Rchr
J-GLOBAL ID:202001000524951521
Update date: Feb. 04, 2025 Kira Yugo
キラ ユウゴ | Kira Yugo
Affiliation and department: Job title:
Assistant Professor
Research field (2):
Clinical psychology
, Educational psychology
Research keywords (6):
depression prevention
, teaching behavior
, social skills
, school-based intervention
, adolescense
, 学校臨床心理学
Research theme for competitive and other funds (4): - 2021 - 2025 高校生の抑うつと関連する日本の教師の指導行動とその特徴の解明
- 2023 - 2025 緩和ケアを受ける進行がん患者の心理的苦痛の変化と心理的柔軟性との関連-縦断調査による因果関係の検討-
- 2023 - 2024 チューター教員の教育行動が本学学生の学校適応および休退学に及ぼす影響の解明
- 2019 - 2021 Development of training method for teachers to maximize the effectiveness of school-based depression prevention intervention for high school students
Papers (19): -
Kohei Kambara, Russell S. Kabir, Yugo Kira, Akiko Ogata, Philip J. Barnard. Disambiguating the relationship between processing modes and mindfulness in Japan. COGENT PSYCHOLOGY. 2023. 10. 1
-
清水 未来, 吉良 悠吾. 大学生における友人への自己開示と抑うつとの関連 自己開示の内容と受け手の反応に着目して. 認知行動療法研究. 2023. 49. 2. 53-62
-
Yugo Kira, Misuzu Matsumoto, Kohei Kambara, Akiko Ogata. Implementation and effectiveness of a sustained depression prevention program for high school students in Japan. International Journal of School and Educational Psychology. 2023. 11. 4. 344-353
-
Kohei Kishida, Noriko Hida, Kohei Matsubara, Nozomi Abe, Yugo Kira, Masaya Takebe, Takumi Fukumoto, Keiko Takemori, Sakie Shimotsu, Yo Nakanishi, et al. Development of a teacher-delivered transdiagnostic universal prevention program for adolescents and examining its usability by teachers. Mental Health & Prevention. 2022. 200252-200252
-
Japanese journal of occupational mental health. 2022. 30. 1. 76-91
more... MISC (39): -
Yugo Kira. The impact of teacher involvement beyond instruction: Exploring the relationship between teachers’ socio-emotional and negative teaching behavior and depression in high school students. Poster Presentation at The 45th Annual Conference of the International School Psychology Association. 2024
-
大石 颯太, 吉良 悠吾. 大学生における友人関係の特徴と抑うつとの関連. 日本認知・行動療法学会大会プログラム・抄録集. 2023. 49回. 180-181
-
井手 沙紀, 吉良 悠吾. 抑うつ者の日常生活における注意バイアスの測定 写真投影法を用いた検討. 日本認知・行動療法学会大会プログラム・抄録集. 2023. 49回. 192-193
-
坂口 琳香, 吉良 悠吾. 高校生の愛着スタイルによる学校適応感の特徴の検討. 日本認知・行動療法学会大会プログラム・抄録集. 2023. 49回. 292-293
-
古藤 栞太, 吉良 悠吾. 教師の教育行動が高校生のソーシャルスキルに与える影響. 日本認知・行動療法学会大会プログラム・抄録集. 2023. 49回. 294-295
more... Lectures and oral presentations (13): -
生徒のメンタルヘルス向上に繋がる教師の教育行動
(日本教育心理学会第66回総会 会員企画シンポジウム:学校は児童生徒のメンタルヘルスのために何ができるか 2024)
-
子どもたちのメンタルヘルスのために, 学校のなかで心理職は何ができるのか
(公認心理師ネットワーク ミニオンラインセミナー 2024)
-
全日制・定時制高校生に対する認知行動療法を基にしたストレスマネジメントプログラムの実践
(日本ストレスマネジメント学会 第22回学術大会・研修会 シンポジウム1:学校におけるストレスマネジメントの研究と実践 2024)
-
メンタルヘルスについて考える-教育現場における課題と学校としての取り組み-
(令和6年度広島県私学教育研修集会 『協会主催(学校経営関連)』 2024)
-
教師が抱えるストレスとその対処 -メンタルヘルスの維持・向上に向けたヒント-
(広島県私立中学高等学校 令和5年度第2回教員研修会 2023)
more... Education (2): - 2017 - 2020 Hiroshima University Graduate School of Education
- 2015 - 2017 Hiroshima University Graduate School of Education
Professional career (2): - 修士(心理学) (広島大学)
- 博士(心理学) (広島大学)
Work history (8): - 2024/04 - 現在 Kurume University Faculty of Literature Department of Psychology
- 2023/04 - 2024/03 Hijiyama University Faculty of Contemporary Culture Department of Social and Clinical Psychology
- 2021/09 - 2024/03 修道中学校・修道高等学校 スクールカウンセラー
- 2020/10 - 2023/03 Hijiyama University Faculty of Contemporary Culture Department of Social and Clinical Psychology
- 2021/09 - 2022/12 広島県立可部高等学校 講師(非常勤)
- 2020/04 - 2020/09 Japan Society for the Promotion of Science
- 2019/04 - 2020/03 Japan Society for the Promotion of Science
- 2015/04 - 2020/03 向洋こどもクリニック 心理士
Show all
Awards (5): - 2024/06 - 第 29 回日本緩和医療学会学術大会 / 第 37 回日本サイコオンコロジー学会総会 合同学術大会 優秀演題賞 緩和ケア病棟に入院する進行がん患者の心理的柔軟性と心理的苦痛およびQOLの変化に関する縦断的研究
- 2023/10 - International Journal of School & Educational Psychology Author Spotlight Implementation and Effectiveness of a Sustained Depression Prevention Program for High School Students in Japan
- 2019/10 - 中国四国心理学会第75回大会 大会優秀発表賞 学級規模のユニバーサルな抑うつ予防プログラムの検討-認知的アプローチは定時制高校にフィットするのか?-
- 2018/11 - 第60回日本小児血液・がん学会学術集会 / 第16回日本小児がん看護学会 優秀ポスター賞 入院中の小児がん患者の不安に対する心理的介入についての3例
- 2018/10 - 中国四国心理学会第74回大会 大会優秀発表賞 定時制高校生を対象とした学級規模のソーシャルスキルトレーニングによる抑うつ低減効果-ウェイティングリストコントロールデザインを用いた検討-
Return to Previous Page