• A
  • A
  • A
日本語 Help
Science and technology information site for articles, patents, researchers information, etc.

Co-authoring Researcher

Co-inventing Researcher

Researcher similar to the Researcher

Article similar to the Researcher

Patent similar to the Researcher

Research Project similar to the Researcher

Article(J-GLOBAL estimation)

Patent(J-GLOBAL estimation)

Rchr
J-GLOBAL ID:201801019254091970   Update date: Mar. 26, 2025

KATSUURA Mahito

カツウラ マヒト | KATSUURA Mahito
Clips
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (3): Early childhood education and childcare ,  Educational psychology ,  Special needs education
Research keywords  (4): well-being ,  特別支援教育 ,  障害児保育 ,  発達障害
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2021 - 2024 F-SOAIPを用いた特別な支援の必要な保護者対応の記録システムの開発
  • 2021 - 2024 知的障害・発達障害のある幼児を育てる両親のwell-beingに関する研究
  • 2018 - 2019 インクルーシブな保育を実践していくためには-障害児保育と医療保育の観点から-
  • - 2018 保育リーダー養成研修
  • 2015 - 2016 現任保育士研修ガイドライン
Show all
Papers (32):
  • 勝浦 眞仁, 藤井 真樹, 上田 敏丈. 専門家が巡回相談において求められる観点の検討 : 語り合いを通して-A review of perspectives required by experts in consultation through discussion. 総合文化研究所紀要 = Bulletin of Institute for Interdisciplinary Studies of Culture, Doshisha Women's College of Liberal Arts / 同志社女子大学総合文化研究所 編. 2024. 41. 124-131
  • 勝浦 眞仁, 藤井 真樹, 町田 奈緒士. 人と人との関係性を音楽的に捉えるために : 「転調」概念の理論的基盤-A Musical View of Human Relationship : Theoretical Foundations of the "Modulation". 同志社女子大学学術研究年報 = Annual reports of studies / 同志社女子大学学術情報部 編. 2023. 74. 74. 41-48
  • Mahito Katsuura, Harutomo Ueda, Maki Fujii. Exploring the Narrative of an Early Childhood Education and Care Teacher from the Perspective of Polyphonic Time. Japanese Psychological Research. 2023. 65. 3. 252-261
  • 松本しのぶ, 渡辺桜, 勝浦眞仁, 蔭浦美輝. 放課後等デイサービスに従事する支援者の葛藤の変容ー知的障害のある高校生の事例から-. 京都光華女子大学こども教育研究. 2023. 4. 43-52
  • 勝浦眞仁, 上田敏丈. 諸外国における子育て支援の実態を探る. 桜花学園大学保育学部研究紀要. 2022. 26. 61-72
more...
MISC (10):
  • 勝浦 眞仁. 「保育における合理的配慮とは」. 教育保育研究所年報. 2017. 14. 15-18
  • 勝浦 眞仁. 「発達障碍のある子どもたちの世界とは-身体感覚に目を向ける-」. 真宗保育. 2016. 1347. p.53
  • 勝浦 眞仁. 「「できる」・「できない」を超えた保育の魅力-子どもの楽しんでいる世界に接近する-」. 真宗保育. 2016. 1348. p.135
  • 勝浦 眞仁. 「インクルーシブ保育を目指してー合理的配慮の観点からー」. 真宗保育. 2016. 1346. p.39
  • 藤井 真樹, 勝浦 眞仁, 山崎 徳子, 平野 拓朗. 3)「研究開発コロキアム」報告(グローバルCOE):関係発達研究にかかる「聞主観性」概念の現状と可能性--子どもの自己形成過程における意味に着目して--. 研究開発コロキアム : 平成21年度 成果報告書 (Colloquium for Educational Research and Development). 2010. 136-145
more...
Books (18):
  • 困難を抱える子どものための伝わるアセスメントシートの書き方
    明治図書 2024 ISBN:9784183558350
  • 「家族の流儀」を大切にする支援 自閉スペクトラム症のある子どもの家族支援・再考
    金子書房 2024 ISBN:9784760824564
  • 保育内容人間関係:子どもの人との関わりと保育実践を学ぶ
    萌文書林 2023 ISBN:9784893474100
  • 「特別支援学校が目指すカリキュラム・マネジメント 参画チェックリストと7つの要素を動かす15の仕掛け」
    ジアース教育新社 2022 ISBN:9784863716339
  • 「保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典」
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623090846
more...
Lectures and oral presentations  (92):
  • 知的障害のある児童生徒の「考える力」や「考える姿」を見取るためのエピソード記述の考え方や活用について
    (宇都宮大学共同教育学部附属特別支援学校「第30回 公開研究会」 2024)
  • 人の育ちにおける「目に見えないもの」の意義を探る
    (日本質的心理学会第21回大会 2024)
  • 臨床発達心理学 アタッチメントとその回復
    (高校生のための心理学講座 2024)
  • エピソード記述を活用した子どもの「考える姿」の見取りとは
    (宇都宮大学共同教育学部附属特別支援学校「夏季研修会」 2024)
  • インクルーシブ保育とはー共に育ち合う保育のための基盤づくりー
    (京田辺市幼保合同研修会 2024)
more...
Works (4):
  • 「生活世界における「発達」概念の現象学的考察とその再構築に関する萌芽的研究」
    藤井真樹, 勝浦眞仁, 北村譲祟 2011 -
  • 「関係発達研究にかかる「間主観性」概念の現状と可能性-子どもの自己形成過程における意味に着目して-」
    藤井真樹, 勝浦眞仁, 山崎徳子, 平野拓朗 2010 -
  • 「関与の「質」、記述の「質」、理論の「質」を問う-事象のアクチュアリティに迫る質的研究を目指して-」
    ◎勝浦眞仁, 山崎徳子, 藤井真樹 2009 -
  • 「保育・教育実践に貢献しうる研究アプローチの構築-人の「あるがまま」に迫る方法論とは-」
    山崎徳子, 勝浦眞仁, 川上大介 2008 -
Education (2):
  • 2004 - 2006 京都大学大学院 人間・環境学研究科 共生人間論専攻前期修士課程
  • 2000 - 2004 京都大学 総合人間学部 基礎科学科
Professional career (2):
  • 博士(人間・環境学) (京都大学大学院)
  • 修士(人間・環境学) (京都大学大学院)
Work history (4):
  • 2023/04 - 現在 Doshisha Women's College of Liberal Arts Faculty of Contemporary Social Studies Department of Childhood Studies
  • 2022/04 - 2023/03 Ohka Gakuen University Faculty of Early Childhood Care and Education Department of Early Childhood Care and Education
  • 2015/04 - 2022/03 Ohka Gakuen University Faculty of Early Cildhood Care and Education, Department of Early Childhood Care and Education
  • 2011/09 - 2015/03 Asahikawa University Junior College Preschool Education
Committee career (9):
  • 2022/04 - 現在 日本質的心理学会 編集委員会副委員長
  • 2019/04 - 現在 名古屋市教育委員会 特別支援学校アドバイザー
  • 2019/04 - 現在 国際幼児教育学会 編集委員会編集委員
  • 2016/09 - 現在 名古屋市教育委員会 特別支援教育スーパーバイザー
  • 2018/04 - 2023/03 大府特別支援学校 学校評議員
Show all
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page