• A
  • A
  • A
日本語 Help
Science and technology information site for articles, patents, researchers information, etc.

Co-authoring Researcher

Co-inventing Researcher

Researcher similar to the Researcher

Article similar to the Researcher

Patent similar to the Researcher

Research Project similar to the Researcher

Article(J-GLOBAL estimation)

Patent(J-GLOBAL estimation)

Rchr
J-GLOBAL ID:201801015048595710   Update date: Dec. 13, 2024

Osaka Yu

オオサカ ユウ | Osaka Yu
Clips
Affiliation and department:
Job title: associate professor
Other affiliations (1):
  • Hiroshima University  Educational Vision Research Institute (EVRI)   research and teaching coordinator fellow
Homepage URL  (1): https://www.shunan-u.ac.jp/about/teacher/osaka-yu/
Research field  (2): Education - general ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (12): Student Teaching ,  Self study ,  In-service Teacher Education ,  Subject Pedagogy/ Curriculum and Instruction ,  Curriculum ,  Civic Education ,  History Education ,  Geography Education ,  Teacher Educator ,  Pre-service Teacher Education ,  Teacher Education ,  Social Studies Education
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2023 - 2026 入職期社会科教師の「理論的根拠」の形成を支援する教師教育プログラムの開発
  • 2022 - 2024 地域で考える「歴史総合」の教材開発
  • 2021 - 2024 How do teachers who teach teachers develop themselves?: Professional growth of teacher educators
  • 2019 - 2023 Fundamental Research to Develop the Professionality of Fledgling Social Studies Teachers: Focusing on the Formation Support of "Rationale Development"
  • 2019 - 2022 小学校生活科・社会科における空間認識形成の実態調査と指導方略のモデル化
Show all
Papers (51):
  • Kawamura Takuya, Koizumi Shinobu, Kawamoto Yoshitaro, Sako Yuka, Osaka Yu. What Does It Mean for Initial Teacher Educators to “Narrate” Their Practices?: An Exploration through Collaborative Self-Studies by Five Teacher Educators. 2024. 30. 95-108
  • Makabe Yudai, Shinohara Ryo, Murakami Toshie, Osaka Yu. A Self-Study of the Conflicts and Tensions Faced by School-Based Teacher Educators: Case Study by Two Experienced Leaders who Handled Professional Development in Their Schools. Hiroshima journal of school education. 2023. 29. 135-146
  • Yu Osaka, Yoshitane Sakurai. How do teacher educators in educational administration face conflicts and tensions from teacher to teacher educator? : An exploratory study focusing on the narratives of first-term teacher educators. 2023. 1. 103-112
  • Masahiro Saito, Yu Osaka, Takumi Watanabe. Our Search for Shutaisei: Self-study of Three University-Based Teacher Educators. Studying Teacher Education. 2022. 19. 2. 128-146
  • How do teacher educators with limited teaching experience attempt to educate teachers?: An examination of the significance of self-study for newly appointed teacher educators. 2022. 1. 23-46
more...
MISC (15):
  • 大坂 遊. エージェンシーとシティズンシップを学校で育むために. 学校教育 / 広島大学附属小学校学校教育研究会 編. 2024. 1272. 108-111
  • 齋藤眞宏, 大坂遊, 渡邉巧, 草原和博, 大村龍太郎, 岡村美由規, 大西慎也, 山内敏男, 小林浩明, 上田和子, et al. セルフスタディを語り合う:教師教育者の「教えることを教える」ことの探究とその成果. 教育学研究紀要(CD-ROM版). 2024. 69. 574-585
  • 草原 和博, 渡邉 巧, 大坂 遊, 齋藤 眞宏. セルフスタディができる教師を育てる-教師と教師教育者のディスカッションー. 教育学研究紀要(CD-ROM版). 2023. 68. 655-666
  • 大坂 遊. 第69回全国社会科教育学会・第37回鳴門社会科教育学会における座長コメント. 社会認識教育学研究. 2021. 別冊. 62-64
  • 渡部 明, 大坂 遊. 教育実習事前事後指導における循環型教育の導入:「教育実習基礎講座I」におけるアクティブ・ラーニングとしての循環型教育の事例. 私立大学の特色ある教職課程事例集IV. 2019. 45-48
more...
Books (13):
  • 教育方法学辞典
    学文社 2024 ISBN:9784762033810
  • 教師のためのセルフスタディ入門 : 協働的な問いによる実践の改善
    学文社 2024 ISBN:9784762032875
  • Self-study in practice: Enhancing research and professional development of teacher educators
    2024 ISBN:9784762032905
  • 初等社会科教育の理論と実践 学びのレリバンスを求めて
    教育情報出版 2022 ISBN:9784909378521
  • 教科専門性をはぐくむ教師教育
    東信堂 2022 ISBN:9784798917832
more...
Lectures and oral presentations  (70):
  • 専門外の人間が教職科目をどう教えるか?:「教育方法及び技術」に関する科目を事例として
    (中国四国教育学会第76回大会 2024)
  • 食生活の指導を学ぶ大学生の意識調査:大学カリキュラムや生徒指導場面の改善への示唆
    (中国四国教育学会第76回大会 2024)
  • 教員研修において社会科教育学の理論と実践はどのような関係を持つか?:ノンフォーマルな場を中心とした入職期社会科教師の取り組みに注目して
    (第73回全国社会科教育学会全国研究大会 2024)
  • 「実践研究」をめぐる論点は何か:近接分野の例を参照しながら
    (日本教師教育学会第34回研究大会 2024)
  • EQ育成を目指した新入生向け自己理解・他者理解ワークショップ
    (情報コミュニケーション学会第36回研究会・第11回社会コミュニケーション部会 2024)
more...
Works (6):
  • 社会科教科書執筆者からの挑戦状
    草原和博, 広島大学教育ヴィジョン研究センター 2020 - 現在
  • 東広島市地域学習用デジタルコンテンツ「のん太の学び場」
    草原 和博, 大坂 遊, 守谷 富士彦, 青本 和樹, 篠田 裕文, 正出 七瀬, 髙見 史織, 鈩 悠介, 宇ノ木 啓太, 小栗 優貴, 宅島 大尭, 横川 知司, 両角 遼平, 靑木 理恵, 岩﨑 泰博, 瀬谷 敦之, 桃原 研斗, 玉井 慎也, 岩佐 佳哉, 清水 則雄, 土岡 健太, 村田 翔 2019 - 現在
  • 社会科授業力改善ハンドブック
    岡田 了佑, 阪上 弘彬, 渡邉 巧, 大坂 遊, 金 鍾成, 岩下 真也, 上嶋 智江, 小川 征児, 木坂 祥希, 魏 思遥, 佐々木 拓也, 辻本 成貴, 寺嶋 崇, 山田 健司, 杠 拓哉, 稲垣 和, 岡田 公一, 河原 洸亮, 斉藤 弘樹, 迫 有香, 竹内 和也, 辻 幸大, 守谷 富士彦, 山口 安司, 山田 薫 2015 - 現在
  • 新しい公民学習材:暮らしの中で起こる危機
    草原 和博, 岡田 了祐, 寺嶋 崇, 能見 一修, 藤田 雅幸, 横山 千夏, 若原 崇史 2014 - 現在
  • 新しい歴史学習材
    草原 和博, 大坂 遊, 西村 祥太郎, 中山 茜, 田口 敏郎, 瀬戸 康輝, 好井 基文 2013 - 現在
more...
Education (3):
  • 2014 - 2017 Hiroshima University Graduate School of Education Major in Curriculum and Instruction Sciences(Program in Social Studies Education)
  • 2012 - 2014 Hiroshima University Graduate School of Education Major in Science,Technology and Society Education(Program in Social Studies Education)
  • 2007 - 2011 Hiroshima University School of Education Cluster 2 : Science,Technology and Society Education(Program in Social Studies Education)
Professional career (3):
  • 博士(教育学) (広島大学)
  • 修士(教育学) (広島大学)
  • 学士(教育学) (広島大学)
Work history (14):
  • 2024/04 - 現在 Shunan University General Education Devision associate professor
  • 2023/04 - 現在 周南公立大学 学長補佐
  • 2022/05 - 現在 University of Fukui
  • 2022/04 - 現在 周南公立大学 総合教育センター センター長
  • 2019/02 - 現在 Kochi University
Show all
Committee career (7):
  • 2023/04 - 現在 周南市人権施策推進審議会 周南市人権施策推進審議会委員
  • 2022/09 - 現在 全国社会科教育学会 広報・ソーシャルメディア専門委員
  • 2018/04 - 現在 周南市立周陽中学校 学校運営協議会委員
  • 2017/10 - 現在 全国社会科教育学会 The Journal of Social Studies Education in Asia誌専門委員
  • 2019 - 2021 山口大学教職大学院・外部評価委員
Show all
Awards (1):
  • 2017/05 - 独立行政法人 日本学生支援機構 特に優れた業績による第一種奨学金返済全額免除
Association Membership(s) (11):
Society of Elementary Education and Curriculum ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  Association for Teacher Education in Europe ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION ,  THE CHUGOKU-SHIKOKU SOCIETY FOR THE STUDY OF EDUCATION ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  National Council for the Social Studies ,  EDUCATION IN THE SOCIAL STUDIES DEPARTMENT RESEARCH ASSOCIATION ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page