Rchr
J-GLOBAL ID:202301010285949290
Update date: Jan. 30, 2024
kimura akiko
キムラ アキコ | kimura akiko
Affiliation and department:
Research field (1):
Early childhood education and childcare
Research theme for competitive and other funds (2):
- 2018 - 2023 Adaptation Processes of "Learning Stories" by Individuals and Communities, and the teacher training program
- 2015 - 2019 Role of preschool education in fostering the ability of connecting with others in relation to the intelligence of intersubjectivity in an elementary school.
Papers (13):
-
玉瀬知美, 川端美穂, 中西さやか, 木村彰子, 二井仁美. 語りから捉えた新任保育者の「保育」のわからなさ」観の変化-幼小連携の人事交流教員を対象としてー. 高知大学教育学部研究報告. 2020. 80
-
木村彰子, 川端美穂, 玉瀬知美, 中西さやか, 二井仁美. 認定こども園における園内 研修の取り組み-リフレクションを促すビデオカンファレンスの在り方-. 札幌国際大学 紀要第. 2020. 51. 77-86
-
佐々木俶子, 木村彰子. 2018年度 札幌国際大学心理相談研究所・第1回公開講座 保育と心理臨床合同セミナー2018 多職種による合同事例検討会 「地域で子どもを支える・親を支えるー幼児期から学童期の狭間での支援をめぐってー」. 札幌国際大学心理相談研究所所報. 2019. 18. 54-65
-
木村彰子, 川端美穂. 入園という環境移行を幼児はどのように経験しているのかーアスペルガー幼児が傍観者から参与者になるプロセスをとおしてー. 札幌国際大学紀要. 2018. 49. 19-26
-
木村彰子. 保育者と心理臨床家の協働 に向けた一考察 ー多職種による合同事例検討会を重ねてー. 札幌国際大学心理相談研究所所報. 2017. 16. 73-76
more...
Lectures and oral presentations (3):
-
保育現場の記述における書き手と読み手の関係性(1)
(日本保育学会第69会大会 2016)
-
「他者とつながる」力を育む保育(2)
(日本 2016)
-
「他者とつながる」力を育む保育(1)
(日本発達心理学会第27回大会 2016)
Education (2):
- 2006 - 2008 札幌国際大学 心理学研究科
- 1978 - 1980 静修短期大学 児童教育学科 幼児教育専攻
Work history (5):
- 2023/04 - 現在 Sapporo International University
- 2018/04 - 2023/03 札幌国際大学 准教授
- 2013/04 - 2018/04 Sapporo International University
- 2010/04 - 2013/03 Sapporo International University
- 1980/04 - 2005/03 札幌市立幼稚園 教諭
Return to Previous Page