson and program to improve the ability of remote support
  • 2018 - 2021 教科連携を前提とした住教育教材の開発と授業実践
  • 2017 - 2021 Developing the active learning pre-teacher education program to support pre-service teachers as continuous learners
Show all
Papers (48):
  • 富山 芽衣, 吉田 奈々子, 宮木 秀雄. 特別支援学校小学部児童に対する書字の代替としてのフリック入力の指導. 山口大学教育学部研究論叢. 2024. 73. 249-254
  • 吉田 奈々子, 宮木 秀雄. 知的障害を伴う広汎性発達障害のある児童に対する話を振る行動の遂行を目指した指導の効果. 山口大学教育学部研究論叢. 2024. 73. 241-247
  • 宮木 秀雄, 河野 宏輝. 公立小学校1年生における学級規模ポジティブ行動支援(CWPBS)ーポジティブ行動マトリクス,Behavior-Specific Praise,Positive Peer Reportingを組み合わせた実践の効果ー. LD研究. 2023. 32. 4. 300-311
  • 久木山 絵梨, 宮木 秀雄. 広汎性発達障害のある児童の漢字書字に及ぼす3C学習法の効果. 学校心理学研究. 2023. 23. 1. 87-92
  • 沖林 洋平, 五十部 大暁, 宮木 秀雄, 重枝 孝明. 附属山口小学校における新教科の取組みに関する家族の理解. 学習開発学研究. 2023. 15. 49-58
more...
Books (7):
  • 大学生と教員のための学校教育心理学
    ミネルヴァ書房 2024 ISBN:4623096955
  • 現場で役立つ教育相談入門ー子どもたちの幸せのためにー
    北樹出版 2023 ISBN:4779307279
  • 特別支援教育総論ーインクルーシブ時代の理論と実践ー(第2版)
    北大路書房 2023 ISBN:4762832200
  • 新・教職課程演習 第6巻 特別支援教育
    協同出版 2022 ISBN:4319003470
  • 新・教職課程演習 第22巻 教育実習・教職実践演習
    協同出版 2021 ISBN:4319003632
more...
Lectures and oral presentations  (34):
  • 遠隔合同授業環境における授業支援ロボットの動作モデルについて
    (電子情報通信学会2023年度第9回教育工学研究会 2024)
  • スクールワイドPBSの実装の障壁を乗り越える(1)ー第1層支援の「探索段階」と「導入段階」における障壁ー
    (日本LD学会第32回大会 2023)
  • 幼稚園における学級規模ポジティブ行動支援の実践ー幼児の片付け行動に及ぼす効果ー
    (日本LD学会第32回大会 2023)
  • 特別支援学校小学部児童に対する書字の代替としてのフリック入力の指導
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • 知的障害を伴う広汎性発達障害のある児童に対する話を振る行動の形成に向けた指導の効果
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
more...
Education (3):
  • 2010 - 2013 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2008 - 2010 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2001 - 2005 Hiroshima University School of Education
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (広島大学)
Work history (13):
  • 2022/11 - 現在 Yamaguchi University Faculty of Education
  • 2020/09 - 現在 Tokyo University of Science,Yamaguchi
  • 2019/10 - 現在 Hiroshima Bunkyo University
  • 2017/05 - 現在 広島大学大学院 教育学研究科 客員准教授
  • 2021/04 - 2023/03 Yamaguchi Junior College
Show all
Committee career (13):
  • 2024/05 - 現在 山口県教育委員会 管理職をはじめとする教員の理解啓発・専門性向上ための体制構築事業(国委託事業)特別支援教育研修プログラム等作成ワーキング委員
  • 2023/04 - 現在 山口県乳幼児の育ちと学び支援センター 専門分野に係る幼児教育アドバイザー
  • 2021/04 - 現在 山陽小野田市教育委員会 教育支援委員
  • 2015/09 - 現在 山口県立山口南総合支援学校 山口県特別支援学校技能検定(きらめき検定)喫茶・サービス部門連絡協議会 専門委員
  • 2015/04 - 現在 独立行政法人高齢・障害・求職者雇用支援機構山口支部 アビリンピックやまぐち(山口県障害者技能競技大会)競技委員(オフィスアシスタント)
Show all
Awards (2):
  • 2017/09 - 日本学校心理学会 大会発表賞
  • 2013/10 - 日本LD学会 研究奨励賞
Association Membership(s) (6):
THE JAPANESE ASSOCIATION FOR BEHAVIOR ANALYSIS ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  JAPANESE SCHOOL PSYCHOLOGY ASSOCIATION ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page