安部 高太朗, 吉田 直哉. 鯨岡峻の保育記録論における「エピソード」の記述の自発性と「メタ観察」の規範性-On the Kujiraoka Takashi's Intersubjective "Moving Events" in Nursery Schools which Make Caregivers Write Down as "Episode Description". 保育文化研究 = The journal of early childhood education and culture / 日本保育文化学会保育文化研究編集委員会 編. 2022. 14. 69-80
安部 高太朗, 吉田 直哉. 保育マップ型記録が捉える遊びの構造-The Structure of Play as Captured by Activity Map Recordings. 紀要 = Bulletin of Koriyama Women's University / [郡山女子大学]. 2024. 60. 19-33
安部 高太朗, 吉田 直哉. 鯨岡崚・大宮勇雄・佐伯胖にとって保育記録の〈読者〉とは誰か-Who is the "Reader" who reads childcare records in Takashi Kujiraoka, Isao Omiya, and Yutaka Saeki. 紀要 = Bulletin of Koriyama Women's University / [郡山女子大学]. 2023. 59. 57-70
吉田 直哉, 安部 高太朗. 日本の保育学における「遊びこみ」という概念の多義性の検討 : 2000年以降の遊び論再考のために-An Examination of the Polysemy of the Concept of "Asobikomi (to be absorbed in play)" in Contemporary Japanese Childcare Studies : Toward a Reconsideration of Play Theory since 2000. 幼児の教育 : 子ども学の源流を次世代につなぐ. 2023. 122. 3. 62-54