Rchr
J-GLOBAL ID:202301003363353476
Update date: Dec. 02, 2024 Fukuda Sho
フクダ ショウ | Fukuda Sho
Affiliation and department: Job title:
Associate Professor
Research field (2):
Linguistics
, Foreign language education
Research keywords (4):
中国語学
, 中国語教育
, 第二言語習得
, 対照言語学
Research theme for competitive and other funds (3): - 2021 - 2025 中国語・日本語「学習者・母語対訳」作文コーパスの構築と母語転移に基づく文法研究
- 2020 - 2023 International Research on Spoken and Written Corpora of Learners of English, Chinese and Japanese through University-High School Collaboration
- 2013 - 2016 Construction of a Japanese-English-Chinese Online Error Corpus and development of English, Japanese and Chinese language pedagogy taking into account learners' native languages
Papers (21): -
Sho Fukuda, Zhang Zheng, Keiko Mochizuki. Acquisition of Existence and Possession Structures in Japanese-Chinese Cross-Referentiality of Two-Way Learner Corpora-Beginner and Advanced Level-Wise Production Trends and Analysis-. Learner Corpus Studies in Asia and the World. 2024. 6. 81-102
-
福田翔. 中日双方向学習者作文データによる存在文と所有文の対照研究. 汉日语言对比研究论丛. 2023. 13. 27-37
-
Sho Fukuda. Productin and Acquisition of Japanese Potential Expressions by Chinese L1 Learners: Focusing on the Influence of L1. 2023. 10. 35-46
-
Zhang Zheng, Laurence Newbery-Payton, Sho Fukuda. Acquisition of the Chinese indefinite determiner ‘one + classifier’ and English articles in two-way learner corpora. In: Chen, H.HJ., Mochizuki, K., Tao, H. (eds) Learner Corpora: Construction and Explorations in Chinese and Related Languages. Chinese Language Learning Sciences. Springer, Singapore. 2023. 201-227
-
Zhang Zheng, Sho Fukuda, Laurence Newbery-Payton, Tomohito Ishida, YaMing Shen. Acquisition of the Chinese Auxiliaries: Insights from Cross-referential Learners' Corpora of Chinese, English and Japanese. In: Chen, H.HJ., Mochizuki, K., Tao, H. (eds) Learner Corpora: Construction and Explorations in Chinese and Related Languages. Chinese Language Learning Sciences. Springer, Singapore. 2023. 289-303
more... MISC (17): -
福田翔, 许临扬. 日语母语汉语学习者的误用与产出类型研究:基于学习者双语作文语料的实证性考察. 第七届语言学与汉语教学国际论坛暨第四届世界汉语研讨会. 2024. 59-59
-
Sho Fukuda. Acquisition of Chinese Noun-Modifying Expressions in Japanese L1 Learner Corpora: Analysis of the Influence of Language Typology and Level-Wise Production Trends. Proceedings of The 30th Annual Conference of the International Association of Chinese Linguistics. 2024. 30. 299-300
-
福田翔. 中国語科目共通試験の実施方法についての報告: 授業外学習時間と学習方法. 富山大学教養教育院紀要. 2024. 5. 48-54
-
福田翔, 名執基樹, ヨフコバ四位エレオノラ. 音声文字変換を活用した自律的発音練習に関する実践報告: アンケート調査から得られた主体的学びとメタ認知的方略. 富山大学教養教育院紀要. 2024. 5. 36-47
-
Sho Fukuda. Grammaticalization of Potential Complements: From the Perspective of Social and Cognitive Context. Proceedings of The 29th Annual Conference of the International Association of Chinese Linguistics. 2023. 29. 104-105
more... Books (1): - 基于二语习得者作文语料的汉日比较研究
浙江工商大学出版社 2022
Lectures and oral presentations (44): -
关于日本人中文学习者的语言交换活动和中文语音翻译记录在学习应用中的基础研究
(第三届国际中文教育南方论坛 2024)
-
日中双方向学習者コーパスから見るに日本語・中国語の不定名詞句の第二言語習得
(東アジア日本研究者協議会 第8回国際学術大会 2024)
-
生成AIによる学習者の発達領域拡大と学習効果評価 -上級日本語作文教育における実証的研究-
(外国語教育学会 第28回大会 2024)
-
中国人日本語学習者自由作文に対する生成AI評価の有効性:信頼性と実用性の検証
(第六回 東アジア日本学研究シンポジウム 2024)
-
日语母语汉语学习者的误用与产出类型研究:基于学习者双语作文语料的实证性考察
(第七届语言学与汉语教学国际论坛暨第四届世界汉语研讨会 2024)
more... Professional career (1): - 博士(学術) (Tokyo University of Foreign Studies)
Committee career (7): Association Membership(s) (9):
日中対照言語学会
, 東アジア国際言語学会
, 外国語教育学会
, 漢日対比言語学研究会(汉日对比语言学研究(协作)会)
, 中国語教育学会
, 日本言語学会
, 日本中国語学会
, 日本第二言語習得学会
, International Association of Chinese Linguistics (IACL)
Return to Previous Page