Rchr
J-GLOBAL ID:202001002172915026   Update date: Feb. 06, 2024

Gyo Ren

レン ギョウ | Gyo Ren
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Other
Research keywords  (3): 演劇教育 ,  ドラマ教育 ,  コミュニケーションデザイン
Research theme for competitive and other funds  (24):
  • 2023 - 2026 Teaching professionalism to medical students using improvisation
  • 2023 - 2026 演劇的手法を用いた授業実践者のもつ暗黙知の解明および熟達化支援に向けた方策の提言
  • 2022 - 2024 演出技法を応用した道徳教育に関する教員の指導スキルの研究および「特別の教科道徳」の教員研修プログラムの実践的開発
  • 2023 - 多様性寛容の共創システム開発 -『違いがあっても大丈夫』と共育しあえるコミュニティ構築-
  • 2020 - 2023 演出技法を発問と役割演技に応用した、多様な感性を引き出す道徳教育手法の実践的開発
Show all
Papers (8):
  • Michiko Abe, Ren Gyo, Junro Shibata, Kentaro Okazaki, Rumiko Inoue, Tatsuki Oishi, Machiko Inoue. Intergenerational Theater Workshops as Unique Recreational Activities among Older Adults in Japanese Care Facilities: A Qualitatively Driven Mixed-Methods Multiple-Case Study Design. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022. 19. 18. 11474-11474
  • A survey on the application of "theatrical techniques" for nursing education at national universities and a proposal of the design guidelines. 2021. 16. 57-70
  • Quantitative evaluation of the social value brought by the theatrical workshops for environmental education - Focusing on the reduction effect in energy consumption by a workshop named "Kudan no Sengen(Proclamation of the Aforementioned) - International Conference Version". 2021. 15. 1. 69-77
  • 蓮行. コミュニケーション場のメカニズムデザイン-人を含めたシステム設計論と未来の対話空間に向けて-VI 演劇ワークショップ-ロールプレイと意見表出. システム/制御/情報. 2019. 63. 12. 519-524
  • 末長英里子, 蓮行, 安藤花恵, 紙本明子, 黒木陽子, 田中沙穂, 益井博史, 谷口忠大. 議論における極の数の設計がコミュニケーション場に及ぼす影響:件の宣言を対象とした2極条件と4極条件の比較実験による評価. システム制御情報学会論文誌. 2019. 32. 12. 455-466
more...
MISC (21):
  • Shota Suzuki, Hiroshi Okada, Rengyou, Eriko Suenaga, Keika Oyama, Kentaro Okazaki. Online Workshop to Improve Telemedicine and Medication Counseling Skills in Diabetes Care. An Official Journal of the Japan Primary Care Association. 2022. 45. 2. 62-65
  • 蓮行, 荒戸寛樹, 谷口忠大, 末長英里子. SROIを用いた環境演劇ワークショップのもたらす社会的インパクトの評価. 公益財団法人アサヒグループ学術振興財団2017年度研究紀要. 2019. 221-229
  • 蓮行. アート×地域×大学が社会に新たな価値を創り出す(特集:地域におけるアートの役割). トヨタ財団広報誌JOINT. 2018. 27. 8-10
  • 渡邉 奈穂, 岡崎 研太郎, 蓮 行, 井上 真智子. 持続可能な多世代コミュニティづくりに向けた多世代演劇ワークショップの参加者の体験. 日本ヘルスコミュニケーション学会学術集会プログラム・抄録集. 2017. 9回. 56-56
  • 有馬 葉子, 蓮行. 対談 「演じる」視点からロールプレイを再考する (特集 使える「患者役」になろう!). 看護教育. 2016. 57. 11. 896-902
more...
Books (4):
  • コミュニケーション場のメカニズムデザイン
    慶應義塾大学出版会 2021 ISBN:9784766427738
  • 演劇コミュニケーション学
    日本文教出版 2016 ISBN:9784536600835
  • 交渉教育の未来ー良い話し合いを創る 子供が変わる
    商事法務 2015
  • コミュニケーション力を引き出す:演劇ワークショップのすすめ
    PHP新書 2009 ISBN:9784569771052
Lectures and oral presentations  (58):
  • 演劇的手法を用いた授業の実践者が感じる「困難さ」認識に関する調査
    (日本協同教育学会 第19回大会 2023)
  • 道徳「2通の手紙」へのアクティブラーニング教材を用いたアプローチ
    (日本協同教育学会 第19回大会 2023)
  • 「コミュニケーションデザイン」の考え方を応用した薬局での対話型健康教室の実践報告と考察
    (第8回日本薬学教育学会大会 2023)
  • 演出技法を応用した、道徳教育手法の実践的開発ー演劇的アプローチからの道徳教育手法の設計ー
    (日本協同教育学会 第18回大会 2022)
  • 演劇ワークショップを活用した臨場感あるロールプレイ授業ー精神看護学授業の振り返りからー
    (日本協同教育学会 第18回大会 2022)
more...
Education (2):
  • 2019 - 2020 Kyoto University Graduate School of Management
  • 1992 - 2000 Kyoto University Faculty of Economics Department of Business Administration
Professional career (2):
  • 経営学修士(専門職) (京都大学)
  • 経済学学士 (京都大学)
Work history (16):
  • 2021/04 - 現在 Kyoto University Graduate School of Management Associate Professor
  • 2017/10 - 現在 Kyoto Koka Women's University
  • 2015/04 - 現在 Kyoto University of Foreign Studies Faculty of Foreign Studies
  • 2008/04 - 現在 Okayama Prefectural University
  • 2017/06 - 2023/03 Osaka University Center for International Education and Exchange
Show all
Committee career (2):
  • 2022/06 - 現在 京都大学経営管理大学院SDGsリーダーシップアワード実行委員会 副委員長
  • 2018/06 - 2018/09 Kyoto city Working group member of Creating a foundation for a symbiotic society through cultural arts
Awards (2):
  • 2017/09 - 日本ヘルスコミュニケーション学会 ポスター部門優秀賞 持続可能な多世代コミュニティづくりに向けた多世代演劇ワークショップの参加者の体験
  • 2017/09 - 日本ヘルスコミュニケーション学会 口頭発表部門優秀賞 コミュニケーションに焦点を合わせた医療者教育プログラム「糖尿病劇場」が聴衆に与えた影響
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page