Rchr
J-GLOBAL ID:201901011511331444   Update date: May. 27, 2024

ISHIBASHI YUMI

ISHIBASHI YUMI
Affiliation and department:
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Educational psychology
Research keywords  (3): 概念変化 ,  概念発達 ,  概念的理解
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2022 - 2025 児童・生徒のデータサイエンスリテラシーを育む教科連携型授業の開発と実証的検討
  • 2020 - 2024 子どもの「教科内容の本質的理解」を促す授業デザインに関する心理学的研究
  • 2018 - 2021 児童・生徒の地理・歴史リテラシーを育む「地歴統合型授業」の開発と実証的検討
  • 2017 - 2020 児童・生徒における概念的理解の深化メカニズムの解明と教科学習への応用
Papers (10):
  • SUZUKI, Go, ISHIBASHI, Yumi, FUJIMURA, Nobuyuki. 中学校社会科教科書における問いの種類の分析 : 地理的要素・歴史的要素がある問いと因果・背景を問う問いに着目して: A Study of the Types of Questions in Junior High School Social Studies Textbooks: Focusing on questions with geographical and historical elements and questions that ask about cause and effect or background. 2024. 73. 191-198
  • 橘 春菜, 石橋 優美, 鈴木 豪, 藤村 宣之. 児童・生徒の物語文読解の深まりと幸せの認識の変化. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2023. 65. 156
  • Deepening process of students' conceptual understanding : Daily phenomenon-related intervention. 2020. 44. 51-61
  • 石橋 優美. 児童の経済学的理解における発達過程:コスト理解に焦点を当てて. 共立女子大学家政学部紀要. 2019. 65. 103-112
  • 小田切 歩, 石橋 優美. 中学校数学科教科書の問題は理解のプロセスに沿って構成されているか. 日本教育工学会論文誌. 2018. 42. 2. 115-128
more...
MISC (2):
  • 藤村 宣之, 鈴木 豪, 坂本 美紀, 生田 淳一, 濱田 秀行, 清河 幸子, 橘 春菜, 石橋 優美. 児童・生徒の「教科内容の本質的理解」を促す授業デザイン-(2)どのような協同過程を組織するか. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2022. 64. 58-59
  • 藤村 宣之, 小野田 亮介, 蛯名 正司, 橘 春菜, 石井 秀宗, 藤田 豊, 石橋 優美, 鈴木 豪. 教科教育の心理学:-(3)教科教育の改善に資する授業実践研究,実験・調査研究のあり方を探る-. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 0. 94-94
Work history (2):
  • 2021/04 - 現在 Saitama Gakuen University
  • 2017/04 - 2021/03 Kyoritsu Women's University Faculty of Home Economics Department of Child Studies
Association Membership(s) (5):
日本家政学会児童学部会 ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF PSYCHOLOGY IN TEACHING AND LEARNING ,  JAPAN SOCIETY OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page