• A
  • A
  • A
日本語 Help
Science and technology information site for articles, patents, researchers information, etc.

Co-authoring Researcher

Co-inventing Researcher

Researcher similar to the Researcher

Article similar to the Researcher

Patent similar to the Researcher

Research Project similar to the Researcher

Article(J-GLOBAL estimation)

Patent(J-GLOBAL estimation)

Rchr
J-GLOBAL ID:201801017387481948   Update date: Feb. 28, 2025

Kumata Namiko

Kumata Namiko
Clips
Affiliation and department:
Research field  (2): History - Japan ,  Education - general
Research keywords  (4): 教育・保育実践史 ,  乳幼児教育 ,  キリスト教保育思想 ,  キリスト教教育・保育
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2024 - 2027 近代日本の保育者養成における海外留学の歴史的意義に関する研究
  • 2024 - 2025 キリスト教学校における幼児教育思想の源流とその教育的意義に関する研究ーフレーベルの宗教観に関する史料調査ー
  • 2021 - 2025 A study on the continuity and historical significance of the educational activities of female missionaries in Japan from the pre war to the post war of the Showa era
  • 2023 - 2024 1930年代のキリスト教学校における保育者養成の留学内容の教育的及び歴史的意義に関する研究
  • 2021 - 2022 保育者養成校における学生による保育記録の質の向上に関する実践的な研究
Show all
Papers (31):
  • 熊田凡子. 南信子のキリスト教保育における経験論と幼児観に関する考察-通底してきた「まなざし」を手がかりに. 人間環境学会紀要. 2024. 42. 13-33
  • 熊田凡子. フレーベルの教育思想に見る乳幼児期の子どもの経験に関する考察ー「共同感情」と「経験的信仰」の育ちを中心にー. 人間環境学会紀要. 2024. 41. 9-22
  • 熊田凡子, 菅原陽子, 小林恵子. 近代日本のキリスト教保育における先駆的福祉活動に関する研究-プロテスタント系及びカトリック系の実態を中心に. キリスト教と文化. 2024. 22. 1-22
  • 髙村真希, 熊田凡子. 教育・保育者養成の授業における教師の学びに関する研究-金森俊朗の教育活動及び教育思想からの考察. 北陸学院大学・北陸学院大学短期大学部研究紀要. 2024. 16. 11-24
  • 鈴木法子, 山梨有子, 熊田凡子. 保育環境としての地域の公園に子どもが見出す価値 -子どもによる写真投影法と子どもへのインタビューを中心に-. 昭和女子大学現代教育研究所紀要. 2024. 9
more...
MISC (17):
  • 熊田凡子. 歴史研究の醍醐味III「実物と出会う」. キリスト教保育. 2025. 672
  • 熊田凡子. 歴史研究の醍醐味II「ここに住みたいです」. キリスト教保育. 2025. 671
  • 熊田凡子. 『季刊教会』135号 31「キリスト教教育における女性宣教師のまなざし3マーガレット・アームストロングの「世界中の人々は兄弟姉妹」(史料の記述より)」. 季刊「教会」. 2025. 137
  • 歴史研究の醍醐味I「史料に触れる」. キリスト教保育. 2025. 670
  • 熊田凡子. 「キリスト教教育における女性宣教師のまなざし2アン・ピービーの「子どもの心を」(史料の記述より)」. 季刊「教会」. 2024. 136
more...
Books (16):
  • 一人でがんばりすぎない育児
    中央法規出版 2025 ISBN:9784824301741
  • 新しい教育原理
    ミネルヴァ書房 2024 ISBN:9784623097371
  • 新しい保育原理
    ミネルヴァ書房 2024 ISBN:9784623097364
  • マンガとアクティブ・ラーニングで学ぶ保育内容総論
    教育情報出版 2024
  • 新・保育内容「環境」ラーニング・ストーリーで綴る 学びの記録
    教育情報出版 2023 ISBN:9784909378538
more...
Lectures and oral presentations  (41):
  • 保育者らの語り合いにおける安心感の検討
    (日本乳幼児教育学会第34回大会 2024)
  • キリスト教幼児教育・保育における子ども理解ー女性宣教師、保育者たちのまなざしからの問い直しー
    (第52回更新伝道会大会 2024)
  • キリスト教保育の通底してきたまなざしに関する研究ー歴史と現代における保育エピソードの「雰囲気」を中心にー
    (日本キリスト教教育学会第36回大会 2024)
  • 共に育つとはー聖書から考えるー
    (日本保育学会第77回大会 自主シンポジウム 2024)
  • 近代日本のキリスト教保育における先駆的福祉活動に関する研究-プロテスタント系及びカトリック系の実態を中心に-
    (横浜プロテスタント史研究会 2024)
more...
Education (2):
  • 2017 - 2020 Kanazawa University Graduate School of Human and Socio-Environment Studies
  • 2011 - 2014 Kanazawa University Graduate School of Education
Professional career (2):
  • the Doctor of Philosophy : Academic (Kanazawa University)
  • 修士(教育学) (金沢大学)
Work history (7):
  • 2022/04 - 現在 Kanto Gakuin University
  • 2022/04 - 現在 江戸川大学メディアコミュニケーション学部こどもコミュニケーション学科 非常勤講師
  • 2020/04 - 2022/03 Edogawa University College of Media and Communication Department of Childhood and Communication Studies
  • 2019/04 - 2020/03 Edogawa University Department of Childhood and Communication Studies, College of Media and Communication
  • 2017/04 - 2019/03 Toyo Eiwa University The Faculty of Human Sciences, Department of Childhood Care and Education
Show all
Committee career (11):
  • 2024/07 - 現在 日本キリスト教教育学会 理事
  • 2020/04 - 現在 横浜プロテスタント史研究会 役員
  • 2017/03 - 現在 白銀幼稚園 評議員
  • 2020/06 - 2024/06 日本キリスト教教育学会 幹事(総務)
  • 2020/04 - 2024/03 日本乳幼児教育学会 編集協力委員
Show all
Association Membership(s) (7):
THE SOCIETY OF HISTORICAL STUDIES OF CHRISTIANITY, JAPAN ,  THE JAPAN PEER SUPPORT ASSOCIATION ,  THE JAPAN SOCIETY FOR HISTORICAL STUDIES OF EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE EDUCATION OF YOUNG CHILDREN ,  THE JAPAN CHRISTIAN EDUCATION SOCIETY ,  ISCHE
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page