Rchr
J-GLOBAL ID:201801019493302320
Update date: Feb. 06, 2024
Shuko ESUMI
エスミ シュウコ | Shuko ESUMI
Affiliation and department:
Research field (1):
Educational psychology
Research keywords (5):
生徒指導
, 教育相談
, 学校心理学
, 教育心理学
, 教育臨床学
Research theme for competitive and other funds (3):
- 2021 - 2024 不登校支援における「校内適応指導教室」の機能と課題
- 2014 - 2017 An Empirical Study of Education for 'Living Together':Focusing on Reconsideration of Social Categories
- 2013 - 2017 Effects of Social bond and it's resolving for high school students in their school life
Papers (13):
-
Ono Masahiko, Esumi Shuko. Shaping and Maintenance of School Attendance Behavior of a Junior High School Student Intermittently Not Attending School: Objectification and Addition of Conditions for Applying Assertive Responding. Japanese Journal of Behavioral and Cognitive Therapies. 2023. 49. 2. 87-97
-
Support Targets and Evaluation Indicators of In-School Educational Support Center. 2023. 19. 25-40
-
Ono Masahiko, Esumi Shuko. Re-Shaping and Maintenance of School Attending Behavior of a Junior High School Student: A Comprehensive Support Approach. Japanese Journal of Behavioral and Cognitive Therapies. 2022. 48. 2. 205-216
-
江角周子, 庄司一子. 中学生における聴くことに関する認知・聴く行動とサポート行動との関連-ピア・サポートの実践内容・方法の検討のために-. 共生教育学研究. 2022. 10. 83-94
-
江角周子. 不登校支援をめぐって「校内適応指導教室」が果たす機能-文献・行政資料による検討-. 日本学校心理士会年報. 2022. 14. 67-77
more...
MISC (4):
-
Shinya SHIRAIWA, Shuko ESUMI. Activities to improve the learning environment for diverse students: Report of Working Group Activities in 2022. 2023. 19. 109-121
-
庄司一子, 新井雅, 中井大介, 江角, 周子, 王厳崧. 社会的絆尺度の作成と関連要因の検討. 学校教育場面における社会的絆の形成と回復をめざす支援の検討. 2017. 39-111
-
江角, 周子. 友だちとの関わり方から見る現代高校生のコミュニティへの意識. 高校生のコミュニティとの関わり合いに関する調査 - 2013-14年調査報告 -(筑波大学共生教育社会学研究室). 2015. 93-108
-
江角, 周子, 大林沙希, 長創一朗. 障害者・高齢者施策の必要性の認識を分ける要因の検討. 共生社会に関する調査 - 2014年調査報告 -(筑波大学人間系研究戦略委員会). 2014. 52-65
Books (4):
-
新・社会福祉士シリーズ第2巻 心理学と心理的支援(岡田斉・小山内秀和 編著)
弘文堂 2022
-
新・教職課程演習9巻 教育相談(飯田順子・石田 弓 編著)
協同出版 2021 ISBN:9784319003501
-
Co-teach!
2020
-
最新教育キーワード 155のキーワードで押さえる教育
時事通信社 2019
Lectures and oral presentations (30):
-
不登校への認知・行動療法アプローチの現在 -増加する不登校に如何に対応するか -
(日本認知・行動療法学会第48回大会 2022)
-
校内適応指導教室における個別の援助ニーズに応じた支援 と課題ー適応指導教室増設が進む A 県 B 市を事例としてー
(日本学校心理学会第24回大会 2022)
-
不登校支援をめぐって「校内適応指導教室」が果たす機能-適応指導教室増設が進むA県B市を事例とした検討
(日本教育心理学会総会発表論文集 2022)
-
包括的支援アプローチIIを適用した非行傾向のある不登校生徒の学校適応支援-不安及び学力, 体力, 社会性の客観的評価の導入-
(日本認知・行動療法学会第44回大会 2018)
-
包括的支援アプローチ適用による断続的欠席を呈する中学生への継続登校支援-不安・体力・社会性評価及び主張反応法適用条件の検討-
(日本教育心理学会第59回総会 2017)
more...
Education (3):
- 2013 - 2018 University of Tsukuba
- 2011 - 2013 University of Tsukuba
- 2007 - 2011 University of Tsukuba
Professional career (1):
Work history (3):
- 2023/04 - 現在 Tokyo Gakugei University
- 2020/04 - 2023/03 Hamamatsu Gakuin University Faculty of Modern Communication Studies Senior Lecturer
- 2018/04 - 2020/03 University of Tsukuba Faculty of Human Sciences
Association Membership(s) (7):
日本応用行動分析学会
, 日本教育心理学会
, 日本発達心理学会
, 日本学校心理学会
, 日本心理学会
, 日本カウンセリング学会
, 日本認知・行動療法学会
Return to Previous Page