• A
  • A
  • A
日本語 Help
Science and technology information site for articles, patents, researchers information, etc.
Rchr
J-GLOBAL ID:202201004931703214   Update date: Feb. 28, 2025

Kobayashi Miki

コバヤシ ミキ | Kobayashi Miki
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (4): 日本語教育 ,  年少者日本語教育 ,  リテラシー ,  アカデミックライティング
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2024 - 2027 JSL生徒が有する多様な言語資源を活かしたリテラシー育成プログラムの開発
  • 2022 - 2024 JSL生徒に対する「書く」日本語教育実践システムの構築
  • 2023 - 2024 「JSL生徒に対する「書く」教育に資するリテラシー教育支援モデルの構築」
  • 2022 - 2023 「JSL高校生に対する「書く」日本語教育実践のあり方」
Papers (11):
  • 小林 美希. 複数言語環境で育つ高校生に対するリテラシー教育をめぐる課題と展望. 早稲田日本語教育学 = Waseda studies in Japanese language education. 2024. 37. 107-126
  • Kobayashi, Miki. [Special Issue] Current Location and Prospects of Japanese Language Education for Children : How Does a University Student Who Has Grown Up in a Multilingual Environment Make Sense of Multiple Languages, Including Japanese, and the Learning?: From Interviews Conducted During High School and After Entering University. Waseda Studies in Japanese Language Education. 2024. 36. 7-23
  • [Practical report] Creating Lecture Videos Using a Japanese Text-to-Speech Application: Report on Adjustment Methods and Discussions on “Ease of Listening”. 2023. 35. 179-183
  • 小林, 美希. 【展望論文】JSL高校生を対象にした「書く」実践のあり方を考える-[Research perspectives] Consideration on Practical "Writing" Studies for JSL High School Students. 早稲田日本語教育学. 2023. 34. 105-123
  • 小林, 美希. 研究論文-特集:子どもの「ことばの実践」を考える JSL高校生が第二言語である日本語で「書く」ことにはどのような意味があるか 子どもの「ことばの実態」から考える. ジャーナル「移動する子どもたち」 - ことばの教育を創発する = Journal for Children Crossing Borders. 2022. 13. 38-71
more...
MISC (1):
  • 【特集】子どもと日本語教育 -専門家の養成・研修のあり方を実践から考える- 実践報告 大学院における日本語教員養成教育は修了後の実践にどのように結びついているか -JSL高校生を対象にした「書く」授業実践から-. 2021. 30. 65-69
Books (1):
  • 「移動する子どもたち」の考える力とリテラシー : 主体性の年少者日本語教育学
    明石書店 2009 ISBN:9784750329161
Lectures and oral presentations  (9):
  • 複数言語環境で育つ高校生のキャリア形成を支える日本語教育-キャリア・アダプタビリティの観点から-
    (言語文化教育研究学会第11回年次大会(山口市KDDIホール) 2025)
  • 複数言語環境で育つ高校生が自己効力感を高めキャリア選択へと向かうプロセスー「書く」ことの教育実践を通して-
    (子どもの日本語教育研究会(京都教育大学) 2024)
  • 複数言語環境で育ってきた大学生は,自身のことばの学びをどのように捉え,意味づけているか -高校時代,大学入学後,3年間にわたるインタビュー調査から-
    (言語文化教育研究学会第10回年次大会(茨木大学) 2024)
  • 複数言語環境で育つ高校生のリテラシーを育成するための日本語教育のあり方を考える
    (豪州日本研究学会研究大会 /国際繋生語大会(UNSW Sydney) 2023)
  • 日本語の合成音声を用いた講義動画の作成-合成音声の調整方法の報告-
    (東京音声研究会例会(明治大学中野キャンパス)東京音声研究会 2023)
more...
Education (2):
  • 2021 - 2024 Waseda University Graduate School of Japanese Applied Linguistics
  • 2006 - 2008 Waseda University
Professional career (1):
  • Ph.D (Waseda University)
Work history (6):
  • 2024/04 - 現在 早稲田大学大学院日本語教育研究科 招聘研究員
  • 2024/04 - 現在 埼玉大学大学院人文社会科学研究科 非常勤講師
  • 2024/04 - 現在 東京経済大学全学共通教育センター 非常勤講師
  • 2008/04 - 現在 早稲田大学日本語教育研究センター 非常勤インストラクター / 契約講師
  • 2022/04 - 2024/03 早稲田大学大学院日本語教育研究科 助手
Show all
Committee career (3):
  • 2024/04 - 現在 ジャーナル「移動する子どもたち」-ことばの教育を創発する- 編集委員
  • 2022/04 - 2024/03 早稲田大学 日本語教育学会 事務局
  • 2021/04 - 2021/09 早稲田大学 日本語教育学会 大会運営委員長
Awards (2):
  • 2024/03 - 早稲田大学 小野梓記念賞 学術賞 「複数言語環境で育つ高校生のリテラシーを育む日本語教育のあり方-「書く」ことの教育実践を通して-」 博士論文
  • 2024/03 - 早稲田大学大学院日本語教育研究科 『早稲田日本語教育学』優秀論文賞 「JSL高校生を対象にした「書く」 実践のあり方を考える」
Association Membership(s) (3):
言語文化教育研究学会 ,  日本語教育学会 ,  早稲田大学日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page