• A
  • A
  • A
日本語 Help
Science and technology information site for articles, patents, researchers information, etc.

Co-authoring Researcher

Co-inventing Researcher

Researcher similar to the Researcher

Article similar to the Researcher

Patent similar to the Researcher

Research Project similar to the Researcher

Article(J-GLOBAL estimation)

Patent(J-GLOBAL estimation)

Rchr
J-GLOBAL ID:201901010332959507   Update date: Feb. 28, 2025

Tsuji Takaaki

ツジ タカアキ | Tsuji Takaaki
Clips
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://nrid.nii.ac.jp/ja/nrid/1000000454603/
Research field  (3): Educational technology ,  Library/information science, humanistic/social informatics ,  Tertiary education
Research keywords  (17): 図書館イノベーション ,  知識創造 ,  図書館ベース学習 ,  研究ベース学習 ,  教育実践開発 ,  図書館情報学 ,  図書館メディア ,  学術情報基盤 ,  情報リテラシー教育 ,  アクティブラーニング拠点 ,  質的研究 ,  教学マネジメント ,  教授法と学習活動のデザイン ,  Faculty Development ,  教員の存在感 ,  問題発見・解決学習 ,  社会と教育
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2026 図書館の学術情報基盤の利用とアクティブラーニング拠点を繋ぐ図書館ベース学習の開発
  • 2020 - 2025 ラーニングコモンズを活かした文系初年次学生のための研究ベース学習の設計と実践
  • 2015 - 2019 Development of Evaluation Index for Quality Assurance based on Students' Viewpoints drawn by Practicing Active Learning
  • 2013 - 2016 Design and Practice of FD Course Battle that is the Game by Course Introduction
  • 2009 - 2012 Research on design of workshop for promotion of knowledge creation
Show all
Papers (21):
  • What Do First-year Students Think Should Be Improved in General Entrance Examination?. 2024. 48. Suppl. 217-220
  • Research on the Role of Librarians in University Libraries: From the Perspective of Learning and Educational Support. Journal of the Office for Academic Education and Development Nagasaki University. 2024. 14. 19-26
  • What Do University Students Want from Library?. 2023. 13. 1-11
  • Acquisition of Academic Skills and Formation of Conceptions on Learning through Research Based Learning in University Sophomore. 2023. 13. 41-48
  • The Actual Situation of Regular Education at Learning Commons in Japan. 2022. 12. 32-38
more...
MISC (6):
  • 辻 高明. 学生コースバトル -授業評価をゲームで-. 日本教育工学会SIG05レポート2016. 2016. 23-26
  • 辻 高明. Gamification for Progress of Class Evaluation Ability of University Students. 日本教育工学会研究報告集. 2014. 14. 1. 87-90
  • TSUJI Takaaki. Toward Construction of Theory of Laboratory Community : The Model of Participation, Transition, and Emergence on Laboratory. Research report of JSET Conferences. 2009. 2009. 5. 143-146
  • 朝井千帆, 上原哲太郎, 森幹彦, 辻高明, 大平健司, 池田心, 喜多一. Information Ethics on Guidelines for the Course of Study and the cource materials. 情報処理学会研究報告. 2009. 2009. 21(IOT-4)
  • TSUJI Takaaki. A Relational Theory Approach to Image Production Practice in Higher Education : A Case Study of Liberal Arts Subject in Kyoto University. Research report of JET Conferences. 2007. 2007. 1. 33-40
more...
Books (2):
  • Field Informatics(Kyoto University Field Informatics Research Group, Toru Ishida et al)
    Springer 2012 ISBN:9783642290053
  • フィールド情報学入門 -自然観察, 社会参加, イノベーションのための情報学-(京都大学フィールド情報学研究会編)
    共立出版 2009 ISBN:4320122348
Lectures and oral presentations  (27):
  • 研究ベース学習における模擬査読の方法と学習効果
    (大学教育学会第46回大会 2024)
  • 大学生低学年の論文修正におけるピア・ラーニングの効果
    (日本協同教育学会第19回大会 2023)
  • 研究ベース学習を通した学生の学習観の変容
    (日本教育工学会 2023年春季全国大会 2023)
  • 教養教育での研究ベース学習における協同的活動の考察
    (日本協同教育学会第18回大会 2022)
  • 初年次学生による省察を通した大学入試方式への改善提案
    (第26回大学教育研究フォーラム 2020)
more...
Works (6):
  • 長崎大学附属図書館報「出会いと学びのサード・プレイス」
    2023 -
  • FDのためのビデオ教材2「FDを“やる”から“発見する”へ -活動に埋め込まれたFD-」
    2011 -
  • FDのためのビデオ教材1「大学教員向け ティーチング・ティップス集」
    2009 -
  • 「紅萠」18号(2010年)『京都大学の動き』
    FDのためのDVD教材「大学教員向け ティーチング・ティップス集」を開発
  • 「京大広報」(2011年2月号)『話題』
    FDのためのビデオ教材「FDを“やる”から“発見する”へ -活動に埋め込まれたFD-」を開発
more...
Professional career (1):
  • 博士(情報学) (京都大学)
Committee career (2):
  • 2013 - 2013 日本教育工学会 大会実行委員会 委員
  • 2008 - 2008 International Conference on Informatics Education and Research for Knowledge-Circulating Society Local Chair
Association Membership(s) (6):
大学教育学会 ,  日本教育工学会 ,  日本質的心理学会 ,  日協同教育学会 ,  日本図書館研究会 ,  日本図書館情報学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page