• A
  • A
  • A
日本語 Help
Science and technology information site for articles, patents, researchers information, etc.
Rchr
J-GLOBAL ID:202101006730319845   Update date: Sep. 07, 2024

Sugizaki Masako

スギザキ マサコ | Sugizaki Masako
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Clinical psychology ,  Clinical psychology
Research keywords  (2): スクールカウンセリング ,  学校臨床心理学
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2020 - 2025 Whole-School Mental Health Screening and Intervention Focusing on Students' Strength
  • 2023 - 2024 移行期支援を促進するスクールカウンセラーの役割とコンサルテーションに関する研究 -不登校経験・発達障害を有する当事者・保護者を対象とした調査とSCへの研修を通して
  • 2023 - 2024 特別な配慮を必要とする幼児の幼保小接続期における切れ目ない支援の実現にむけた調査研究
  • 2019 - 2020 特別な配慮を必要とする幼児を含む教育・保育の実践課題に関する実態調査
Papers (10):
  • Masako Sugizaki, Junko Iida. School counselor perceptions of factors facilitating transitional support: Focus group interviews with school counselors. Psychology in the Schools. 2023
  • 杉﨑雅子, 飯田順子. スクールカウンセラーの移行期支援の認識と行動に関する研究-尺度作成と影響因の検討-. カウンセリング研究. 2022. 55. 1.2
  • 甲賀崇史, 杉﨑雅子, 城倉登代子, 森依子, 酒井幸子. 幼稚園等のニーズに応じた研修内容の提案 -全国調査に基づく特別支援教育の 現状から-. 日本乳幼児教育・保育者養成研究. 2022. 2
  • A Study about Parent Training in the Child Care Support System Construction of the Local Government(1)Method of Effect Measurement. 2020. 50. 235-239
  • School consultation in special support education : Present condition and problem from research trend of 10 years. 2018. 48. 89-97
more...
Books (5):
  • 少しの工夫で変わる! 気になる子が過ごしやすくなる保育の環境構成
    中央法規 2024 ISBN:9784824300614
  • スギ先生と考える子ども家庭支援の心理学
    萌文書林 2021 ISBN:9784893473684
  • スギ先生と学ぶ教育相談のきほん
    萌文書林 2019 ISBN:9784893473158
  • 実践につながる新しい保育の心理学
    ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623085842
  • 保育内容「言葉」指導法
    ミネルヴァ書房 2018 ISBN:9784623082506
Lectures and oral presentations  (4):
  • Developing Recognition and Behavior Scale for Transition Support by School Counselor in Japan.
    (32nd International Congress of Psychology 2021)
  • Examination of Junior high school to high school transitional support provided by school counselors in Japan.
    (42nd International School Psychology Association Conference 2021)
  • 全国調査に基づく特別支援教育の現状から今後の保育者養成及び研修の在り方を探る:個別の指導計画・教育支援計画、特別支援教育コーディネーター、研修ニーズに着目して
    (日本乳幼児教育・保育者養成学会/保育教諭養成課程研究会 第1回 研究大会プログラム・要旨集 18 2020)
  • 支援教育が教育現場にもたらしたもの:神奈川県で活動する心理士の立場から
    (日本教育心理学会第61回大会 2019)
Education (2):
  • 1996 - 1998 早稲田大学大学院 教育学研究科 学校教育専攻
  • 1992 - 1996 Waseda University School of Education Department of Educational Psychology
Work history (3):
  • 2021/04 - 現在 小田原短期大学 保育学科 准教授
  • 2017/04 - 2021/03 小田原短期大学 保育学科 専任講師
  • 2004/09 - 2017/03 Tokai University Professional License Training Center Research Office for Pedagogy
Association Membership(s) (6):
日本カウンセリング学会 ,  日本乳幼児教育・保育者養成学会 ,  日本学校心理学会 ,  日本心理臨床学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page