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J-GLOBAL ID:201901001109323154   Update date: Feb. 01, 2024

Shimpuku Etsuro

Shimpuku Etsuro
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2022 - 2026 安全配慮義務高度化に対応した学校安全の研究ー判決書教材によるプログラム開発
  • 2022 - 2025 日韓の歴史教科書及び博物館歴史展示等における植民地支配関係記述の比較研究
  • 2019 - 2023 日韓の歴史教科書及び博物館歴史展示における日本による植民地期関係記述の比較研究
  • 2017 - 2020 Overall study of safe learning-Programming and class development by judgment paper utilization of teaching materials
  • 2015 - 2018 The Comprehensive Study of the East Asian Social Studies classes that fosters "Citizenship" using "Judgment Materials"
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Papers (32):
  • 新福 悦郎. 韓国併合の強制性に関する日本の検定歴史教科書記述の分析と特色 : 学校教育での日本語強制に焦点化して-Analysis and characteristics of Japanese official history textbook descriptions on the coerciveness of the annexation of Korea : Focus on compulsory Japanese in school education. 石巻専修大学研究紀要 = Bulletin of Ishinomaki Senshu University. 2023. 34. 53-66
  • 新福 悦郎. 「特別の教科道徳」検定教科書(中学校)のいじめ授業関連教材の分析と特色-Analysis and features of teaching materials related to bullying lessons in "special subject morals" certification textbooks (junior high school). 石巻専修大学研究紀要 = Bulletin of Ishinomaki Senshu University. 2022. 33. 129-136
  • 新福 悦郎. 大川小学校津波被害訴訟高裁判決を活用した防災教育 : 判決書教材とフィールドワークで学ぶ教員養成の授業-Disaster prevention education through a position paper on he Sendai High Curt decision and fieldwork in Okawa Elementary School : The tuition of teacher education learned by the judgment paper teaching materials and the fieldwork-東日本大震災10周年特集号. 安全教育学研究 = The Japanese journal of safety education / 日本安全教育学会 編. 2021. 特集号. 61-71
  • Kenji, YAMAMOTO, Yoichi, HACHISUGA, Etsuro, SHINPUKU. A Practical Study on Safety Education Using Judgment Documents on Heat Stroke Accidents in School: Analysis of Teaching Practices. 2021. 41. 1. 103-113
  • A Case Study about the Safety Training for which judgment paper teaching materials were utilized : which Prevent the Accident like a trick and a pinprick to a partner. 2021. 32. 89-100
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MISC (7):
  • 新福 悦郎. 中学歴史 (特集 文科省"解説"の教材観・授業像を読み解く) -- (理解目標「については」と態度目標「とは」をつないで読む→その授業像--「については」と「とは」をつないで読む授業像). 社会科教育. 2008. 45. 13. 60-62
  • 新福 悦郎. ペリー来航と"愛国心"の取り上げ方 (特集 国際化時代"愛国心教育"の論点・争点) -- ("愛国心"をどこでどう取り上げるか : 近現代史の教材解釈と授業). 社会科教育. 2007. 44. 10. 40-43
  • 新福 悦郎. 大日本帝国憲法で伊藤博文が構想した天皇観 (特集 憲法学習 : 何を教え、どう考えさせるか) -- (憲法学習で取り上げたい"この人"を授業する). 社会科教育. 2006. 43. 9. 90-92
  • 新福 悦郎. わが県の情報 ここに「この授業あり」(88)鹿児島県の巻. 社会科教育. 2005. 42. 7. 134-135,6-7
  • 新福 悦郎. 中学地理の学力保障と3学期の追い込みポイント (特集 社会科授業で"どんな学力"を保障するか) -- (授業でどんな学力を保障するか : 着地点と3学期の追い込みポイント). 社会科教育. 2004. 41. 13. 88-91
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Books (2):
  • 公民科教育と学校教育 : 人権と法で深める探求のテーマ78
    三恵社 2021 ISBN:9784866933672
  • いじめ問題関係判決書の教材開発といじめ授業 : 構成要素を中心に
    専修大学出版局 2018 ISBN:9784881253304
Professional career (2):
  • 修士(教育学) (鹿児島大学)
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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