Rchr
J-GLOBAL ID:202101020695141925   Update date: Aug. 20, 2023

Kazama Midori

カザマ ミドリ | Kazama Midori
Affiliation and department:
Research field  (1): Early childhood education and childcare
Research keywords  (1): 子どもの他者理解・感情制御の発達、子どもの育ちと養育者・保育者との関わり
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2027 子どもの感情制御の発達と社会的適応:幼児期から児童期にかけての縦断研究
  • 2021 - 2024 Learning and development of young children using ICT: Relationships with cognitive, emotional, and physiological factors and social environment
  • 2017 - 2022 社会的適応方略としての感情制御プロセス ー日米比較における複層レベルの検討ー
  • 2016 - 2018 The relationship between "Mimamoru" parenting and the development of children's abilities of understanding others and emotion regulation
  • 2012 - 2017 Neurocognitive signature of emotion regulation in different-cultural contexts: A cross-cultural study
Show all
Papers (10):
  • KAZAMA, Midori. Reseach trends and future perspectives of ICT utilization in early childhood education. 2022. 52. 329
  • Ka I Ip, Barbara Felt, Li Wang, Mayumi Karasawa, Hidemi Hirabayashi, Midori Kazama, Sheryl Olson, Alison Miller, Twila Tardif. Are Preschoolers’ Neurobiological Stress Systems Responsive to Culturally Relevant Contexts?. Psychological Science. 2021. 32. 7. 998-1010
  • 風間みどり, 田中愛誠. 保育実践への思いと保育の専門性. 小田原短期大学研究紀要. 2021. 51. 239-246
  • 風間みどり, 渡邉えり子. 幼児期の子どもの自己の発達と子ども理解. 小田原短期大学研究紀要. 2021. 51. 205-212
  • Ka IIp, Alison L. Miller, Mayumi Karasawa, Hidemi Hirabayashi, Midori Kazama, Li Wang, Sheryl L. Olson, Daniel Kessler, Twila Tardif. Emotion expression and regulation in three cultures: Chinese, Japanese, and American preschoolers' reactions to disappointment. Journal of Experimental Child Psychology. 2021. 201
more...
MISC (5):
  • Midori Kazama, Hidemi Hirabayashi, Mayumi Karasawa. Cortisol reactivity and actual behavior to emotional challenging task in Japanese preschoolers. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2016. 51. 546-547
  • 風間 みどり, 平林 秀美, Tardif Twila, 唐澤 真弓. PB061 単調な作業課題における日本の子どもの生理的ストレス反応 : 親の言わないで見守る方略との関連(発達,ポスター発表B). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2015. 57. 253-253
  • 風間 みどり, 平林 秀美, Twila Tardif, 唐澤 真弓. K097 日本の母親の養育態度の文化的意味 : SOMAによる検討(口頭セッション16 養育態度と子供の特性). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2010. 52. 319-319
  • 平林秀美, 唐澤真弓, 風間みどり, Twila Tardif. 感情制御の社会化プロセス -文化間要因と個人間要因の交差的研究-. 平成17年度-平成19年度 科学研究費補助金 基盤研究(C) 研究成果報告書. 2009
  • 風間 みどり, 平林 秀美, Twila Tardif, 唐澤 真弓. PG1-04 心の理論の獲得と親の養育態度 : 日米比較研究からの検討(発達,ポスター発表G). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2008. 50. 602-602
Books (1):
  • 実践につながる新しい子どもの理解と援助ーいま、ここに生きる子どもの育ちを見つめて
    ミネルヴァ書房 2021
Lectures and oral presentations  (42):
  • Emotion regulation and Parenting among Japanese children:Longitudinal study
    (32nd International Congress of Psychology 2021)
  • 児童期の子どもの感情制御 ープレゼント課題におけるコルチゾール反応と対処行動ー
    (日本心理学会第83回大会 2019)
  • Cultural diversity of physiological responses in emotion regulation among preschoolers in three cultures
    (Society for Research in Child Development 2019 Biennial Meeting 2019)
  • 子どもの感情制御の発達 ー幼児期から児童期までの縦断研究ー
    (日本発達心理学会第30回大会 2019)
  • 子どもの問題行動と関連する要因:幼児期から児童期後期までの縦断研究からの検討
    (日本心理学会第82回大会 2018)
more...
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page