Rchr
J-GLOBAL ID:202001011646920220   Update date: Sep. 29, 2024

Komuro Akihisa

コムロ アキヒサ | Komuro Akihisa
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2022 - 2025 Creating Perspectives in Learning Through Play
  • 2020 - 2021 アートを基盤にした共創的な居場所づくり -子どもを中心にした多世代交流・文化共創型の居場所づくりのモデル化-
  • 2018 - 2021 Developing the Theory of Inquiry-Based Learning with Arts-Based Research
  • 2021 - 地域素材を活用した図画工作科・美術科の教材・題材開発
  • 2018 - 2020 Arts-Based Researchによる芸術を基盤とした探究型学習理論の構築
Papers (13):
  • 小室明久. 美術教育における生成AIの活用 -保育者養成課程での領域「表現」の授業分析から-. 日本美術教育研究論集 2024 No.57. 2024. 13-20
  • 小室 明久, 小島 菜緒子, 福田 真子. 領域「表現」と図画工作科を結ぶ幼小連携の観点 -教科書分析に基づく工作教材の実践から-. 初等教育カリキュラム研究. 2024. 12. 51-60
  • 笠原広一, 小室明久, 小島菜緒子. 自己のタイムラインを探る・語る・創造するアート・ワークショップ実践. 東京学芸大学紀要. 芸術・スポーツ科学系. 2023. 75. 55-65
  • 小室明久. 図画工作科・美術科における地域教材の変遷-『岐阜県教育研究資料』の分析から-. 美術教育学研究. 2023. 121-128
  • 小室明久, 竹美咲. 造形活動の教材づくりにおける学生の学び-自然材を用いた模擬保育の質的分析から-. 日本美術教育研究論集 2023 No.56. 2023. 1-8
more...
MISC (1):
  • 小室明久,小島菜緒子,福田真子. 国分寺Jキッズステーション 連携造形活動 2023年度報告書. 2024
Books (5):
  • METODOS VISUALES,A/R/TOGRAFIA Y CAMINAR
    2023 ISBN:8411831051
  • 子どもの表現とアートベース・リサーチの出会い(ABRから始まる探究(2)初等教育編
    学術研究出版 2022
  • まちと・アートと・場づくりと-こくぶんじアートラボ・プロジェクトの実践から-
    学術研究出版 2022
  • アートの体験を生きる 表現/実践/研究のあいだにひらかれるもの
    学術研究出版 2021 ISBN:4910415432
  • アートがひらく保育と子ども理解
    東京学芸大学出版会 2019
Lectures and oral presentations  (20):
  • The Role of "Rain" in Early Childhood Education: Perspectives of Nursery Teachers and Children through Art Activities
    (International Association of Early Childhood Education 45th Annual Conference 2024)
  • Colourful wishes: Advancing cultural understanding through colour theory among early childhood and elementary school students in Tokyo, Japan, through a Tanabata-themed art lesson
    (InSEA Asian Regional Congress 2024 2024)
  • 美術教育における生成AIの活用 -保育者養成課程での領域「表現」の授業分析から-
    (第57回 日本美術教育研究発表会2023 東洋大学 2023)
  • Exploring Workshop Experiences in Japan during the Covid-19 Pandemic: Insights from the Kokubunji Art Lab in Kokubunji, Tokyo
    (InSEA World Congress 2023 Canakkale,TR 2023)
  • 造形表現を通した子ども理解 -幼稚園教諭と小学校教諭の語りの質的分析より-
    (日本保育学会第76回大会 2023)
more...
Works (1):
  • あそんでひらいて ー題材でつなぐ、保育と図工ー
    2023 - 2023
Education (2):
  • 2016 - 2018 Tokyo Gakugei University Graduate School, Division of Education
  • 2012 - 2016 Tama Art University Faculty of Fine Arts
Professional career (2):
  • 修士 (東京学芸大学)
  • 学士(芸術) (多摩美術大学)
Work history (6):
  • 2024/04 - 現在 Tokyo Kasei University Faculty of Home Economics Department of Art & Design
  • 2023/04 - 2024/03 Chubu Gakuin Junior College Department of Early Childhood Education
  • 2020/04 - 2023/03 岐阜大学 教育学部 非常勤講師
  • 2019/04 - 2023/03 Chubu Gakuin College Department of Early Childhood Education Assistant Professor
  • 2018/04 - 2019/03 東京学芸大学 研究員・ポスドク
Show all
Association Membership(s) (5):
the International Society for Education Through Art ,  初等教育カリキュラム学会 ,  美術科教育学会 ,  日本保育学会 ,  大学美術教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page