• A
  • A
  • A
日本語 Help
Science and technology information site for articles, patents, researchers information, etc.
Rchr
J-GLOBAL ID:201901000491944590   Update date: Feb. 08, 2025

UEMURA Aki

UEMURA Aki
Affiliation and department:
Research field  (2): Education - general ,  Early childhood education and childcare
Research keywords  (8): 子ども理解 ,  関係性の可視化 ,  保育者 ,  関係構築プロセス ,  TEM ,  共主体 ,  Co-Agency ,  研修カリキュラム
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2024 - 2027 保育者と子どものCo-Agencyを育成する研修カリキュラムに関する研究
  • 2020 - 2023 子どもとの関係構築プロセスの自律的可視化による保育者の意識変容に関する研究
  • 2021 - 2022 保育者は子どもとどのようにわかり合おうとするのか
  • 2017 - 2020 Research on the process of relationship-building with children according to childcare teachers' career development
  • 2013 - 2016 The Empirical Research on the Deepening Process of the Understanding of Preschool Teachers for Young Children
Show all
Papers (39):
  • 武藤直子, 上村晶. 0・1歳児担当保育士の子どもとの応答的な関わりについての省察に関する一考察. 桜花学園大学保育学部研究紀要. 2024. 30. 65-78
  • 上村晶. ミドルリーダー研修における協働型問題解決研修の意義 ー中堅保育者の学びと意識変容にみる研修カリキュラムのあり方とはー. 桜花学園大学保育学部研究紀要. 2024. 30. 17-46
  • 平松章予, 伊藤茂美, 上村晶. 幼児の「遊び込み」に関する実践的研究 ー5歳児が遊び込む姿に着目してー. 桜花学園大学保育学部研究紀要. 2024. 29. 89-106
  • 上村晶. 子どもとの関係構築プロセスの可視化による保育者の意識変容に関する縦断的研究(2) -乳児・幼児の継続的担当者における関係構築の差異に着目して-. 桜花学園大学保育学部研究紀要. 2024. 29. 23-36
  • 武藤直子, 上村晶. 0・1歳児担当保育士は子どもとの応答的な関わりをどのように省察しているのか -省察が促された実感に着目して-. 桜花学園大学保育学部研究紀要. 2023. 28. 49-66
more...
MISC (3):
  • 上村晶. 保育者と子どもの関係構築における共主体のあり方 ー伴走者としての保育者の役割ー. 私幼時報. 2024. 468. 1-1
  • 上村 晶. 保育現場が求める保育実践力の形成段階 : 保育者への移行プロセスに期待する保育の専門性とは. 高田短期大学育児文化研究. 2016. 11. 11-20
  • 上村 晶. 子どもと共に育つ保育者を目指した試み--若手保育者が求める遊びの創作と実践を中心とした保育勉強会の実際. 高田短期大学育児文化研究. 2010. 5. 37-44
Books (10):
  • カタログTEA(複線径路等至性アプローチ) : 図で響きあう
    新曜社 2023 ISBN:9784788517974
  • 保育者は子どもとどのようにわかり合おうとするのか
    風間書房 2022 ISBN:9784759924145
  • 保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623090846
  • コンパス子ども理解 : エピソードから考える理論と援助
    建帛社 2021 ISBN:9784767951324
  • 乳児保育I・II
    2019
more...
Lectures and oral presentations  (79):
  • Mid-career childcare teachers’ learnings through the collaborative problem-solving training that fosters Co-Agency
    (PECERA Annual Conference 2024 2024)
  • 0・1歳児担当保育士が考える子どもとの応答的な関わりについての省察の深化とは
    (中部教育学会第72回大会 2024)
  • ミドルリーダー研修後の中堅保育者に対する継続支援の意義
    (中部教育学会第72回大会 2024)
  • 保育者と子どもの関係性が変化する転機の微視的分析 -関係構築プロセスの自律的可視化を通して-
    (日本保育学会 2024)
  • 若手保育士は公開保育を通して何を学び得ているのか -ポストコロナにおける地方自治体の若手保育士巡回支援事業の課題-
    (保育者養成教育学会第7回大会 2024)
more...
Education (2):
  • - 2020 Nagoya City University
  • - 2001 Shinshu University Graduate School of Education
Work history (2):
  • 2014/04 - 現在 Ohka Gakuen University Faculty of Early Cildhood Care and Education
  • 2009/04 - 2014/03 Takada Junior College Department of PreSchool Education
Committee career (13):
  • 2024/05 - 現在 一般社団法人日本保育学会 オープンアクセス誌化WG委員
  • 2024/05 - 現在 一般社団法人 日本保育学会 評議員
  • 2023/06 - 現在 四日市市役所 幼児教育スーパーバイザー
  • 2021/04 - 現在 一宮市子ども子育て審議会 委員
  • 2019/04 - 現在 鳥羽市保育研究会 若手育成巡回育成事業及びミドルリーダー・主任研修 年間講師
Show all
Association Membership(s) (9):
国際幼児教育学会 ,  TEAと質的探究学会 ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON HOIKUSYA EDUCATION ,  THE CHUBU SOCIETY FOR THE STUDY OF EDUCATION ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  JAPANESE ASSOCIATION OF QUALITATIVE PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE EDUCATION OF YOUNG CHILDREN ,  JAPAN SOCIETY OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page